Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Aon: Scherpe focus op veranderende wereld

In samenwerking met Aon - De wereld verandert steeds sneller. Dat vergt veel van organisaties en ook van risico- en verzekeringsadviseur Aon. Leonique van Houwelingen en Michiel van Meer leggen uit hoe Aon flexibel en slagvaardig blijft.

aon mt500 2024

Dit interview vindt plaats in een week waarin Nederland tot twee keer toe wordt geteisterd door onweer en hevige regenval. “Het is een illustratie van de nieuwe werkelijkheid”, zegt CEO Leonique van Houwelingen. “Je ziet schademeldingen als gevolg van klimaatverandering sterk toenemen. Als je verzekerd bent tenminste; eerder dit jaar hebben we een rapport uitgebracht waaruit blijkt dat wereldwijd meer dan twee derde van de klimaatschade niet verzekerd is. Dankzij onze wereldwijd beschikbare data kunnen we dit soort risico’s steeds beter analyseren en modelleren.”

Van de oorlog in Oekraïne en de krappe arbeidsmarkt tot de onstuitbare opmars van AI en, inderdaad, de gevolgen van klimaatverandering. De hectische wereld verandert continu en ontwikkelingen volgen elkaar steeds sneller op. In die wereld helpt Aon klanten bij het managen van risico’s en het nemen van belangrijke beslissingen.

Van Houwelingen: “Ook wij veranderen. Van een traditionele verzekeringsmakelaar zijn we steeds meer uitgegroeid tot een adviesbedrijf dat klanten helpt beslissingen te nemen op het gebied van human capital en risk capital. Ik ga veel bij klanten op bezoek en heb gemerkt dat er eigenlijk geen bedrijf is dat niet in transitie is. Toch zijn ze lang niet altijd voldoende voorbereid op de risico’s die er spelen. Voorbeeld: veel bestuurders beseffen niet dat ze persoonlijk aansprakelijk gesteld kunnen worden voor cyberschade.”

Flexibel en wendbaar

Om de rol van adviesbedrijf optimaal te kunnen vervullen, hebben we onze organisatie en managementlagen opnieuw ingericht, legt CHRO Michiel van Meer uit. “Hierdoor zijn we flexibeler en wendbaarder geworden. We hebben expertises beter geclusterd, zodat onze mensen zich volledig kunnen focussen op dat waar ze goed in zijn. Je ziet dat het nu al z’n vruchten afwerpt en dat is echt mooi om te zien.”

Bij Aon werken vele topexperts op talloze gebieden. Met de nieuwe organisatiestructuur worden zij beter in stelling gebracht om samen met klanten oplossingen te bedenken voor complexe problemen. Zo zet een groot bouwconcern en tevens klant van Aon op dit moment een houten woontoren neer in Rotterdam.

Van Houwelingen: “Dit is zo’n project waar onze specialisten echt door worden getriggerd. Zo’n toren is innovatief en draagt bij aan de duurzaamheidsdoelen. Maar ja, verzekeraars staan niet te trappelen om hout te verzekeren. Uiteindelijk is het ons toch gelukt. Maar we zijn bijvoorbeeld ook ontzettend druk geweest met het verzekeren van het transport van coronavaccins en de graantransporten vanuit Oekraïne. Stuk voor stuk complexe problemen die ons werk uitdagend maken en waarmee je echt maatschappelijke impact hebt.”

Aantrekkelijke werkgever

Bovenstaande voorbeelden illustreren volgens Van Meer ook waarom topspecialisten graag voor Aon willen werken. “Of je nu expert bent op het gebied van pensioenen, gezondheidszorg, transport of de bouw: je bent bij ons vaak met complexe en vooruitstrevende projecten bezig. Dat maakt het werk enorm uitdagend.”

Het is een mooie uitgangspositie, maar het betekent niet dat de war for talent aan Aon voorbijgaat, benadrukt Van Meer. “We staan al jaren te boek als een aantrekkelijke werkgever, maar zijn continu bezig om ons op dat vlak te verbeteren. De laatste tijd hebben we bijvoorbeeld veel aandacht besteed aan de vitaliteit en het welzijn van onze medewerkers, waarbij iedereen zijn eigen programma op maat kan samenstellen. Want iemand met jonge kinderen heeft iets anders nodig dan een medewerker die net is afgestudeerd. Verder ben ik trots dat we onze arbeidsvoorwaarden in 2021 in cocreatie met de ondernemingsraad volledig hebben gemoderniseerd, waarbij het uitgangspunt is geweest dat je in iedere levensfase het pakket krijgt dat bij die fase hoort.”

Vrouwen aan de top

Ook Diversiteit en Inclusie (D&I) staat hoog op de agenda. Bij Aon bestaat de helft van het personeel uit vrouwen en Leonique van Houwelingen was de eerste vrouwelijke CEO van het bedrijf. Toch stokt de doorstroom van vrouwen naar de top volgens haar nog te veel.

“We geven daarom steeds vaker bij gelijke geschiktheid de voorkeur aan de vrouw. Daarnaast helpen we vrouwen zo veel mogelijk en vragen we ze ook wat ze nodig hebben om die volgende stappen te kunnen maken. Zo geven we ze net die extra push om een toppositie te kunnen bereiken. Het is een manier van werken die wel bij Aon past. Ik werk hier nu zo’n twee jaar en de cultuur bij Aon is heel familiair. Mensen helpen elkaar en dat bevalt me wel.”