Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Anderson MacGyver: Er is niet zoiets als één soort IT

In samenwerking met Anderson MacGyver - Impact maken bij klanten, daar draait alles om bij Anderson MacGyver. Oftewel: niet-gerealiseerde businesswaarde ontginnen uit data en technologie. En dat gebeurt vooral bij de bedrijfsprocessen die er echt toe doen. “We nemen ons vak bloedserieus en dat zien onze klanten ook.”

Anderson MacGyver

Digitaal management-consultancybureau Anderson MacGyver bestaat tien jaar en is met ruim zestig adviseurs nog even ambitieus als in het begin. Medeoprichter en algemeen directeur Gerard Wijers en David Jongste, country director Benelux, benadrukken het herhaaldelijk: impact bij klanten en passie voor het werk, dat zijn kernwaarden van Anderson MacGyver. Ook het familiegevoel is belangrijk: klaarstaan voor elkaar en voor klanten.

Multimodaal denken

Het bedrijf helpt organisaties om meer bedrijfswaarde te halen uit technologie en data. De dienstverlening varieert van het ontwikkelen van een digitale strategie en het ontwerpen en implementeren van digitale organisaties, tot het ontwerpen, selecteren en implementeren van IT- en datalandschappen.

Wijers: “Vanuit een bedrijfskundig perspectief onderscheiden wij vier soorten IT. We noemen dit multimodaal denken. Dit resulteert in ‘common IT’: telefoons, laptops, wifi. Dat moet gewoon werken. Hetzelfde geldt voor ‘adaptive IT’, zoals ERP-systemen. Met die IT is je ‘huis op orde’, maar daarmee ga je als organisatie niet het verschil maken. Waarmee je je wel kunt onderscheiden, zijn ‘distinct IT’, zoals een consumentenapp van een bank, en ‘specialized IT’, die uniek is voor het bedrijf, zoals een IoT-platform bij het Havenbedrijf Rotterdam, dat baggeraars in staat stelt om te baggeren waar en wanneer dat echt nodig is.”

De multimodale aanpak brengt scherpte in de boardroom, en ook in de dialoog tussen de business en IT. Jongste: “Iedereen spreekt dezelfde taal en heeft hetzelfde perspectief; dit vereenvoudigt besluitvorming.”

Sterke mix

‘Guilds’ zijn binnen Anderson MacGyver verantwoordelijk voor de aanpak bij de klant en de vakontwikkeling. Jongste: “Alle kennis en inzichten die we bij klanten opdoen, en de concepten die we op basis daarvan ontwikkelen, valideren we samen met universiteiten. Het is die mix van conceptmatig denken, academische validatie en pragmatische resultaatgerichtheid die ons sterk en onderscheidend maakt.”

“En door onze ervaring met digitale transformaties bij klanten als Eneco en PostNL komen we ook in beeld bij vergelijkbare bedrijven in het buitenland”, zegt Wijers. “We hebben al kantoren in Stockholm en Düsseldorf, maar daar zal het niet bij blijven. Voor 2030 is de stip op de horizon vijf of zes vestigingen.”