Apollo Tyres is een snelgroeiende organisatie. “We hebben twee premiumbandenmerken in ons portfolio, Vredestein en Apollo”, zegt Shingari Ramachandran, Group Head HR Europe & R&D. Ramachandran heeft dagelijks te maken met de krapte op de arbeidsmarkt. Apollo gaat de krapte te lijf met wervingstechnieken voor jong talent én het behouden van bestaand personeel. “Zo hebben we traineeships voor jonge talenten.” Daarnaast is interne mobiliteit bij Apollo heel belangrijk. Elke baan in de organisatie wordt eerst intern uitgezet. Zo kunnen medewerkers zich ontwikkelen. “Je kan hier heel mooie internationale carrières opbouwen, waarmee we je helpen.”
Meten is weten
Een andere manier om carrières te stroomlijnen bestaat uit de digitalisering van hr-processen, inclusief de inzet van AI. “Meten is weten, en we willen binnen hr data gebruiken om alle processen zo efficiënt en effectief mogelijk te maken.” Tot slot investeert de onderneming heel veel in trainingen. “Zo kunnen we inspelen op de wensen en behoeften van onze medewerkers.”
Diversiteit en inclusie
Daarnaast is de afgelopen periode ook voor het grote publiek duidelijk geworden hoe belangrijk het werken in een veilige, gezonde omgeving is. “Daar is Apollo zich al heel lang van bewust”, zegt Ramachandran. Ze weet dat mensen uiteindelijk bijna nooit alleen voor een iets hoger salaris tussen banen hoppen. “Het gaat uiteindelijk om wederzijdse betrokkenheid en vertrouwen.”
Dat laatste zegt Ramachandran niet voor niets. “In een organisatie die zoveel culturen bij elkaar brengt, hebben we veel ervaring met interculturele interacties. Maar we blijven ons inzetten voor diversiteit en inclusie. Dat staat zeer nadrukkelijk op onze radar.”
Apollo-familie
Over de belangrijkste doelstelling dit jaar is Ramachandran helder: “We willen de juiste mensen op het juiste moment op de juiste werkplek hebben. En bouwen aan een inclusieve cultuur en het samenbrengen van mensen in de Apollo-familie.”