Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Quote 500: Jitse Groen stuk armer – Sywerts stichting bleef tonnen winst maken

En verder: Getir laat darkstores over aan ondernemers, Musk wil 20 dollar voor Twitter-abo, Azerion koopt reclamenetwerk, TOM start door als Foris en Lidl de fout in met haasje.

Just eat jitse groen quote 500
Foto: Getty Images

1. Jitse Groen duikelt omlaag op Quote 500

Jitse Groen heeft driekwart van zijn vermogen verloren door de slechte prestaties van Just Eat Takeaway op de beurs. Dat blijkt dinsdag uit de jaarlijkse rijkenlijst Quote 500, die zijn vermogen op 285 miljoen euro inschat, goed voor plek 275. De vijfhonderd rijkste Nederlanders hebben hun vermogen het afgelopen jaar weer zien groeien, met 4,7 procent naar bijna 230 miljard euro.

Bovenaan staat – nog steeds – Charlene de Carvalho-Heineken, met een vermogen van 12,8 miljard euro. Opmerkelijke nieuwkomers zijn Bernhard van Oranje-Nassau, dankzij zijn bakstenen vermogen van 125 miljoen euro. De lijst wordt afgesloten door Formule 1-coureur Verstappen. Die reed inmiddels 120 miljoen euro bij elkaar.

2. Getir laat ondernemers darkstores runnen

Getir maakt een ‘franchise light’-model van zijn flitsbezorgdienst. Vanaf begin volgend jaar gaat het samenwerken met zelfstandige ondernemers. Die kunnen dan bestaande vestigingen gaan runnen en worden verantwoordelijk voor het bezorgproces. Ze verzamelen de bestelde producten en bezorgen ze thuis. Getir blijft verantwoordelijk voor de verkoop van de boodschappen.

‘Het gaat om een partnership, niet om een franchiseconstructie’, zegt general manager Florian Brunsting tegen Retailtrends. Getir start met drie van zijn dertig vestigingen volgens de formule. In de toekomst wil de flitsbezorger met meer ondernemers samenwerken. Ondanks de uitdrukkelijke ontkenning dat het niet om eenfranchiseconstructie gaat, maakt Getir wel reclame richting ondernemers in de Nationale Franchisegids.

3. Mondkapjesstichting Sywert cashte ook in 2021 lekker

Hulptroepen Alliantie maakte ook in 2021 een mooie winst op de mondkapjes en sneltesten die het via internet verkocht. Dat leverde de stichting van Sywert van Lienden, Bernd Damme en Camille van Gestel in 2021 ruim zeven ton nettowinst op, en in zijn hele bestaan 1,6 miljoen euro, op een omzet van ruim 14 miljoen euro. Dat haalt NRC uit cijfers van het KVK. Inmiddels zijn Sywert c.s. geen bestuurder meer en heeft advocaat Wouter Jongepier het beheer over de stichting overgenomen.

O ja. Van de hele partij van 40 miljoen Chinese mondkapjes die Van Lienden, Damme en Van Gestel naar Nederland haalde, is inmiddels de helft over datum, blijkt uit navraag van BNR bij het Landelijk Consortium Hulpmiddelen van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Daarmee moeten ze worden afgevoerd. De andere helft wacht hetzelfde lot als die niet heel snel door één of meerdere grote organisaties (gratis) wordt opgehaald.

4. Musk wil 20 dollar vragen voor blauw vinkje op Twitter

Een nieuwe dag als baas van Twitter, nieuwe plannen. Elon Musk lijkt echt van plan te gaan schoffelen in het werknemersbestand van Twitter, maar gebruikers zullen zijn komst binnenkort ook gaan merken. Hij heeft zijn personeel namelijk opdracht gegeven zo snel mogelijk te komen met een betaald abonnement op het bekende blauwe vinkje. Gebruikers zouden voor die verificatie 19,99 dollar per maand moeten dokken, meldt The Verge. No pressure trouwens: als ze de deadline voor de lancering op 7 november niet halen, vliegen de Twittermensen eruit.

5. Azerion koopt reclamenetwerk achter Autoblog en Datumprikker

Attila Aytekin doet weer een nieuwe overname met zijn media- en reclamebedrijf Azerion. Dat neemt reclame-exploitant [M]media over, dat rond de honderd sites en app exploiteert en daarmee maandelijks 10 miljoen consumenten bereikt. Financiële details over de deal worden niet bekendgemaakt. In de stal van [M]media zitten onder meer bekende namen als Autoblog, IEX.nl, Datumprikker en Smulweb.

6. Failliet TOM start door als Foris

De Brabantse webwinkelketen TOM maakt een doorstart. Onder de naam Foris gaat het zich focussen op de verkoop van fietsen, outdoor-, sport en buitenspeelgoed, meldt Twinkle. Daarvoor kan de eerder dit jaar omgevallen e-tailer volstaan met vijf themawinkels: internet-bikes, internet-sportandcasuals, internet-homeandgarden, internet-toys en internet-outdoorshop.

Oprichter Tom te Riele bouwde zijn fietsenwinkel de afgelopen jaren uit tot een verzameling van 14 webwinkels met 600 medewerkers. De onstuimige groei tijdens de coronacrisis bracht TOM naar eigen zeggen in de problemen.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Startups & Scaleups,
met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.

Door je in te schrijven ga je automatisch akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden

7. En dan dit: Lidls haasje is het (kuch) haasje

Een zoete overwinning voor de Zwitserse chocolademaker Lindt & Spruengli. De hoogste Zwitserse rechter heeft recent geoordeeld dat supermarktdiscounter Lidl zijn chocoladehaasjes niet meer mag verkopen. De vorm van Lidls haasje lijkt te veel op het iconische haasje van Lindt, dat al sinds 1952 op de markt is en dankzij zijn gouden wikkel en rood lintje met bel goed herkenbaar is. De Zwitsers procedeerden al sinds 2018 tegen de supermarktketen en kregen nu van de hoogste Zwitserse rechter gelijk. Oordeel anders zelf:

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Wat we ook lazen:

Luister ook naar de MT/Sprout-podcast: