Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Stepjesdeelbedrijf Dott haalt €60 miljoen op – Bootverhuurplatform Barqo verkocht aan Britten

En verder: vervoersapp Gaiyo haalt 1,5 miljoen op, SaaS-investeerder Capchase betreedt Nederlandse markt en naam Red je Pakketje verdwijnt.

1. Stepjesbedrijf haalt Dott 60 miljoen op

Het in Amsterdam gevestigde micromobiliteitsbedrijf Dott heeft 60 miljoen euro opgehaald. Het betreft een uitbreiding van de Series B-ronde waarbij vorig voorjaar al 70,6 miljoen euro werd getankt. Deze ronde stond onder leiding van een nieuwe aandeelhouder; Schotse vermogensbeheerder Abrdn. Bestaande geldschieters Sofina, EQT Ventures en Prosus Ventures sprongen ook bij. In totaal heeft het bedrijf van Maxim Romain en Henri Moissinac 180 miljoen euro opgehaald. Dott is met 40.000 steps en 10.000 e-bikes actief in 36 steden in 9 landen. Met de knisperverse euro’s wil Dott nieuwe steden veroveren, meer e-bikes laten rondrijden en investeren in productontwikkeling.

Dott laat Invest-NL meesteppen in ronde van 70 miljoen euro

2. Bootverhuurplatform Barqo verkocht aan Britten

Het Amsterdamse botenplatform Barqo, waarmee particulieren hun boot kunnen verhuren, wordt overgenomen door de Britse branchegenoot Borrow a Boat. Wat is betaald voor de startup van Floris van Hoogenhuyze, Thijs Janssen en Sebastian de Groot is onbekend. Tegenover Quote laat Janssen weten blij te zijn met de exit, maar nog niet met pensioen te kunnen. Het bedrijf haalde onder meer een half miljoen op bij Dichtbij-oprichter Jelle Hoffenaar, ruim vier ton via crowdfunding en Hermes Investments zat ook aan boord. De ervaringen noopten Van Hoogenhuyze ertoe om We.Vestr op te richten dat het aan boord halen en houden van aandeelhouders wil stroomlijnen.

Barqo-oprichter wil spreadsheets met aandelen overbodig maken

3. Vervoersapp Gaiyo haalt 1,5 miljoen op

Innovactory, het bedrijf achter mobiliteitsapp Gaiyo, heeft 1,5 miljoen euro aan groeigeld ontvangen. Gaiyo is een app waarmee alle vormen van (deel)mobiliteit gepland, gereserveerd en betaald moeten kunnen worden. Daarnaast kan ook parkeergeld worden voldaan via de app. De leidende investeerder is Horizon Flevoland. Oprichter Lucien Groenhuijzen laat weten dat Innovactory het kapitaal zal gebruiken om de dienstverlening in Nederland en het buitenland uit te breiden.

4. Investeerder Capchase betreedt Nederlandse markt

Investeerder Capchase betreedt de Nederlandse en Belgische markt. Capchase verstrekt voornamelijk kapitaal aan jonge SaaS-bedrijven. Abonnementsgelden voor softwarediensten worden doorgaans maandelijks geïncasseerd. Voor iedere klant die geworven wordt kan Capchase een groot deel van het abonnementsgeld voorschieten aan de SaaS-startup. Met deze vorm van financiering heeft de startup eerder toegang tot groeikapitaal zonder op eigen vermogen of aandelenpakket in te teren. Uiteraard gaan een deel van de abonnementsgelden wel naar Capchase. De Spaans-Amerikaanse investeerder zegt afgelopen 1,6 miljard dollar aan bedrijven beschikbaar te hebben gesteld.

5. Naam Red je Pakketje verdwijnt

Afgelopen lente verkochten Sam Rohn, Kay Rohn en Tijs van Driel hun last mile delivery startup Red je Pakketje aan de Zweedse pakketkluisondernemers van Instabox. Negen maanden later laat het bedrijf weten dat de integratie gecompleteerd is en dat Red je Pakketje doorgaat onder de naam Instabox. ‘Onze organisatie was al gewend aan forse groei. Het combineren van onze beide diensten zorgt ervoor dat we verder versnellen’, zegt Rohn, General Manager van Instabox Benelux, in vloeiende corporate zinnen

Waarom Sam Rohn Red je Pakketje verkoopt aan het Zweedse Instabox

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Startups & Scaleups,
met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
Door je in te schrijven ga je automatisch akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden

6. En dan dit: PR-bureau Triangle slaat flater met ‘flitsbezorger’ Churundy

Gisteren kondigde Het Parool aan dat voormalig topsprinter Churandy Martina een flitsbezorgservice startte. Zijn ‘Churundy’ zou de boodschappen hardlopend bezorgen. Bij MT/Sprout moesten we grinniken: we vonden het bedrijf niet in de Kamer van Koophandel, zagen niet in hoe Churundy tegen het miljoen- en miljardengeweld van andere flitsbezorgers kon opboksen en rennen met een colafles in de tas lijkt sowieso een slecht idee. We schoven het persbericht ter zijde als pr-stuntje. En dat bleek het ook te zijn. Prima, maar het is wel treurig dat PR-bureau Triangle PR journalisten die doorvroegen voor bleven liegen.

Wat we ook lazen:

  • Tommie the Cat, dat gepersonaliseerde boxen met kattenproducten bezorgt, heeft 300.000 euro opgehaald bij angel investors. (Tommie the Cat)
  • Beursmalaise of niet, het overnamefeestje gaat gewoon door. In januari werden wereldwijd voor 364 miljard dollar aan overnames aangekondigd. (Het Financieele Dagblad)
  • Een Zeeuwse snackbar vecht al een kwart eeuw met hamburgerketen Wendy’s om het merkenrecht. Een claim van 6,5 miljoen van de snackbarhouder haalt het niet. (RTL Z)
  • Wordle, een soort Lingo voor verveelde Twitteraars, is vijf maanden na de oprichting gekocht door The New York Times. Programmeur Josh Wardle ontvangt een zevencijferig bedrag voor zijn vinding. (CNBC)
  • Bart en Sanne van Poll verkopen Spotted by Locals aan investeerder en ondernemer Marcel Beemsterboer (Emesa/Vakantieveilingen.nl) Jorn van der Eng gaat de dagelijkse operatie leiden (Spotted by Locals)

Luister ook naar de laatste MT/Sprout-podcast: