Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Picnic krijgt 355 miljoen voor Duits/Franse invasie – Homerun verkocht aan investeerder

Ook nieuws: Mud Jeans rolt vermaakservice uit, funding voor spraakhulp Whispp, horecaprijs voor Mayoneur en Apple Vision Pro komt op 2 februari.

picnic bezorging
Foto: Picnic

1. Picnic krijgt 355 miljoen groeigeld voor Duitsland en Frankrijk

Picnic heeft opnieuw een enorme sloot vers kapitaal opgehaald: de aandeelhouders van de online super storten 355 miljoen euro bij. Het geld is de brandstof om verder te groeien in Duitsland en Frankrijk en komt van investeerders als de Duitse supermarktgigant Edeka en van Microsoft-oprichter Bill Gates.

In Duitsland is Picnic al actief in Noordrijn-Westfalen en grote steden als Berlijn, Hamburg en Stuttgart. Medeoprichter Michiel Muller zegt tegen het FD dat over enkele jaren de helft van Duitsland zijn karretjes moet kunnen laten voorrijden. Tegen welke waardering zijn geldschieters bijstorten, wil hij niet prijsgeven. Tot nu toe haalde Muller al een klein miljard op.

2. Homerun verkocht aan Brits/Belgische investeerder

Recruitmentplatform Homerun is overgenomen door het Belgische investeringsbedrijf Strada Partners, dat via zijn dochter ISH Holding bouwt aan een portfolio van SaaS-bedrijven. De oprichters van Homerun, een onder scaleups populair ATS (Applicant Tracking System), blijven aan als adviseur of werknemer.

Een half jaar geleden nam ISH Holding ook al de Belgische ATS-aanbieder Jobtools over. De Brit Adam Reynolds is de drijvende kracht achter ISH. Als ervaren softwareondernemer zou hij de SaaS-bedrijven uit de Lage Landen kunnen helpen sneller internationaal te schalen.

Lees ook: Hoe Homerun van vacatures een teamsport maakt

3. Mud Jeans gaat landelijk met reparatieservice

Duurzaam kledingmerk Mud Jeans rolt zijn reparatie- en vermaakservice landelijk uit via het online kleermakersplatform Mended. Vorig jaar draaiden de twee proef in Utrecht en Amsterdam om te kijken hoe klanten reageerden en of het ook bedrijfseconomisch uitkwam.

Mud betaalt de helft van de reparatie- en vermaakkosten en helpt zo zijn klanten hun items langer te gebruiken. Mended levert alle gegevens qua reparatie en vermaak terug aan de fabrikant, wat inzicht oplevert in wat er aan welk product kapot gaat, zodat ontwerp en productie eventueel kunnen worden verbeterd.

Lees ook: Bert van Son (Mud Jeans): ‘Wij hebben te maken met concurrenten die liegen’

4. Spraak-app Whispp geeft mensen hun stem terug met verse funding

Joris Castermans heeft 750K opgehaald voor Whispp, de startup die AI gebruikt om mensen met een spraakgebrek een sterke stem (terug) te geven. Het geld komt van LUMO Labs, Universiteit Leiden en een aantal angels.

De spraakondersteuning en bel-app van Whispp zet spraak die wordt beïnvloed door stotteren, keelkanker, stembandverlamming en ALS om in de oorspronkelijke stem van de gebruiker. Castermans werd geïnspireerd om de revolutionaire Whispp-technologie te creëren door zijn eigen spraakproblemen en jarenlange uitdagingen met stotteren in zijn jeugd.

5. Mayoneur scoort Horecava-award met vegan mayo

Glenn Kuisselbrink en Geert Kranendonk hebben met hun vegan sausmerk Mayoneur een Horecava Innovation Award in de wacht gesleept in de categorie food & beverage. Mayoneur wil afvalstromen terugdringen en maakt daarom verdikkingsmiddel van de vezels van afgedankte sinaasappels.

De jury vindt het geweldig dat Mayoneur een voorbeeld wil zijn en dat de concurrent ook met deze innovatie aan de slag mag. De mayo’s van Kuisselbrink en Kranendonk waren al vanaf de start in 2019 plantaardig, glutenvrij en lactosevrij. Hun citrusvezels halen ze samen met Peel Pioneers uit de sinaasappels.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout-nieuwsbrief Startups & Scaleups,
met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.

Door je in te schrijven ga je automatisch akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden

6. En dan dit: Wonderbril Apple vanaf 2 februari te koop

Het is dan eindelijk zover: Apple start op 2 februari de verkoop van de Vision Pro, de slimme bril waar de AR/VR-wereld reikhalzend naar uitkijkt. Je zult hem wel moeten oppikken in de VS en 3.499 dollar moeten aftikken. Voor bijzienden komt daar voor 99 dollar nog een setje Zeiss-lenzen bij.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Apple-baas Tim Cook vindt het wel de moeite waard: ‘The era of spatial computing has arrived’, toetert hij in een persbericht. ‘Apple Vision Pro is the most advanced consumer electronics device ever created.’ Oké dan. In Nederland is het hoofdwonder pas eind dit jaar of volgend jaar te koop.

Lees ook: 6 techtrends die voor doorbraken gaan zorgen in 2024

Wat we ook lazen:

  • Twee Italiaanse zusjes Pellegrini verdienen tonnen op Onlyfans – maar het blijken deep fakes (Daily Mail)
  • Amerikaanse auteurs klagen OpenAI en Microsoft aan wegens inbreuk op copyrights (Reuters)
  • Marktplaats.nl haalt zijn nieuwe ceo Florence Schmit bij Greetz (RetailTrends)
  • Tenten van failliet Vacansoleil via Franse opkoper in handen van Nederlands Rent-a-Tent (ED)
  • Grünten gaat zijn groente-ontbijt en tussendoortjes weer sharefunden (persbericht)