1. Ondernemer wil Airbnb-wijk in Amsterdam
Een nieuw bedrijf, Open Huis, lijkt huizen in Amsterdam op te willen kopen om ze vervolgens via Airbnb te verhuren. Om geïnteresseerde verkopers te verleiden biedt het bedrijf onder meer via folders maar liefst 25% boven de daadwerkelijke waarde van een huis, meldt Het Parool. ‘Op naar de eerste Airbnb-wijk ter wereld!’ Oprichter Paul van Beneden ontkent dat het hier om een grap gaat. “Ik denk dat een wijk vol huizen die dynamisch worden verhuurd de toekomst is”, zegt de ondernemer. Open Huis zegt zich wel te willen houden aan de verhuurbeperkingen die de gemeente heeft opgelegd voor mensen die hun huis via platforms als Airbnb willen verhuren.
2. Vice stapt in maaltijdboxen
De Amerikaanse online succesuitgeverij Vice stapt in maaltijdboxen. Munchies, het kanaal dat blogs en video’s publiceert over food, lanceert maaltijdkits waarmee je zelf ontbijt, lunch, diner of desert kunt koken. Vice laat zijn millennials verwennen door Canadese chef-kok Matty Matheson maar beperkt de keuze voorlopig tot vijf menu’s. De tikgeiten en videobloggers bij Munchies worden overigens niet omgeschoold tot horecamedewerkers: de Munchies Mealkits worden in samenwerking met Chef’d aangeboden, een marktplaats voor meal kits. Anders dan bij HelloFresh en de rest zit je bij Vice niet vast aan een abonnement
3. Vier keer zoveel brouwers dankzij zzp’ers
Het aantal bierbrouwerijen in Nederland is in tien jaar ruim verviervoudigd, van 90 in 2007 tot 370 in 2017. Heineken en Bavaria hoeven zich echter nog geen zorgen te maken: het zijn vooral eenmansbedrijven die erbij zijn gekomen, meldt het CBS. Bij 270 van de 370 brouwerijen is één persoon werkzaam. Het aantal kleine bierbrouwerijen verzesvoudigde daarmee ruim, van 40 in 2007 tot 270 in 2017. Het aantal bierbrouwerijen waar twee tot vijf mensen werken groeide ook, maar veel minder hard, van 20 naar 60. Het aantal grote brouwerijen met vijf of meer werkzame personen nam toe van 25 tot 35. De grootste groei vond plaats in Amsterdam. Met 45 brouwerijen is dat de bierhoofdstad van Nederland geworden.
4. Insectenkweker Protix haalt 45 miljoen op
Kees Aarts en Tarique Arsiwalla hebben voor hun insectenkweker Protix 45 miljoen euro opgehaald bij investeerders. Met het geld willen de ondernemers een nieuwe kwekerij bouwen in Brabant, het aantal medewerkers verdubbelen en internationaal uitbreiden. Het groeigeld voor de Sprout challenger is afkomstig van de Utrechtse investeringsmaatschappij Aqua-Spark, Rabobank, de Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij en private investeerders. Protix is opgericht in 2009 en kweekt inmiddels 1600 ton larven van de zwarte soldaatvlieg op groente- en fruitafval. De larven worden verwerkt tot eiwitpoeder of insectenolie dat onder andere wordt gebruikt in voer voor honden en biggen.
5. Jaguar Land Rover stapt in bij Lyft
Lyft, de roze anti-Uber, krijgt van autobouwer Jaguar Land Rover een zak met 25 miljoen dollar en een kleine vloot auto’s om te experimenteren met zelfrijdende wagens. Dat geld is onderdeel van een eerdere ronde in april, waarin Logan Green en John Zimmer tegen een half miljard dollar ophaalden voor hun autodeelbedrijf. Lyft is met Uber in een race gewikkeld om marktaandeel en, zo lijkt het, de eerste te worden met robotauto’s. Jaguar Land Rover is niet de eerste automotive partner voor Lyft: eind 2015 stak GM al een half miljard in de scaleup, die onlangs ook deals sloot met Waymo en NuTonomy, startups die zich specialiseren in autonoom rijden.
6. En dan dit: jurk van koeienpoep is duurzaam
We zijn dol op grafeen, kweekvlees en andere nieuwe materialen, maar koeienvlaai als basis voor een zomerjurkje? Kunstenaar/ondernemer Jalila Essaïdi ging een paar jaar geleden aan de slag met een challenge van landbouworganisatie ZLTO en de provincie Noord-Brabant om iets te bedenken tegen het mestoverschot. Ze vond een technologie uit om de cellulose uit de mest te halen, een prima grondstof voor textiel. Haar bedrijf Inspidere produceert nu nog op laboratoriumschaal, de eerste jurken zijn al gepresenteerd, en binnen twee jaar moet uit een demofabriek meer textiel rollen. In mei won Essaïdi al de H&M Global Change Award van 150K, schrijft het Reformatorisch Dagblad.
Essaïdi had eerder ook al CNN langsgehad:
7. Quote van de dag:
Tot zover de Sprout update van dinsdag 13 juni. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.
Fan van Sprout? Word lid en ontvang direct:
✓ Meer kennis toegang tot alle artikelen én de verdiepende bookazines
✓ Meer exposure laat jouw bedrijf zien met persberichten en online advertentie
✓ Meer relaties middels het ondernemersnetwerk met events en online forum