1. Kamer wil uitstel uitstootvrije zones, gemeentes blijven standvastig
Chaos dreigt voor ondernemers met diesel- en benzinebusjes. Veertien gemeenten willen vanaf 1 januari vervuilende busjes en vrachtwagens weren uit hun binnensteden, terwijl een Kamermeerderheid juist pleit voor uitstel tot 2029. De gemeenten, waaronder Amsterdam en Rotterdam, houden voet bij stuk. Ze wijzen op jarenlange voorbereidingen en willen een ‘betrouwbare overheid’ zijn. Ondernemersorganisaties zoals RAI en Bovag noemen het ‘slecht bestuur’ om het beleid zo laat nog te willen veranderen. Voor kleine ondernemers dreigt een spagaat: elektrische voertuigen zijn duur, maar zonder kunnen ze straks bepaalde klussen niet meer aannemen.
De uitstootvrije zones staan begin volgend jaar gepland in Amersfoort, Amsterdam, Assen, Delft, Den Haag, Eindhoven, Gouda, Leiden, Maastricht, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg, Utrecht en Zwolle.
2. Duitsland legt waterstofnetwerk van 19 miljard euro aan
Duitsland gaat een grootschalig waterstofnetwerk aanleggen dat in 2032 gereed moet zijn. Het project, met een prijskaartje van 18,9 miljard euro, verbindt industriegebieden via 9.040 kilometer aan pijpleidingen. Zestig procent hiervan bestaat uit omgebouwde gasinfrastructuur. Het netwerk krijgt ook een aansluiting op Nederland.
Duitsland heeft het netwerk nodig voor de zware industrie, en hoopt met waterstof op termijn kolen en gas te vervangen. Het is nog niet duidelijk of het nieuwe netwerk groene of grijze waterstof gaat vervoeren.
3. Grolsch verdunt pils in Verenigd Koninkrijk om kosten te besparen
De Enschedese bierbrouwer Grolsch heeft het alcoholpercentage van zijn exportbier voor de Britse markt verlaagd van 4 naar 3,4 procent. Deze aanpassing volgt op verhoogde alcoholaccijnzen in het Verenigd Koninkrijk en bespaart het bedrijf ongeveer 0,30 euro per blikje. De zet komt na een forse winstdaling van 63 procent in 2023, waarbij de nettowinst van het bedrijf daalde naar 8,2 miljoen euro.
De kostenbesparende maatregelen van bierbrouwers staan in het VK ook wel bekend als ‘drinkflatie‘. Een woordvoerder van Grolsch verzekert dat de pils te drinken blijft. ‘We zijn ervan overtuigd dat dit nog steeds een uitstekend premium bier oplevert.’
4. Klarna kweekvijver voor nieuwe startups
Het Zweedse betaalbedrijf Klarna is de grootste kweekvijver voor nieuwe startups onder Europese fintechs. In totaal richtten 62 oud-medewerkers een eigen bedrijf op, bijna twee keer zoveel als vorig jaar. Dat blijkt uit onderzoek van investeringsmaatschappij Accel en dataplatform Dealroom. Revolut volgt met 49 startups en Wise met 33. Het Nederlandse Adyen komt uit op 18 stuks.
Londen blijft met 234 spin-offs van 24 fintech-unicorns het belangrijkste centrum voor fintech in Europa, gevolgd door Stockholm (96) en Parijs (70). Van de 625 geïdentificeerde startups haalde 53 procent meer dan 1 miljoen dollar aan investeringen op.
Lees ook: De ‘Adyen-maffia’ blijft uitdijen: deze startups zijn opgezet door ex-medewerkers
5. Eerste Nederlandse bioplasticfabriek geopend in Delfzijl
Het Amsterdamse chemiebedrijf Avantium heeft in Delfzijl zijn eerste commerciële fabriek geopend voor de productie van PEF, een duurzaam alternatief voor plastic uit aardolie. De fabriek, die 175 miljoen euro kostte, kan jaarlijks 5 miljoen kilo bioplastic produceren uit plantaardige suikers. Grote namen als Carlsberg, LVMH en Refresco hebben zich al als afnemers gemeld.
Avantium wil met de fabriek aan de industrie tonen dat de technologie op grote schaal werkt. Het idee is om licenties te verkopen voor het gebruik van die kennis, waarmee anderen vervolgens op grotere schaal PEF kunnen produceren.
6. En dan dit: Proeven met onbemand varen
Wie wil er nog varen op binnenschepen? Te weinig mensen. Daarom zijn autonome schepen een oplossing voor de sector. In andere landen wordt er al volop mee getest. Nederland volgt binnenkort: de wet wordt aangepast zodat er vanaf januari 2025 proeven gedaan kunnen worden op de binnenwateren, schrijft RTL. Binnen nu en drie jaar moet er een zelfvarende onderzoeksboot naar de Wadden en terug varen.
Schepen worden uitgerust met sensoren en trackpilots die via gps een vooraf ingestelde koers kunnen volgen. Een operator kan meerdere schepen vanaf de wal besturen. Volledig onbemand varen is nog niet mogelijk op drukke vaarroutes vanwege pleziervaartuigen zonder AIS-systeem. Ook blijft personeel nodig voor taken zoals onderhoud en aanmeren.
Rondje kwartaalcijfers 📈
- Verfproducent AkzoNobel is iets voorzichtiger over de winst in 2024. Het bedrijf kampt met een zwakkere vraag naar verf en met hoge kosten.
- De bierverkopen van Heineken stijgen minder hard dan verwacht. Ook de omzet bij het bierconcern neemt in het derde kwartaal minder toe dan analisten hadden voorspeld.
Rondje transfers 🔄
- Na ceo Giny Boer vertrekt ook commercieel directeur Carsten Horn bij C&A.
- Voormalig cfo van Philips Abhijit Bhattacharya wordt de nieuwe financieel directeur van Unilevers ijsdivisie.
Wat we ook lazen:
- Belastinggegevens dj Tiësto op straat in strafzaak tegen ‘fiscalist van de sterren’ (FD)
- Vierdaagse werkweek ‘is voor werkgevers een nachtmerrie’ (Nu.nl)
- ACM bezorgd over groeiend aantal dropshippers: ‘Handhaving een uitdaging’ (BNR)
- Tienduizenden banen weg bij bouwers auto-onderdelen: ’Erger dan zwartste periode in coronatijd’ (Telegraaf)