Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Lightyear trekt stekker uit zonne-auto – Crisp koopt De Krat

Ook nieuws: Microsoft pompt miljarden in OpenAI, Cradle sleutelt met software aan eiwitten, miljoenen voor CarbonOro en M&M-poppetjes in de ban.

Lightyear surseance

1. Geldnood bij Lightyear, m0del 0 gekilld

Lightyear trekt de stekker uit zijn eerste model Lightyear 0. Maandag meldde het dat surseance is aangevraagd voor Atlas Technologies BV, de werkmaatschappij die verantwoordelijk was voor de productie van de elektrische wagen met zonnecellen. Klanten hadden tot 250.000 euro aanbetaald. Of die hun geld nog terugkrijgen, is onduidelijk. Bij Valmet in Finland waren de afgelopen maanden de eerste exemplaren met de hand gebouwd.

Lightyear zet nu alle mensen en resterende middelen in op de Lightyear 2, een ‘betaalbaar’ model, dat in 2025 op de markt zou moeten komen voor minder dan 40K. Het bedrijf van Lex Hoefsloot schermt met meer dan 20.000 zakelijke orders. Ook 40.000 consumenten hebben zich gemeld op een wachtlijst. Anders dan bij de 0 is voor de 2 (zie plaatje) nog niets aanbetaald.

‘De ontwikkeling van Lightyear 0 heeft ons bedrijf veel waardevolle lessen geleerd. We richten nu al onze energie op de bouw van de Lightyear 2 om die volgens schema beschikbaar te krijgen voor onze klanten’, aldus Hoefsloot in een verklaring.

2. Crisp koopt maaltijdbox De Krat

Online verssuper Crisp heeft De Krat overgenomen, de leverancier van maaltijdboxen. De Krat is opgericht in 2010 en naar eigen zeggen winstgevend. Het maakt net als Crisp vooral gebruik van lokale producten.

Alle medewerkers van De Krat gaan mee over naar Crisp. Dat nam in september al de lokale leverancier De Eetfabriek over, aanbieder van vers bereide kant-en-klare maaltijden. Cijfers geven Crisp en De Krat niet. Wel is bekend dat De Krat een kleine speler is op de markt voor maaltijdboxen, die al jaren wordt gedomineerd door HelloFresh en nummer 2 Albert Heijn.

Lees ook: Tom Peeters: ‘Een echt merk in vers bestond nog niet’

3. Microsoft pompt miljarden in OpenAI

En dan de dagelijkse ChatGPT-berichten: Microsoft investeert de komende jaren nog eens 10 miljard dollar in OpenAI, het bedrijf achter de AI-tool. OpenAI wil met het opgehaalde geld ‘onafhankelijk onderzoek blijven doen en veilige kunstmatige intelligentie ontwikkelen’.

De softwaregigant doet zo volop mee aan de race waarin ook Amazon, Meta en Alphabet zijn verwikkeld om de beste AI. Microsoft wil ChatGPT binnenkort toevoegen aan zijn cloudplatform Azure. Intussen is ook al gelekt hoeveel de betaalde versie van ChatGPT gaat kosten: 42 dollar per maand, aldus een prijskaartje dat even snel verdween van de site als het erop was verschenen.

4. Miljoenen voor CO2-vanger CarbonOro

CarbonOro, specialist in technologie om CO2 mee af te vangen, heeft 3,3 miljoen euro opgehaald in een ronde die werd geleid door Icos Capital. De drie oprichters lapten nog eens 8 ton bij, waarmee het totaal op 4,1 miljoen kwam.

CarbonOro gebruikt het geld om verschillende pilots te draaien met zijn techniek, die op een goedkope manier kooldioxide uit rookgassen haalt met een zelf ontwikkeld oplosmiddel. Dat werkt bij een lagere temperatuur dan gangbare technieken, wat energie bespaart. CarbonOro werd opgericht in 2013. Pas de laatste jaren lijkt het de businesscase voor carbon capiture sluitend te krijgen.

Lees ook: Lost de CO2-stofzuiger van het Eindhovense Carbyon het klimaatprobleem op? De interesse van Elon Musk is gewekt

5. Cradle sleutelt met AI-software aan eiwitten

NRC ging langs bij Cradle, de startup van Jelle Prins (ex-Uber) en voormalige managers van Google, DSM en het Amerikaanse biotechbedrijf Zymergen die met AI-software het ontwikkelen en verbeteren van eiwitten wil versnellen. Op de Biotech Campus in Delft werken developers, AI-experts en biologen aan een computermodel dat de taal van eiwitten moet leren spreken.

Doel is om aanpassingen in eiwitten te bedenken die beter zijn dan wat mensen met behulp van laboratoriumexperimenten kunnen ontwikkelen. Denk aan verbeterde antilichamen voor geneesmiddelen of een eiwit dat PET uit plastic flessen makkelijker bij een hoge temperatuur kan afbreken. Cradle heeft al 5,5 miljoen dollar binnen onder anderen voormalig DSM-topman Feike Sijbesma en Adriaan Mol.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout-nieuwsbrief Startups & Scaleups,
met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.

Door je in te schrijven ga je automatisch akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden

6. En dan dit: M&M draait poppetjes de nek om vanwege woke-gedoe

Eerst gingen de hakken uit, toen verscheen een paars exemplaar dat extra inclusief was, maar de ‘levende’ M&M-poppetjes konden echt niks goed doen. Niet bij het woke-publiek, en al helemaal niet bij de anti-woke crowd. Nu schrapt hun maker Mars Wrigley in de VS dan maar alle reclame met de spokescandy in verschillende kleuren, omdat ze ‘te polariserend‘ zijn geworden in de culture wars. Voorlopig neemt comédienne Maya Rudolph hun taak over, als chief of fun bij M&M. Boeh!

Wat we ook lazen: