1. Crowd wil Eneco publiek
Een crowdfundactie om Eneco in publieke handen – en ‘groen’ – te houden heeft sinds vrijdag bijna 900 steunbetuigers opgeleverd die samen 8 miljoen euro op tafel leggen. Onder de geïnteresseerden zitten veel medewerkers van Eneco en enkele lokale energiecoöperaties en bedrijven, schrijft de Telegraaf. De inleg varieert van 50 euro tot anderhalf miljoen euro per persoon. Aanleiding voor de actie is dat vier grote Eneco-aandeelhouders (Rotterdam, Den Haag, Dordrecht en Leidschendam-Voorburg), samen goed voor 60 procent van de aandelen, hun belangen willen verkopen. De prijs: 150 tot 450 miljoen euro. De marktwaarde van Eneco wordt in zijn geheel op 2,5 tot 3 miljard geschat.
2. Ondernemers willen verbod op ‘killer robots’
Oprichters van 116 robot- en kunstmatige intelligentiebedrijven roepen de Verenigde Naties op tot een verbod op autonoom opererende drones en tanks. De ondernemers uit 26 landen, waaronder Elon Musk (Tesla, SpaceX, OpenAI) en Nederlanders Jaap van Leeuwen (Blue Ocean Robotics) en Koen Hindriks (Interactive Robotics) waarschuwen dat autonoom wapentuig kan leiden tot grootschalige en oncontroleerbare conflicten. Om nog maar te zwijgen over AI-wapens die in verkeerde handen vallen of gehackt worden. De open brief wordt vandaag officieel gepresenteerd in Melbourne, tijdens een conferentie over kunstmatige intelligentie.
3. Bedrijf met naam ondernemer presteert beter
Een onderneming die vernoemd is naar de oprichter levert gemiddeld een 3 procent beter rendement dan een bedrijf met een andere naam, schrijft NU.nl naar aanleiding van Amerikaans onderzoek. Een van de oorzaken zijn is de mogelijke reputatieschade voor een ondernemer die zijn of haar bedrijf naar zichzelf vernoemt. Zo’n ondernemer loopt bijvoorbeeld meer risico bij het niet nakomen van afspraken. Dit zorgt er weer voor dat vooral de best presterende ondernemers geneigd zijn om een bedrijf naar zichzelf te vernoemen. De onderzoekers analyseerden 1,8 miljoen Europese bedrijven; daarvan is maar 19 procent vernoemd naar de oprichter.
4. ‘Jeff Immelt (GE) nieuwe topman Uber’
Voormalig ceo van General Electric Jeff Immelt (61) heeft de beste papieren om Travis Kalanick op te volgen als ceo van Uber, bericht Recode op basis van gesprekken met insiders. Het bestuur van Uber, waar Kalanick nog altijd een zetel in heeft, zou Immelt binnen twee weken officieel kunnen benoemen. Het permanent in opspraak zijnde Uber snakt naar een ervaren leider (m/v) die het bedrijf in rustiger vaarwater kan brengen, laat een van de bronnen doorschemeren. “We weten dat Immelt niet een dynamische ondernemer is zoals Travis, maar hij kan de boel zeker kalmeren.”
5. Toerismesector blijft groeien
De inkomsten uit toerisme zijn in 2016 met 4 procent gestegen naar 75,7 miljard euro, meldt het CBS. Toeristen uit het buitenland geven de groei een extra duw; zIj gaven vorig jaar 21 miljard euro uit in Nederland, 1,3 miljard euro meer dan in het jaar daarvoor (+7 procent). Toerisme is steeds belangrijker voor economie. In 2016 was de sector goed voor een toegevoegde waarde van 24,8 miljard euro. In 2010 lag dit met 17,3 miljard euro nog ruim 43 procent lager.
6. En dan dit: Bol.com-vacature blinkt uit in wartaal
Bol.com maakt zichzelf belachelijk met een vacature vol jargon, holle frasen en overbodig Engels, schrijft de Telegraaf. De nieuwe senior category manager domestic appliances moet een ’inspirerend strateeg’ zijn die plannen en strategie ‘verankert’. Iemand die niet ‘top down’ strategische blueprints de organisatie inschiet (je kent ze wel). En wat betekent ’strategische slagkracht’ in vredesnaam, vraagt ondernemer Bert Huber zich af. “Een rondje Googlen levert met name wartaal op en een stuk over onderzeeërs.” Het gebruik van jargon is bewust, verdedigt Bol.com zich. “Omdat het een ’zware’, senior rol betreft.”
7. Quote van de dag:
Tot zover de Sprout update van maandag 21 augustus. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.
Fan van Sprout? Word lid en ontvang direct:
✓ Meer kennis toegang tot alle artikelen én de verdiepende bookazines
✓ Meer exposure laat jouw bedrijf zien met persberichten en online advertentie
✓ Meer relaties middels het ondernemersnetwerk met events en online forum