1. Nederlandse webwinkel verslaat HP in rechtszaal
De Nederlandse webwinkel 123inkt.nl heeft een rechtszaak gewonnen van Hewlett-Packard (300.000 medewerkers), dat het bedrijf uit Nederhorst den Berg beschuldigde van het kopiëren van zijn inktcartridges. 123inkt.nl overtuigde de rechter van het feit dat het octrooi waar HP een beroep op deed ongeldig is en vooral bedoeld is om een monopolie te verkrijgen. 123-inkt schikte dit jaar al in een vergelijkbare zaak met HP. Directeur Gerben Kreuning: “HP heeft met een leger aan juristen alle registers opengetrokken om de keuzevrijheid van de consument te beperken tot het dure HP-merkartikel. Het voelt als een dubbele overwinning omdat ik de schikking ook als een overwinning beschouw.”
2. Oppasplatform Oudermatch koopt concurrent
Een heuse overname in de markt voor oppasplatforms: Oudermatch.nl, onderdeel van 2care4kids Group, heeft concurrent Oppassers.nl ingelijfd. Oudermatch telt naar eigen zeggen 500.000 geregistreerde gebruikers in vijf landen, versus 50.000 Nederlandse ouders en oppassers voor Oppassers.nl. Oudermatch rolde zijn concept inmiddels ook uit naar Italië, Spanje en Scandinavië. Volgens het bedrijf is de afgelopen twee jaar het aantal gezinnen dat kiest voor een oppas in plaats van een kinderdagverblijf “explosief gestegen”, vooral door het terugschroeven van de kinderopvangtoeslag.
3. Zeeuwse primeur met oesterkweek op land
Zeeland heeft een wereldprimeur met een oesterboerderij op land, weet het FD. De schelpdieren, die normaal gesproken op de zeebodem groeien, worden gekweekt in de polder van Noord-Beveland. De landkweek door het bedrijf Smit & Smit uit Koudekerke, een “miljoenenproject”, zorgt het hele jaar voor een constante kwaliteit met een hoog vet- en vleespercentage. In een 100 meter lange loods worden de oesters in speciale kweekbakken gevoed met plankton dat in buitenvijvers wordt gekweekt. In eerste instantie levert de boerderij twee miljoen oesters per jaar op, wat uiteindelijk moet verdubbelen naar vier miljoen stuks.
4. Oprichter vertrekt bij Bilder & De Clercq
De heropening van de winkel van het Amsterdamse foodconcept Bilder & De Clercq in januari zal plaatsvinden zonder medeoprichter Rogier Leopold, meldt Levensmiddelenkrant. Zijn visie kwam volgens Leopold niet overeen met die van de huidige eigenaren. Bilder & De Clerq ging in september failliet, waarna het voor een ton werd overgenomen door een groep investeerders onder leiding van H2H Business Participations. Medeoprichter Diederik van Gelder hield het al eerder voor gezien.
5. Nederlandse e-joint met Jimi Hendrix
Het Nederlandse bedrijf E-njoint heeft voor zijn nieuwste elektronische joint een deal gesloten met Purple Haze Properties, het bedrijf dat de rechten van wijlen Jimi Hendrix uitbaat. De Jimi’s Vaporizer (160 dollar) mixt waterdamp behalve met cannabis ook met was en olie. Het Delftse E-njoint lanceerde vorig jaar zijn eerste elektronische joint en opende recent een warenhuis in Los Angeles en een Amerikaanse website om te profiteren van de groeiende lokale markt voor wietproducten. Jimi’s broer Leon prijst de e-joint alvast aan: “Mijn broer zou enorm trots zijn op dit kunstwerk en ik had graag samen met hem willen “vapen”, want we weten allemaal hoeveel Jimi van die prachtige plant hield.”
6. En dan dit: Jeremy Clarkson introduceert nieuwe Amazon-drone
Pakketjes bezorgen door de lucht mag nog niet, maar dat weerhoudt Amazon er niet van om een nieuwe versie van zijn Prime Air-drone te lanceren. Het toestel is veel groter dan de versie die het twee jaar geleden onthulde. Opvallend aan het bezorgvehikel is ook het hybride design: opstijgen gebeurt net als bij een gewone drone verticaal, maar daarna schakelt het 25 kilo wegende toestel over op een propeller die hem horizontaal voortstuwt. Meer informatie krijg je in onderstaande video van Jeremy Clarkson, de voormalige Top Gear-presentator die tegenwoordig voor Amazon werkt:
7. Quote van de dag:
Met dank aan Quotesonslides.com
Tot zover de Sprout update van maandag 30 november. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.
Nieuws inhalen? Lees de update van vrijdag
Word lid van het snelgroeiende ondernemersnetwerk van Sprout
Want Sprout members krijgen naast dagelijkse ondernemersnieuws en -inspiratie:
✓ Een uitgebreid seo-geoptimaliseerd profiel op Sprout.nl
✓ Adverteer onder 450.000 maandelijkse bezoekers
✓ 6 x per jaar Sprout Magazine digitaal én in de bus
✓ 10 x per jaar inspirerende evenementen en visits aan bekende ondernemers
✓ Exclusieve aanbiedingen en kortingen voor ondernemers
✓ Toegang tot onmisbare ondernemerskennis in de how-to database met onderwerpen als sales, marketing, belasting en personeelszaken.
Dus meld je nu aan voor slechts 99 euro per jaar!