1. Kahn heeft V&D-financiering bijna rond
De V&D-soap gaat door: Roland Kahn wil uiterlijk dit weekend een deal sluiten met de verhuurders van 35 V&D-panden. Dat hebben Kahns Cool Investments en de curatoren van V&D en La Place met elkaar afgesproken. De financiering is bijna rond, zeggen zij in dat persbericht. Kahn de hand leggen op minimaal 35 van de 62 panden, maar het liefst neemt hij er 45 over. De curatoren zeggen blij te zijn met de geboekte vooruitgang “en zijn hoopvol dat hiermee een succesvolle doorstart van een zeer groot deel van de V&D-warenhuizen dichterbij is gekomen”. Ingewijden zeggen in NRC dat Kahn voor vrijdagochtend 9 uur bij de eigenaren van de winkelpanden moet kunnen aantonen dat hij zijn financiering rond heeft.
2. Dropbox strijkt neer in Amsterdam
Dropbox richt zijn pijlen vanaf nu ook op Nederlandse bedrijven en heeft daarvoor een nieuw kantoor geopend op de Amsterdamse Zuidas. Het is het vierde Dropbox-kantoor in Europa, na Londen, Dublin en Parijs. Volgens de bestandenbeheerder hebbben bijna 1 op de 2 Nederlandse internetgebruikers Dropbox geïnstalleerd – mooi en aardig, maar het echte geld wordt natuurlijk verdiend in de zakelijke markt, waar de Amerikanen ‘Dropbox Business’ en ‘Dropbox Enterprise’ verkopen. Die twee diensten worden momenteel gebruikt door wereldwijd 150.000 bedrijven die 150 dollar per werknemer per jaar aftikken. Het bedrijf van Drew Houston en Arash Ferdowsi moet haast maken, want aartsrivaal Box begon vorig jaar al met het optuigen van een Nederlandse tak.
3. Haven print met metaal
De Rotterdamse haven steekt ‘enkele miljoenen’ euro’s in een ‘Fieldlab’ om te kunnen experimenteren met 3D-printen met metaal, een tak van sport (ook wel: ‘Additive Manufacturing’) waarin ook het Eindhovense Additive Industries in actief is. Samen met partners InnovationQuarter en RDM Makerspace en 15 bedrijven heeft de haven onder meer een metaalprinter gekocht. Dat apparaat ter waarde van ongeveer 1 miljoen euro moet In de tweede helft van het jaar zijn eerste prints gaan afleveren, zoals reserveonderdelen voor schepen. 3D printing is veelbelovend maar ook complex, zegt havendirecteur Allard Castelein. “De ontwikkelingen gaan razendsnel.”
4. Datingsites misleidden gebruikers
Acht grote datingsites hebben op een schimmige manier geld verdiend aan betalende gebruikers, blijkt uit een update van de ACM. De toezichthouder kreeg tientallen klachten over onduidelijke kosten, uitschrijfmethodes en het niet in acht nemen van de wettelijke 14 dagen bedenktijd bij het afsluiten van een abonnement. Another Love, Lexa, Match4me.nl, Parship, Pepper, Relatieplanet, Second Love en 50Plus Match hebben hun aanpak inmiddels verbeterd, zegt De ACM. Daardoor kunnen gebruikers weer – net op tijd voor Valentijnsdag – “goed geïnformeerd daten”. ACM ziet ook gebreken bij buitenlandse websites, en heeft daarvoor aan de bel getrokken Europese toezichthouders.
5. Bedrijven betalen sneller
Bedrijven betalen hun openstaande rekeningen sneller dan ooit, blijkt uit cijfers cijfers van Graydon. Toeleveranciers wachtten vorig jaar gemiddeld 42 dagen op hun geld, 4 procent korter dan het jaar daarvoor. In 2003 bedroeg de gemiddelde wachttijd nog 51 dagen. Facturen van de (semi)overheid laten met 44,7 dagen het langst op zich wachten. In de zakelijke dienstverlening bedraagt de wachttij een relatief vlotte 36,8 dagen. Dat neemt niet weg dat er excessen blijven bestaan: MKB-Nederland opende deze maand nog een meldpunt omdat betaaltermijnen van 90 tot 120 dagen geen uitzondering zijn.
6. En dan dit: Wederhelft Stutterheim bouwt festivalcamping voor vluchtelingen
Lisca Stutterheim, de vrouw van ID&T-oprichter Duncan Stutterheim, bouwt op het Griekse eiland Lesbos samen met bevriende ondernemers uit de festivalindustrie aan een vluchtelingenkamp, blijkt uit een reportage van de Volkskrant. Stutterheim krijgt als initiatiefnemer van Lesvos Winterproof hulp van onder meer ID&T, festivalbouwer The Good Guyz, beveiligingsbedrijf ‘t Kollektief, dancefeestorganisator Q-dance en enkele freelancers. Vluchtelingen slapen er nu in kleurrijke wegwerptentjes met logo’s van Nederlandse festivals als Defqon en Decibel. “We dachten: wat we in het Amsterdamse Flevopark kunnen voor Appelsap, kunnen we ook op Lesbos”, zegt Anne Slump van The Good Guyz.
7. Quote van de dag:
Tot zover de Sprout update van vrijdag 12 februari. Tot maandag! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.
Laat ons je helpen slimmer te ondernemen!
✓ Vergroot de vindbaarheid van jouw bedrijf met een seo-vriendelijk profiel op Sprout.nl
✓ Promoot jouw product bij ondernemers en investeerders met een gratis online advertentie
✓ Blijf up to date en ontvang Sprout Magazine op je deurmat én digitaal
✓ Ontmoet mede-ondernemers tijdens exclusieve kennis- en netwerkevents
✓ Direct contact met Sprout-members in de buurt met het online netwerk