Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Minder snelgroeiende bedrijven – NewBe verlengt Netflix-deal

En verder: vers krediet voor exporterende ondernemers, massaclaim eist miljard van Amazon, TikTok verhoogt minimumleeftijd livestreams en Basilisk, Physee en eNose Company strijden om innovatieprijs.

Groeibedrijven
Foto: Getty Images

1. Aantal snelle groeiers daalt

Het aantal snelgroeiende Nederlandse bedrijven is vorig jaar gedaald, blijkt uit een jaarlijkse peiling van de Erasmus Universiteit. Belangrijke boosdoeners zijn een tekort aan personeel en kritische investeerders. De onderzoekers definiëren high-growth firms als bedrijven waar de omzet (en) of het aantal werknemers drie jaar of langer met minimaal 20 procent toeneemt. Die groep daalde het afgelopen jaar (het tweede jaar op rij) met ruim 4 procent naar in totaal 2605 bedrijven, vergeleken met 2720 bedrijven in 2020.

Het aantal startups dat de sprong maakte naar de categorie high-growth daalde met 16 procent. Ondanks de krimp blijven snelle groeiers een banenmotor, stellen de onderzoekers. De afgelopen drie jaar namen zij bijna 200.000 werknemers aan.

2. NewBe strikt Netflix voor tweede seizoen Heartbreak High

Videoproducent NewBe, de challenger waarmee Jeroen Koopmans en Tarik Traidia de streamingmarkt veroveren, heeft met Netflix een deal gesloten voor een tweede seizoen van Heartbreak High.

NewBe bemachtigde drie jaar geleden (na een spannende zoektocht) de rechten voor een reboot van de Australische hitserie uit de jaren 90. De Amsterdamse producer verkocht de serie daarna aan Netflix. Daar behaalde het eerste seizoen afgelopen september in 43 landen de top tien van meest bekeken series.

2. Verkoop digitale producten stijgt (licht)

De verkoop van digitale producten zoals films en tickets blijft dit jaar gelijk of stijgt licht vergeleken met voorgaande jaren, blijkt uit cijfers van het CBS. Zo betaalt nu 46 procent van de Nederlanders (boven de 12 jaar) voor digitale films of series. Dat aandeel is net zo groot als vorig jaar, maar groter dan in 2020 (42 procent).

Ruim een derde koopt digitale kaartjes voor de bioscoop, een concert of een cultureel evenement. Een stuk meer dan vorig jaar (8 procent), toen de lockdown roet in het eten gooide, maar ook meer dan in 2020 (29 procent). Het kopen van digitale tickets voor sportevenementen groeide naar 9 procent, vergeleken met 2 procent vorig jaar.

3. Vers krediet voor exporterende ondernemer

De overheid trekt 20 miljoen euro uit voor ondernemers die hun export willen financieren. Doelgroep zijn bedrijven die door banken worden afgewezen, en die op zoek zijn naar bedragen van 100.000 euro tot 5 miljoen euro. Zij kunnen voor de nieuwe financieringsconstructie terecht bij kredietverzekeraar Atradius Dutch State Business, Invest International en vermogensbeheerder OHV.

4. Britse massaclaim eist miljard van Amazon

Amazon kan zich in Groot-Brittannië voorbereiden op een massaclaim van 900 miljoen pond (1 miljard euro). Volgens de indieners van de claim dupeert Amazon consumenten die op de koopknop (‘Buy Box’) drukken met een geheimzinnig algoritme dat eigen producten, en aanbieders die Amazon-diensten gebruiken, voortrekt.

De claim volgt op een onderzoek dat de Britse marktwaakhond CMA afgelopen juli begon naar de Buy Box. Vorig jaar kreeg Amazon in Italië een boete van 1,3 miljard euro in een vergelijkbare zaak.

5. TikTok verhoogt minimumleeftijd livestreams

TikTok verhoogt de minimumleeftijd voor livestreams vanaf 23 november van 16 naar 18 jaar. De Chinese app reageert daarmee op een BBC-rapportage van eerder deze maand, waaruit bleek dat TikTok veel geld verdient aan livestreams waarin kinderen in Syrische vluchtelingenkampen smeken om donaties. TikTok strijkt daarbij tot 70 procent van de inkomsten op. Of en hoe TikTok de leeftijd van livestreamers wil handhaven, is niet duidelijk.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Startups & Scaleups,
met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.

Door je in te schrijven ga je automatisch akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden

6. En dan dit: Basilisk, Physee en eNose Company strijden om innovatieprijs

Goede bekenden van MT/Sprout Basilisk (in zelfhelende beton), de energie-opwekkende ramen van Physee en virus-speurder eNose Company behoren tot de genomineerden voor de Nederlandse Innovatie Prijs. Die wordt jaarlijks uitgereikt in het kader van de Nederlandse Innovatie Monitor, waarin UvA-professor Henk Volberda de innovatiekracht van Nederlandse bedrijven peilt.

Wie wint, wordt voor 40 procent bepaald door het publiek (hier stemmen voor 31 oktober) en voor 60 procent door een vakjury. Met daarin onder anderen MT/Sprout-hoofdredacteur Donovan van Heuven. Komt goed dus! En trouwens op tv, bij De Wereld van Morgen op NPO 1 op 2 november.

Wat we ook lazen:

Luister ook naar de MT/Sprout-podcast: