Als marktleider in operationele autoleasing en mobiliteitsoplossingen zag Athlon Nederland van nabij hoe de coronapandemie onze manier van leven en werken heeft veranderd. Thuiswerken bleek voor velen ineens prima mogelijk, met als gevolg dat bedrijven leaseauto’s hadden die stilstonden. Flexibiliteit werd van doorslaggevend belang om grip op kosten en cashflow te houden. Het denken veranderde mee: welke rol speelt mobiliteit en hoe kan het aanbod daarop aansluiten?
In plaats van de standaardleasecontracten met een looptijd van enkele jaren, is er nu meer behoefte aan flexibiliteit, vertelt Jean-Pierre Vissers, algemeen directeur van Athlon Nederland. “Een grotere auto tijdens de vakantie, maar de rest van het jaar een kleiner model, bijvoorbeeld. Of een bepaald deel van het woon-werktraject per ov kunnen afleggen. Of in de zomermaanden op de e-bike naar het werk. Deze trend zagen we al bij onze klanten, maar corona heeft die vernieuwing van ons aanbod in een stroomversnelling gebracht.”
Terugkeer naar het nieuwe
Flexibele dienstverlening vergt, zeker als het gaat om zogenaamde multimodale mobiliteit, een sterke organisatie achter de schermen. En daarbij willen klanten zo veel mogelijk zelf regelen. Athlon biedt hun die vrijheid via het product Athlon Flex, met een app volgens het concept click-and-go. Hierbij kun je de ene maand kiezen voor een leaseauto en de andere maand voor ov, een elektrische fiets of even helemaal niets. De vernieuwing zit niet alleen in onlinetoepassingen; er wordt ook versneld verduurzaamd. In de elektrificatie van het wagenpark geeft Athlon het goede voorbeeld door medewerkers de keuze te geven uit elektrisch of hybride rijden. Ook klanten wordt geadviseerd over versneld verduurzamen.
Duurzaam
Duurzaamheid betekent voor Athlon tevens dat alle medewerkers op een veilige en gezonde manier thuis kunnen werken, totdat iedereen straks ‘terugkeert naar het nieuwe’, zoals Vissers dat noemt. Met minder kantoordagen en op kantoor meer ruimte voor persoonlijke interactie met elkaar en met de klant. Vissers: “We zijn heel trots dat onze ‘peers’ ons zo hoog gewaardeerd hebben in de categorie Automotive dienstverlening. Als dit coronajaar iets duidelijk heeft gemaakt, is het wel hoe belangrijk persoonlijk contact is, ook in een branche als de onze. We willen altijd dicht bij onze klanten staan, want het is onze taak om hun mobiliteitswens in te vullen. Dat zullen we onveranderd blijven doen, flexibel, online en duurzaam.”