1. Vrouwen ‘winning’ bij crowdfunding
Vrouwelijke ondernemers halen gemiddeld meer geld op via crowdfunding, blijkt uit Amerikaans onderzoek van de universiteit van Berkeley. Een belangrijke reden is dat vrouwen betere verhalenvertellers zijn, stellen de onderzoekers. Vrouwen ondescheiden zich vooral bij het overbrengen van positieve emoties met woorden als ‘opwindend’ en ‘geluk’ en een nadruk op het gemeenschappelijke aspect van een crowdfundproject. Om mannen en vrouwen goed te kunnen vergelijken analyseerden de onderzoekers 9000 Indiegogo-campagnes die allemaal door 1 ondernemer werden gepresenteerd, in plaats van een heel team van oprichters.
2. Rel om SuitSupply-posters
SuitSupply-oprichter Fokke de Jong begrijpt er naar eigen zeggen niks van, maar stiekem heeft hij het toch weer voor elkaar: een relletje om een reclamecampagne met schaars geklede vrouwen. Dit keer is De Jong zelfs met de dood bedreigd, zegt hij tegen AT5. Tijdens een discussie met een activiste laat hij zich daardoor niet van zijn stuk brengen. “Ik vind het een hele trotse, sterke vrouw’, zegt De Jong over een van de posters. Bij de Reclame Code Commissie kwamen een aantal klachten binnen over de reclamecampagne, die over ongeveer twee weken worden behandeld. Voor de liefhebbers staat er op 6 maart een ‘SuitSupply-posters onderspuiten’-bijeenkomst gepland op Facebook.
3. Miljoen voor Nederlander in Silicon Valley
Ondernemer Joost Schreve, die vijf jaar geleden zijn startup EveryTrail aan TripAdvisor verkocht, is in Silicon Valley een nieuw online reisbureau gestart, bericht TechCrunch. Schreve werkte na zijn exit nog een tijdje als hoofd mobiel voor TripAdvisor, maar begon weer voor zichzelf en haalde een miljoen euro groeikapitaal op voor Kimkim. Het online reisbureau heeft experts in dienst die vakantiegangers helpen bij het plannen en boeken van een vakantie. De reiswereld wordt veroverd in een tot kantoor omgebouwde garage, schrijft RTL Z.
4. Dubieuze lobby De Boer (VNO)
Werkgeversvoorman Hans de Boer (VNO-NCW) heeft bij de overheid gelobbyd zonder zijn eigen belang te vermelden, schrijft NRC. De Boer richtte in 2008 het ‘Vakcollege’ op, een concept voor technisch middelbaar onderwijs. In 2011 werd dat bedrijf verkocht aan uitzendbedrijf USG, waar De Boer een miljoen aan overhield. Nadat hij in 2014 voorzitter werd van VNO-NCW deed De Boer afstand van zijn aandelen, maar liet volgens de krant wel vastleggen dat hij zou delen in de opbrengst van een eventuele verkoop. Ondertussen lobbyde De Boer voor de verkoop van het Vakcollege aan het Ministerie van Onderwijs, zonder dat de overheid op de hoogte was van zijn belangen.
5. Flixbus opent en sluit lijnen
De Duitse busbedrijf Flixbus gaat op twee lijnen, waaronder Amsterdam–Eindhoven, de concurrentie aan met de NS, bericht OV Magazine. De challenger van André Schwämmlein startte eind vorig jaar in Nederland, maar reed nog niet op trajecten waar de NS ook directe verbindingen heeft. In Nederland is de dienst nog geen onverdeeld succes: de lijn Den Bosch-Rotterdam is wegens te weinig animo geschrapt, terwijl Den Bosch – Tilburg – België in ijskast staat, schrijft het Brabants Dagblad. Schwämmlein en consorten hebben hoe dan ook de ambitie om nog dit jaar elke Nederlandse stad met minimaal 100.000 inwoners aan te sluiten op hun netwerk.
6. En dan dit: 23-jarige runt vliegtuigmaatschappij
Wat doe je als je – net als vele andere studiegenoten – geen baan kan vinden na je pilotenopleiding? Nick de Borst koos voor een avontuur in Bosnië-Herzegovina, vertelt hij aan de NOS. Daar tikte de 23-jarige Rotterdammer een vliegtuig op de kop en lanceerde zijn eigen vliegtuigmaatschappij om zakenmensen en diplomaten mee te vervoeren. Het wachten is nog op de laatste vergunningen en dan kan Chest Airlines over een maand of wat de lucht in. Dankzij lokale regels lijkt het op de grond alvast een serieuze onderneming: als bedrijf moet je in Bosnië namelijk een kantoor hebben (dat mag niet vanuit huis) en een logo op de gevel.
7. Quote van de dag:
Tot zover de Sprout update van maandag 29 februari. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.
Laat ons je helpen slimmer te ondernemen!
✓ Vergroot de vindbaarheid van jouw bedrijf met een seo-vriendelijk profiel op Sprout.nl
✓ Promoot jouw product bij ondernemers en investeerders met een gratis online advertentie
✓ Blijf up to date en ontvang Sprout Magazine op je deurmat én digitaal
✓ Ontmoet mede-ondernemers tijdens exclusieve kennis- en netwerkevents
✓ Direct contact met Sprout-members in de buurt met het online netwerk