1. Rituals en Blokker starten bezorgservice
Nu de winkelstraat gesloten is en postbezorgers zich een burn-out werken, is de vraag hoe we op tijd de kerstcadeaus in huis krijgen. Een aantal bedrijven heeft een slimme oplossing: je begint je eigen bezorgdienst. Onder meer Blokker, Intertoys, Ici Paris XL en Rituals sturen hun medewerkers zelf langs de deuren. Rituals bezorgt – ook in de kou – op de fiets en gebruikt de winkels als tijdelijke distributiecentra. Blokker komt met Blokker Express en heeft circa 4.000 collega’s opgelijnd om met eigen auto en fiets de weg op te gaan. De bezorgkosten – 5,95 per bestelling en gratis vanaf 40 euro – blijven overigens gelijk. Kudo’s!
2. FNV Handel eist supermarktsluiting
Een opvallende oproep van FNV Handel, die verzoekt het kabinet tot het sluiten van de supermarkten tijdens de kerstdagen. De vakbond wil op die manier de supermarktmedewerkers beschermen tegen onveilige situaties in de drukke winkels. Ook vindt FNV ‘het niet meer dan gepast dat medewerkers na een zwaar jaar de feestdagen met familie kunnen doorbrengen.’ De lobbyclub heeft verzaakt om een voorstel te schrijven hoe men tijdens een supermarktsluiting aan boodschappen moet komen.
3. Ondernemer gooit ‘net-niet-cadeauwinkel’ toch op slot
Helaas, Sander Hoentjen uit Deventer is toch genoodzaakt om zijn cadeauwinkel te sluiten tijdens de tweede lockdown. Hoentjen is volgens zijn inschrijving bij de Kamer van Koophandel ‘grafisch ondernemer’ en geen winkel. Daardoor liep hij 4000 euro mis in de Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren (TOGS). Hij dacht: geen winkel, geen sluiting. Daar dachten de dienders anders over en gaven Hoentjen één uur de tijd om het pand op slot te gooien. Hij is inmiddels een crowdfunding-actie gestart, de teller staat op 180 euro van de gewenste 4000.
4. Koffiezaken in de lift door thuiswerken en horecasluiting
Diverse koffiezaken en -webshops gedijen goed onder de huidige maatregelen, blijkt uit rondvraag van Nu.nl. Simon Lévelt zag dit jaar de winkelomzet met zo’n 20 procent groeien. De online verkoop is in de eerste elf maanden van dit jaar zelfs verdubbeld. ‘Normaal groeien we jaarlijks met 3 tot 5 procent, dus het gaat best goed’, aldus algemeen directeur Bert Jongsma. Ook de aanbieder van koffieabonnementen aan particulieren Roast pluste dit jaar 30 procent, een verdubbeling van het jaar ervoor. Niet iedereen wist van de situatie te profiteren: Coffee@Work, dat – de naam zegt het al – koffie aan kantoren verkoopt, zag de omzet in de eerste maand van de lockdown met 75 procent kelderen. Inmiddels zit het bedrijf op een gemiddelde omzetdaling van 25 procent.
5. Alibaba-topman bij Amsterdamse BALR op de stoep
De Nederlandse scaleup BALR staat op de kaart bij de zakelijke wereldtop. Zelfs de president van Alibaba kwam het afgelopen jaar over de vloer, zo laat mede-oprichter Juul Manders zich ontglippen tijdens een interview met Emerce. De Chinese-topman zou niet alleen over het succesvolle kledingmerk komen kletsen, ook de andere bedrijven van Manders en compagnon Ralph de Geus trokken zijn aandacht. Voetbalkanaal 433 is weergaloos populair op diverse sociale media, waaronder TikTok. Productiehuis Wannahaves mag diverse internationale corporates tot klant rekenen.
En passant geeft Manders ook nog wat advies aan andere ambitieuze ondernemers: ‘Als je uit de start-upfase komt is het cruciaal om je Finance & Operations op orde te hebben. De sexiness zit aan de achterkant. Als je het daar niet voor elkaar hebt, loop je vast en ga je kapot.’ Dat laatste werd ook pijnlijk duidelijk voor compagnon De Geus – die dacht afgelopen week met een hartaanval opgenomen te worden in het ziekenhuis. Op LinkedIn laat hij weten dat het gelukkig meevalt, maar voorlopig rust neemt.
Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?
Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Startups & Scaleups,
met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.
6. En dan dit: Haagse vastgoedtycoon liet twintig jaar vakantie schieten
Het lijkt wel een scene uit Jiskefet: een bejaarde ondernemer met Haags accent draait een sigaretje terwijl hij explosief reageert: ‘Hoe ik als kind was? Ja, sodemieter op, wat gaat jou dat aan?’ Toch was dit was Quote-redacteur Onno den Hollander meemaakte toen hij vastgoedtycoon en multimiljonair Chris Thünnessen bereid had gevonden tot een interview. De ondernemer heeft geen last van valse bescheidenheid: ‘Ik kom uit een simpel arbeiderswijkie, niet uit een rijke familie. Ik ben er kilometers bovenuit geschoten. Door keihard te werken. Schrijf dat maar vast op.’ En werken deed hij. Thünnessen heeft naar eigen zeggen twintig jaar lang niet op vakantie geweest en werkte zeven dagen per week, ook met Kerst en op oudjaarsavond. Gezond blijkt overdadig veel werken niet, de ondernemer heeft inmiddels vijf bypasses ondergaan. Een goedbedoeld advies van de journalist inzake de rookverslaving (een pakje per dag) wordt echter niet gewaardeerd: ‘Ben jij ook al dokter? Pleur op. Laat mij lekker roken.’