Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Om hulp vragen, zo doe je dat

We knappen het liefst onze problemen zelf op, ook als we het niet redden. Maar dat is nergens voor nodig, de meeste mensen willen graag helpen. Je moet het alleen wel vragen.

Life ring tossing in waves

Het is iets wat we liever niet doen, om hulp vragen. We werken ons liever een slag in de rondte en zoeken het zelf uit, dan dat we toegeven dat we er niet uit komen. Om hulp vragen zien we als een zwakte, een teken dat we niet opgewassen zijn tegen de taken die ons zijn toebedeeld.

Maar zo werkt het niet. Iedereen heeft wel eens hulp nodig en het vermogen om dit te vragen is een vaardigheid die we kunnen leren. Heb je die eenmaal onder de knie, dan kan dit je prestaties enorm ten goede komen, zegt Heidi Grant, schrijver van het boek Reinforcements: How to get people to help you. ‘Hoewel de meesten van ons zich al oncomfortabel voelen bij het idee van zelfs om een klein beetje hulp te vragen, zijn we op de werkvloer meer en meer afhankelijk van de steun en medewerking van anderen’, schrijft Grant.

Tussen de oren

En het grootste deel van onze angst voor het om hulp vragen, zit tussen onze oren. Uit een studie van Cornell universiteit uit 2008 blijkt dat mensen de kans dat anderen bereid zijn om te helpen met 50 procent onderschatten. Met andere woorden: mensen willen helpen, je moet het alleen wel vragen.

Volgens Grant zijn er vier stappen in het vragen om hulp.

#1. Laat het weten

Het eerste wat je moet doen is laten weten dat je hulp nodig hebt. Dankzij het fenomeen inattentional blindness zijn we in staat om maar een beperkte hoeveelheid informatie te verwerken. Dat betekent dat ondanks dat je denkt dat het wel duidelijk is dat je hulp nodig hebt, mensen geen idee kunnen hebben dat je het niet redt. Je kunt zelfs zo blind zijn voor de omstandigheden dat je zelf niet ziet dat je hulp nodig hebt.

#2. Vraag het

Vervolgens moet je de persoon die je kan helpen laten weten dat je hulp nodig hebt. Ofwel, je moet het vragen. Anders loop je het risico dat je potentiële helper te maken krijgt met audience inhibition, de angst om jezelf voor gek te zetten. Dit kan ervoor zorgen dat mensen wel denken dat je hulp nodig hebt, maar niets doen omdat ze bang zijn dat ze het verkeerd zien.

#3. Wees specifiek

Als je het dan vraagt, is het belangrijk om specifiek te zijn. Laat de persoon die je kan helpen, weten waarom je hem of haar vraagt en niet iemand anders. Op deze manier zijn ze met je begaan en voelen ze zich verantwoordelijk voor je succes en falen. Daardoor zijn ze eerder geneigd om je ook daadwerkelijk te helpen omdat ze het willen, in plaats van alleen maar omdat ze zich verplicht voelen.

#4. Tijd

Tot slot moet je er wel op letten dat diegene ook de tijd en mogelijkheden heeft om te helpen. Natuurlijk zijn we allemaal druk, maar het kan slim zijn om niet die collega te vragen die net een baby heeft, er net een groot project bij heeft gekregen en over twee weken op vakantie wil.