Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Uber zet in op fietsen; Nederlands bedrijf naar beurs Australië

Ondernemersnieuws: het Nederlandse techbedrijf Nico.lab zet zijn zinnen op de Australische beurs, Uber maakt een opmerkelijke pivot en Tony’s Chocolonely krijgt een uitdager.

Afbeelding: Thomas Koehler/Photothek via Getty Images.

1. Uber maakt pivot en kiest voor elektrische fietsen

Een grootse verandering in het businessmodel van Uber: het bedrijf wil zich op de lange termijn meer op elektrische fietsen en scooters richten dan op auto’s. Dat vertelt ceo Dara Khosrowshahi aan de Financial Times. Het bedrijf zou fietsen en scooters geschikter achten voor reizen binnen steden dan auto’s, die Khosrowshahi gekscherend omschrijft als “een homp metaal”. De fiets mag dan minder opleveren per ritje dan de auto, maar Uber denkt dat gebruikers diens app netto vaker zullen gebruiken, waardoor de omzet zal toenemen. Op de korte termijn zou de investering wel tot extra verliezen leiden.

2. Nederlands bedrijf naar Australische beurs

De Amsterdamse medtechstartup Nico.lab wil begin 2019 naar de beurs in Australië. Het bedrijf hoopt hier minimaal 3 miljoen euro op te halen, wat het wil gebruiken om zijn product te vermarkten. Nico.lab levert software waarmee medici sneller kunnen zien of iemand een beroerte heeft. Nico.lab is een spin-off van de het Amsterdamse ziekenhuis AMC. Het bedrijf ziet Australië als een interessante markt en haalde hier al 2 miljoen euro op bij investeerders. Ook de Amerikanen hebben interesse in de innovatie van Nico.lab. De startup werkt samen met Google, HP en Intel om begin volgend jaar ook de Amerikaanse markt aan te doen.

3. Marktplaats implementeert ratings-functie

Marktplaats gaat aan de ratings. Het bedrijf laat vrijdag weten te zijn begonnen met het testen van een functie waarbij kopers en verkopers elkaar één tot vijf sterren kunnen geven. Vanaf september wordt het systeem officieel geïmplementeerd. Het ratingsysteem moet transacties veiliger maken: je ontdekt sneller of de persoon met wie je zakendoet te vertrouwen is. Dit lijkt echter niet de enige reden waarom Marktplaats de functie invoert. Marktplaats is dochter van het Amerikaanse eBay, dat allang gebruikmaakt van dit systeem. Facebook lanceerde afgelopen jaar Marktplaats-uitdager Marketplace in Nederland, waardoor Marktplaats lijkt genoodzaakt te innoveren om gebruikers te behouden.

4. Bakkerij Anne & Frank verandert naam na kritiek

Om de hoek van het Anne Frankhuis staat sinds kort een bakkerij met de naam Anne & Frank. Dit blijkt echter niet goed te vallen op social media, waarop de eigenaar van de zaak zich genoodzaakt ziet een nieuwe naam voor zijn bakkerij te verzinnen. Twitteraars noemen de naam smakeloos, bizar en de schaamte voorbij zijn. AT5 sprak de eigenaar, die de kritiek totaal niet had zien aankomen. “Anne Frank is voor heel veel mensen een heldin en voor mij ook”, zegt de man. “Omdat mijn zaak in de buurt van het Anne Frank Huis zit, leek het me wel een mooie naam. Ze is natuurlijk wereldberoemd.” Om het er niet “te dik bovenop” te leggen, noemde hij zijn zaak Anne & Frank in plaats van Anne Frank. De letters zijn gisteren van de gevel gehaald.

5. Earth daagt Tony’s Chocolonely uit met chocoladelijn

Sociale onderneming Earth brengt dit najaar een eigen chocoladelijn op de markt. Dat meldt RetailTrends. “We zijn al aan het produceren. Er komen vier smaken”, aldus medeoprichter Henk Witteveen aan het platform. Earth verkoopt sinds 10 jaar water en steekt daarbij zijn volledige nettowinst in duurzame watersystemen. Per jaar gaan er vijf miljoen flesjes van het merk over de toonbank. Het merk produceert sinds enkele jaren ook koffie en thee. De nieuwe lijn voor chocolade zal net als Tony’s Chocolonely slaafvrij zijn. Het is wel te hopen dat ze bij Earth een betere pr-strategie zullen toepassen dan Tony’s Chocolonely, dat vorig jaar nepnieuws verspreidde over een beursgang.

6. En dan dit: Plan 60-urige werkweek in Oostenrijk onder vuur

Bestaat het Oostenrijkse parlement uit slavendrijvers of politici? Je zou er haast over gaan twijfelen. De Oostenrijkse regering wil een 60-urige werkweek mogelijk maken, maar stuit daarbij op legal-technische problemen. De Europese Commissie onderzoekt momenteel of het in strijd is met Europese regelgeving. Volgens de zogeheten Working Time Directive mag een werkweek niet langer duren dan 48 uur. De wet, die in juli is aangenomen, moet het voor bedrijven mogelijk maken werknemers 12 uur per dag te laten werken. Het is overigens niet verplicht: werknemers mogen het weigeren. Werken ze langer dan 8 uur per dag, dan krijgen ze extra loon. Er zijn de afgelopen tijd hevige protesten geweest in Oostenrijk.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout update van dinsdag 28 augustus. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders middels de Sprout Nieuwsbrief.