Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Kabinet benoemt innovatie-iconen; Kickstarter heeft last van Chinese copycats

Ondernemersnieuws: de koers van cryptomunt De Gulden explodeert, ondernemers op Kickstarter hebben last van Chinese copycats en Nederlandse bedrijven popelen om Iran te veroveren.

1. De Gulden ‘explodeert’


De Nederlandse Gulden is alweer twee jaar terug op de betaalmarkt, zo weten insiders in het bitcoinwereldje. De waarde van de cryptomunt is recent door het dak gegaan. Ruim twee weken geleden was de koers nog minder dan een eurocent, nu meer dan 7 eurocent. De Gulden is momenteel zelfs 4600 procent meer waard dan een jaar geleden. Ontwikkelaar Rijk Plasman (32) tast in het duister over de waardestijging. “Mond-tot-mondreclame is op dit moment het enige wat nieuwe gebruikers oplevert. Mensen vinden de app goed en vertellen het aan hun vrienden en familie”, vertelde hij CoinTelegraph. Betalen met de munt kan bij veertig webwinkels, ook kunnen er gemakkelijk bitcointransacties mee worden gedaan.


2. ‘Iconische’ innovaties krijgen kabinetssteun


Niet KLM, Philips of Unilever, maar innovaties van Groasis, Redstack en (ja, toch wel) ASML zijn door minister Kamp van Economische Zaken benoemd tot ‘Nederlandse iconen’. Dat deed hij dinsdagavond in De Wereld Draait Door. Het Brabantse bedrijf Groasis krijgt de iconische status vanwege de Growboxx, een kit waarmee je bomen kunt planten in droge gebieden. Redstack uit Sneek ontwikkelde Blue Energy, een technologie om energie op te wekken uit het verschil in zoutconcentratie van zout en zoet water. En ASML ontdekte per toeval Lighthouse, een manier om radio-isotopen op te wekken zonder een kernreactor en verrijkt uranium. De bedrijven krijgen het komende jaar hulp van het kabinet om sneller financiering en nieuwe partners te vinden. 


3. 22tracks consolideert en sluit aan bij Spotify


Muziekplatfom 22tracks gooit het roer helemaal om. Voortaan sluit het platform (waarop je nieuwe muziek kunt ontdekken) zelf geen deals meer met platenlabels. Ook stopt het met de ontwikkeling van eigen software. In plaats daarvan wordt 22tracks verspreid via Spotify. Oprichter Vincent Reinders: “Met Spotify kunnen we het platform internationaal uitrollen en meer nieuwe muziek promoten, ook van grote labels. Ook Apple Music is daarbij in de toekomst een optie, maar we richten ons eerst op Spotify.” Het 7-koppige 22tracks team neemt afscheid van enkele medewerkers, waaronder mede-oprichter Gilles de Smit.


4. Iran: van not naar hot bij Nederlandse ondernemers


Voormalig ‘de as van het kwaad’ Iran is hard op weg publiekslieveling onder bedrijven te worden. Althans, dertig maritieme bedrijven zijn een week (voordat een officiële handelsmissie begint) alvast gaan netwerken op Perzisch grondgebied, zo bericht het FD. De Iraanse markt is eerder dit jaar open gegaan voor buitenlandse bedrijven. Jarenlang was die gesloten als sanctie voor Iran omdat het land de atoomafspraken niet nakwam.


5. Selfiestickmaker voert titanenstrijd tegen Chinese copycats


Het is de nachtmerrie van iedere ondernemer. Je hebt een productidee, zet het op Kickstarter en maanden voor de lancering staat een Chinese kopie al op webwinkel Alibaba. Business Insider besteedt aandacht aan de Israëlische ondernemer Yekutiel Sherman en zijn selfiestick-en-telefoonhoesje-in-één. Shermans verhaal laat zien hoe moeilijk het is om te strijden tegen de Chinese namaakindustrie. Volgens Xinhua is zo’n 40 procent van alle goederen die in China online worden verkocht namaak of van bedroevende kwaliteit.


6. En dan dit: Mercedes laat studenten auto’s verkopen op Instagram


Mercedes-Benz-dealer Stern zoekt op grootse wijze de publiciteit met een bonusmodel voor studenten. Die krijgen 250 euro als ze een Smart verkopen. Op Sterns website wordt uitgelegd dat de ‘Smartmasters’ niet à la de ECI-boekenclub-verkopers in winkelstraten moeten gaan staan. Nee: ‘Het enige wat jij moet doen is een buzz creëren binnen je sociale netwerk. Of gewapend met je eigen visitekaartjes de talloze festivals, terrasjes en evenementen afstruinen. Wat wil je nog meer? Jij bent waar de doelgroep is. Klaar om te scoren.’


7. Quote van de dag:



Tot zover de Sprout update van woensdag 19 oktober 2016. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.


Laat ons je helpen slimmer te ondernemen!


✓ Vergroot de vindbaarheid van jouw bedrijf met een seo-vriendelijk profiel op Sprout.nl
✓ Promoot jouw product bij ondernemers en investeerders met een gratis online advertentie
✓ Blijf up to date en ontvang Sprout Magazine op je deurmat én digitaal
✓ Ontmoet mede-ondernemers tijdens exclusieve kennis- en netwerkevents
✓ Direct contact met Sprout-members in de buurt met het online netwerk

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.