1. Microsoft wil tot 30 miljard betalen voor TikTok, Instagram lanceert kloon
Microsoft wil de komende weken een klap geven op de overname van TikTok, meldt CNBC. Daarbij zou het Chinese megasucces 10 miljard tot 30 miljard dollar moeten opbrengen, waarna de Amerikanen alle code en data naar hun eigen land verhuizen om een eind te maken aan de zorgen rond de veiligheid van TikTok. Intussen maakt Instagram zijn naam als copy cat weer eens waar: het lanceert Instagram Reels, een TikTok-concurrent die er als twee druppels water op lijkt. Met de tegenhanger is al een tijdje getest, maar nu is de rol-out in de VS (en ook Nederland) aan de beurt. Reels zijn video’s van maximaal 15 seconden, die gebruikers van allerlei muzieknummers en geluiden kunnen voorzien. Klinkt vertrouwd, toch?
2. Thuisbezorgd gaat ook Burger King en Starbucks bezorgen
Jitse Groens JustEat Takeaway gaat samenwerken met AmRest, exploitant van onder meer Starbucks, KFC en Burger King. Dat betekent dat consumenten straks hun burgers en koffie kunnen bestellen en laten bezorgen via Thuisbezorgd.nl. De deal geldt voor (ten minste) drie jaar en betreft bijna duizend restaurants in dertien vooral Europese markten.
3. Bringly gaat ook last-mile fietsen in het Zuiden
25 onder de 25-ondernemer Rajiv Laigsingh breidt zijn last mile-startup Bringly uit naar het zuiden: in Eindhoven, Tilburg, Helmond, Maastricht en Venlo worden professionele fietskoeriers ook aangesloten op het bezorgplatform. Bringly bezorgt duurzaam en dezelfde dag aankopen vanuit fysieke winkels in de buurt naar de klant. Bringly was al actief in Amsterdam, Utrecht, Den Haag, Rotterdam en Amersfoort.
4. Boekhoud-scaleup Yuki verkocht aan Visma
Het Noorse Visma, leverancier van bedrijfssoftware, neemt Yuki over, het all-in-one boekhoudplatform dat het ooit schopte tot Sprout Challenger. Yuki is opgericht in 2007 door Exact-veteranen Arco van Nieuwland, Lucas Brentjens en Sebastiaan Toet en is actief in Nederland, België en Spanje. Het bedient met circa 200 medewerkers ruim 1.300 accountantskantoren en zo’n 100.000 ondernemers. Het gaat als zelfstandig merk door onder zijn nieuwe eigenaar. Hoeveel Brentjens en Van Nieuwland, die samen nog eigenaar waren, voor hun aandelen vangen, is niet bekendgemaakt.
5. Beyond Meat verdriedubbelt supermarktomzet maar vergroot verlies
Beyond Meat heeft dankzij corona de supermarktverkopen van zijn vegaburgers en -worsten bijna verdriedubbeld. Om genoeg producten geschikt te maken voor de verkoop in winkels was het bedrijf ook meer geld kwijt, wat leidde tot een groter dan verwacht verlies. van ruim 10 miljoen dollar. In het tweede kwartaal steeg de omzet van Beyond Meat tot 113,3 miljoen euro, bijna 69 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De verkopen in Amerikaanse supermarkten stegen met 195 procent.
6. Tikkie rekent nu ook contactloos af in de horeca
ABN komt met Tikkie Check voor contactloos afrekenen in de horeca: richt de camera van je smartphone op de QR-code van een tafelsticker, vul het tafelnummer in, eventueel een fooi, en je bent er. Vóór het afrekenen ziet de gebruiker zijn bestellingen in de app, de bon is te downloaden en de rekening splitten gaat natuurlijk direct via een Tikkie. Handig voor horecaondernemers en hun klanten, maar misschien minder goed nieuws voor startups als OrderMe, die vergelijkbare systemen ontwikkelden.
Wat we ook tegenkwamen:
- Een Israëlische startup die in 6 minuten een vegaburger 3D-print én grillt? Check VMT.nl
- Voorzien van clickbait-kop, maar toch even lezen: She Was Rejected by 86 Investors Before Hearing a Single Yes–and It Was From Jay-Z. Op Inc.com
- De nieuwe Nike-commercial: wauw.
Foto: Kon Karampelas via Unsplash
Tot zover de Sprout-update van donderdag 6 augustus. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op Linkedin, Instagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders via de Sprout-nieuwsbrief.