“Door nieuwe data bieden we de klant veel sneller oplossingen. We sporen direct zwakke plekken op en zorgen voor een hoge uptime. Beschikbaarheid van netwerken is key; dáár spelen wij op in”, zegt CEO Wim Beukers. “Onze volgende digitaliseringsfase is de werkelijkheid op afstand aansturen.”
In 2023 is het zover. Daarmee is Allinq sterk onderscheidend. “Door forse inzet op 3D modelleringstechniek, gebaseerd op BIM-modellen, simuleren we niet alleen zendmasten, maar ook objecten en gebouwen. Met één druk op de knop is een gebouw gedetailleerd in beeld. Deze nieuwe dienst is interessant voor praktisch elk bedrijf. Dit impliceert een nieuwe strategische koers.”
Koersverandering
Allinq bouwt en beheert met drieduizend medewerkers netwerken voor onder andere de telecomaanbieders KPN, VodafoneZiggo en T-Mobile. Daarnaast werkt het voor eigenaren van telecominfrastructuren. Beukers: “We zorgen dat systemen goed werken, dat mensen gebruik kunnen maken van hun netwerk en dat data probleemloos van a naar b kunnen.”
Hij constateert een consolidatieslag. Het aantal operators daalt, maar door fusies groeien ze snel en opereren ze internationaler. “Europees gezien verwachten we een daling van 150 naar 10 telecomoperators. Om daarbij aan te sluiten wijzigden we onze strategische koers. Zo vaart Allinq meer internationaal met vestigingen in Duitsland, België, Denemarken en Tsjechië.”
“Onze focus ligt nadrukkelijk op de lange termijn: we investeren in klantbehoud en zijn voortdurend bezig met meerwaarde creëren. Zo transformeerde Allinq tot een volwaardige digitale dienstverlener die impact genereert op de business van de klant”, overtuigt de ambitieuze CEO.
De nieuwe koers stelt de businesscase van de klant centraal. In de volumemarkt waarin Allinq opereert zijn lagere kosten voor de klant cruciaal. Zo ook de levensduur van zijn netwerk, de bezetting en de tevredenheid van zijn netwerkgebruikers. Met digitalisering volgt hierin een flinke stap voorwaarts.
‘Straks heeft ieder object een digitaal broertje of zusje’
Beukers: “Dankzij onze digitalisering monitoren we voortdurend het netwerk van klanten. Daarvoor plaatsen we sensoren. De metingen geven ons inzicht in de werking van het netwerk. Via data kunnen wij tijdig ingrijpen, voordat een netwerk minder functioneert of zelfs platligt.”
In Harderwijk is het indrukwekkende Allinq Lab gehuisvest. Een flinke ruimte waarin talrijke digitale innovaties worden ontwikkeld. Leveranciers, klanten en studenten werken hier samen. Behalve van fysieke testfaciliteiten wordt gebruik gemaakt van virtual en augmented reality.
Beukers geeft een voorbeeld van glasvezeluitrol, dat in hoogbouw complex en tijdrovend is. “In het Allinq Lab ontwikkelden we een hoogbouwplug. De bekabeling leiden we via een gootje langs de buitenmuur. De intelligente kop brengen we in de binnenmuur van elk appartement aan. Als een bewoner glasvezel wil, traceert detectieapparatuur de exacte locatie van de kop. Bij het aansluiten is men veel minder afhankelijk van de aanwezigheid van bewoners.”
Digital twins
De modelleringstechniek brengt veel nieuwe mogelijkheden voor Allinq. De specialisten maken een digitale kopie, digital twin, van bijvoorbeeld een zendmast. Zo’n mast, die doorgaans drieduizend elementen bevat, wordt op het scherm tot in detail waargenomen.
Als masten veranderen of groter moeten worden, is de vraag of dit praktisch haalbaar is. Is de zwaardere mast bijvoorbeeld bestand tegen de wind? De digital twin geeft antwoord dankzij enorme rekenkracht. In no time is duidelijk of een aangepaste mast mogelijk is.
“We kunnen zelfs in een middag voor drieduizend masten een berekening maken. Dat doen we niet alleen snel, maar ook tegen veel lagere kosten voor telecomaanbieders”, stelt de gedreven Beukers vast.
Bij bijvoorbeeld een evenement of een file ontstaat vaak onvoldoende bereik van een mast. Met een digital twin is de antenne, voorzien van sensoren en motortjes, direct aan te passen, waardoor het bereik verbetert.
Diversificatie modellering
In de toekomst zullen de activiteiten van Allinq grotendeels digitaal zijn. De innovaties zijn ook toepasbaar in nieuwe markten. “Met modellering, waarbij we scantechnieken en drones inzetten, maken we een digitale kopie van een gebouw. Dat biedt veel voordelen en de vraag groeit snel. Straks heeft ieder object een digitaal broertje of zusje”, voorspelt Beukers.
Een glazenwasserij weet met een druk op de knop hoeveel vierkante meter raam een gebouw bevat. Een verfleverancier heeft razendsnel het aantal liters verf voor een fabriek in beeld. Dat scheelt ze enorm veel rekenwerk voor een offerte. Voor Schiphol Airport digitaliseert en monitort Allinq onder andere de renovaties. De data worden gebruikt voor verbetering van vluchtplanningen.
“De intelligentie van onze innovatie zit ’m in het herkennen van de situatie en vervolgens omzetten naar actie. Smart assetmanagement wordt onze nieuwe meerwaarde”, besluit Beukers.