Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Verstappen wint van Picnic; Facebook verzint bereik

Ondernemersnieuws: Verstappen trekt aan langste eind in videorel met Picnic, Facebook overdrijft bereik en tv-maker bewijst dat ook kleine ondernemer belasting kan ontwijken via Bermuda.

1. Verstappen wint lookalike-rel van Picnic

Online supermarkt Picnic heeft met een Facebook-filmpje met een lookalike van Max Verstappen het portretrecht van de Formule 1-coureur geschonden. Tot die conclusie komt de rechtbank in Amsterdam. De acteur in het Picnic-filmpje “vertoont alle karakteristieke kenmerken van het portret van Verstappen”, stelt de rechter. Daarnaast weegt het belang van Verstappen om zich tegen het gebruik van zijn portret te verzetten zwaarder dan het recht op vrije meningsuiting van Picnic. “Verstappen moet zelf kunnen bepalen of hij zijn populariteit in wil zetten voor commerciële activiteiten.” De rechter vindt de door Verstappen geëiste schadevergoeding van 350.000 euro vooralsnog te hoog; de coureur krijgt tot 18 oktober om die claim beter te onderbouwen. 

2. Facebook verzint bereik

Facebook neemt het niet zo nauw met de cijfers over zijn bereik, stelt een analist op basis van cijfers waar Reuters over bericht. Facebook spiegelt adverteerders een bereik voor van 41 miljoen Amerikanen tussen de 18 en 24 jaar. Maar analist Brian Wieser (Pivotal Research Group) wijst er fijntjes op dat er in de VS volgens officiële cijfers maar 31 miljoen mensen wonen in die leeftijdscategorie. Ook in de categorie 25 tot 34 jaar blaast Facebook zijn cijfers op. Vorig jaar moest Facebook ‘sorry’ zeggen tegen adverteerders, nadat bleek dat de gemiddelde kijktijd van gebruikers lager lag dan Facebook eerder beweerde. 

3. 1 miljard voor online sportkleding

Weer een gigaronde van Softbank: dit keer steekt het Japanse telecombedrijf via zijn Vision Fund 1 miljard dollar in online sportkledingwinkel Fanatics. De deal waardeert het bedrijf uit Florida op 4,5 miljard dollar. Fanatics is de officiële (online) verkoper van onder meer de National Basketball Association (NBA), National Football League (NFL) en voetbalclubs Manchester United en Real Madrid. Het bedrijf stevent dit jaar af op een omzet van 2 miljard dollar. Manager van Vision Fund Deep Nishar (93 miljard onder beheer) is eind deze maand in Amsterdam een van de sprekers tijdens StartupFest Europe.

4. Nieuwe eigenaren betalen 1 miljoen voor Witteveen

De overname en doorstart van damesmodeketen Witteveen Mode heeft de nieuwe eigenaren ruim een miljoen euro gekost, blijkt uit een faillissementsverslag waar onder meer het FD over bericht. De modeketen (72 winkels) kwam vorig maand in handen van een groep investeerders waaronder festivalorganisator Philippe Hes. De nieuwe eigenaren krijgen voor die 1 miljoen de rechten op intellectueel eigendom, de goodwill, het kasgeld, een deel van de inventaris en een voorraad van 135.000 kledingstukken. De nieuwe eigenaren willen zoveel mogelijk winkels open houden, en tenminste 70 procent van de winkelmedewerkers een nieuwe arbeidsovereenkomst aanbieden. 

5. Dna-startup 23andme haalt 200 miljoen op

Dna-analyse-startup 23andme staat op het punt om 200 miljoen op te halen, schrijft TechCrunch. Het bedrijf van Anne Wojcicki (ex-vrouw van Google-oprichter Sergey Brin) levert een risico-analyse voor een aantal genetische aandoeningen, waaronder Alzheimer en Parkinson. Dankzij de nieuwe geldronde kan een beursgang nog even op de plank blijven liggen, terwijl het bedrijf zijn verdienmodel op orde krijgt; vier jaar geleden kreeg het bedrijf een verkoopverbod opgelegd voor zijn persoonlijke testkit. Sindsdien richt het bedrijf zich meer op onderzoek en het testen van specifieke aandoeningen zoals borstkanker.

6. En dan dit: ‘Bermuda’ ook haalbaar voor kleine ondernemer

Het kost wat moeite, maar ook kleine ondernemers kunnen winsten doorschuiven naar belastingvrije oorden zoals Guernsey en Bermuda. Dat ontdekte tv-maker Jan – De Belastingman – Versteegh. Die richtte samen met twintig ondernemers het merk ‘Dikke Vinger’ op, waarmee ze via een slimme internationale constructie belasting kunnen besparen. Gelijke monniken, gelijke kappen, vindt Versteegh. “De belastingvoordelen die multinationals genieten zouden ook voor kleine ondernemers mogelijk moeten zijn.” Hoe operatie ‘Dikke Vinger’ precies werkt zie je vanaf vanavond elke donderdagavond om 20:55 uur op NPO 3.

7. Quote van de dag:

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Tot zover de Sprout update van donderdag 7 september. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.

Fan van Sprout? Word lid en ontvang direct:

✓ Meer kennis toegang tot alle artikelen én de verdiepende bookazines
✓ Meer exposure laat jouw bedrijf zien met persberichten en online advertentie
✓ Meer relaties middels het ondernemersnetwerk met events en online forum