Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Meta neemt Nederlands-Belgische lenzenmaker over – Dieprode cijfers voor Picnic

Ander nieuws: stadswijnmaker Chateau Amsterdam zoekt 1 miljoen, Uber en Amazon krijgen kritiek in India en meer privileges betalende Twitter-gebruikers.

picnic
Foto: Jelmer Luimstra

1. Meta neemt Nederlands-Belgische lenzenmaker over

Meta, het moederbedrijf van Facebook, heeft enkele weken geleden de Nederlands-Belgische lenzenmaker Luxexcel overgenomen voor een onbekend bedrag. De acquisitie zou gerelateerd zijn aan de geplande investeringen in augmented- en virtualrealitybrillen. Dat meldt de Belgische zakenkrant De Tijd.

Luxexcel, dat ooit werd opgericht in Goes, produceert 3D-printers die brillenglazen kunnen produceren. Ook kan het bedrijf dat verhuisde naar België intelligente zonnebrillen maken. De Amsterdamse private-equityinvesteerder SET behoorde tot de aandeelhouders van Luxexcel.

2. Dieprode cijfers voor Picnic

Boodschappendienst Picnic heeft in 2021 een verlies van 114 miljoen euro geleden, wat bijna drie keer zo hoog was als een jaar eerder. De omzet nam wel toe met ongeveer een kwart miljard naar 719 miljoen euro. Het verlies is volgens het bedrijf toe te schrijven aan investeringen in onder meer een gerobotiseerd distributiecentrum in Utrecht en uitbreidingen in Duitsland.

‘In Nederland zijn we al winstgevend, dus daar zouden we kunnen stoppen met investeren om zwarte cijfers te schrijven’, aldus ceo Michiel Muller. Toch verwacht het bedrijf ook over 2022 verlies te draaien door investeringen in Duitsland en Frankrijk.

Lees ook: Picnic wil magazijnlieden omscholen tot leidinggevenden in Duitsland en Frankrijk

3. Nog meer privileges betalende Twitter-gebruikers

Gebruikers die maandelijks 8 dollar gireren voor een blauw vinkje op Twitter krijgen nog meer privileges. Zo krijgen hun tweets voorrang op die van niet-betalende gebruikers en mogen ze lange video’s uploaden. Waar gewone gebruikers 140 seconden film mogen uploaden, zouden betalende gebruikers een uur aan videomateriaal de ether in mogen slingeren.

Twitter Blue is in Nederland nog niet beschikbaar, maar in de VS en het VK wel. Intussen beweert een hacker te beschikken over de gegevens van 400 miljoen Twitter-gebruikers en verkoopt hij ze voor 200.000 dollar.

4. Wijnmaker Chateau Amsterdam zoekt 1 miljoen

Urban winery Chateau Amsterdam wil zijn concept, waarbij het maken van stadswijnen en horeca wordt gecombineerd, internationaal uitrollen. Om die droom te verwerkelijken zoekt ondernemer Remy Harrewijn 1 miljoen euro groeigeld dat in maximaal vier tickets wordt uitgegeven. Chateau Amsterdam koopt druiven in over heel Europa en maakt zijn eigen blends.

Momenteel wordt er bij een omzet van ongeveer 1 miljoen euro verlies gedraaid. In 2024 moet het bedrijf winstgevend zijn en de omzet boven de 5 miljoen euro liggen. ‘Binnen vijf jaar moet er een return on investment komen voor iedereen die nu instapt of al is ingestapt. Vanaf 2025 moet er dividend kunnen worden uitgekeerd’, aldus Harrewijn tegen Quote.

5. Uber en Amazon in India onder vuur om werkomstandigheden

Onderzoeksbureau Fairwork bekritiseert techreuzen Uber en Amazon voor de arbeidsomstandigheden bij hun Indiase activiteiten. Uit onderzoek dat samen met de Universiteit van Oxford werd uitgevoerd zou blijken dat de bedrijven geen eerlijk loon betalen, oneerlijke contracten bieden en geen ruimte voor vertegenwoordiging geven.

6. Verpakkingsvrije winkels hopen op Brusselse steun

Verpakkingsvrije winkels en supermarkten zoals Loos en Pieter Pot hopen een zetje te krijgen door Europese regelgeving. Dat stelt het FD. In Brussel wordt namelijk gewerkt aan een wet die verpakkingsafval moet beperken. Zo moet groente en fruit niet in plastic worden verkocht, moeten koffiezaakjes hun vloeibare waren in herbruikbare koppen meegeven en gaan plastic miniflesjes shampoo in de ban.

Vooralsnog is het in ieder geval lastig geld verdienen in de sector. ‘We hopen eind 2023 break-even te draaien’, zegt oprichter Jouri Schoemaker van Pieter Pot tegenover de zakenkrant.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout-nieuwsbrief Startups & Scaleups,
met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
Door je in te schrijven ga je automatisch akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden

7. En dan dit: AH-medewerker steelt voor 17.500 euro aan kerstvouchers

Een Albert Heijn-medewerker kreeg in 2018 met de feestdagen een kerstvoucher van 25 euro. Hij ontdekt dat je de code van de bon tienmaal kan invoeren. Vervolgens koopt de man vouchers van collega’s over en later ontdekt hij dat random getallen invoeren op de website ook efficiënt is. Uiteindelijk shoppen hij en een vriend voor 17.500 euro aan spullen bij onder meer Bol.com. De man wordt echter betrapt en voor de rechter gesleept. Die oordeelt uiteindelijk dat de mannen voorwaardelijke celstraffen en taakstraffen krijgen.

Wat we ook lazen:

  • Het marktaandeel van Chinese elektrische auto’s is nog altijd klein, maar de opmars is er. (Het Financieele Dagblad)
  • Aandelen, crypto of vastgoed. 2022 was een dramatisch investeringsjaar. (Het Parool)
  • Plagiaat op scholen is van alle tijden, maar ChatGPT stelt leraren voor een nieuwe uitdaging. (De Volkskrant)

Luister ook naar de MT/Sprout-podcast: