1. HelloFresh biedt nu ook kant-en-klaar aan met Factor
HelloFresh lanceert in Nederland en Vlaanderen Factor, een nieuw label waaronder de maaltijddozenschuiver ook de markt voor kant-en-klare maaltijden wil veroveren. Het zijn de eerste Europese markten voor Factor, dat al in de VS en Canada actief is.
HellloFresh kocht het Amerikaanse bedrijf in 2020, in Europa blijken Nederlandse consumenten het meest op zoek naar nóg meer gemak dan de zelfkookboxen die HelloFresh al bezorgt. De ready-to-eat-dozen van Factor kunnen lekker meeschalen op het bestaande netwerk.
2. Trainings-app voor voetballers Mingle scoort 1,25 miljoen
Freek Bijl heeft 1,25 miljoen euro opgehaald voor Mingle Sport, de app waarmee amateurvoetballers hun prestaties op het veld kunnen bijhouden. Het geld komt van angel-investeerders en ook de Rabobank doet mee via zijn innovatiefonds. Met het geld wil de Utrechtse startup verder internationaal groeien en zijn app doorontwikkelen voor trainers en spelers.
Lees ook: Goede penalty, of niet? Mingle Sport biedt amateursporters inzage in prestaties
3. Xeltis tankt opnieuwe 12,5 miljoen voor kunstaders
Xeltis, de Eindhovense maker van kunstmatige bloedvaten, heeft voor de tweede keer dit jaar een sloot geld opgehaald. Dit keer stort EIC, het European Innovation Council Fund, 12,5 miljoen in de kas van het medtechbedrijf. De deal is een vervolg op de geldronde waarbij afgelopen februari onder meer staatsfonds Invest-NL instapte en brengt het totaal op 45 miljoen. Quote sprak ceo Eliane Schutte, die schetst hoe Xeltis voorlopig nog zoet is met grootschalige studies op weg naar goedkeuring voor zijn producten.
4. Twitter (X) vraagt voortaan 100 euro voor Tweetdeck (X Pro)
Betalen, pannenkoek! Gebruikers van Tweetdeck stuiten op een betaalmuur als ze hun berichtenverkeer op X (voorheen Twitter) willen managen. Daarvoor hebben ze, zoals X eerder al aankondigde, een X Premium-abonnement nodig (voorheen Twitter Blue, dat geval dat ook een blauw vinkje oplevert). En o ja, Tweetdeck heet inmiddels officieel X Pro en vanaf 9,64 euro per maand is Elon je vriend.
5. Picnic geeft gas in Duitsland na ellende bij flitsbezorgers
In 80 Duitse steden is online supermarkt Picnic actief, en het neemt 300 mensen per week aan in een offensief om sneller uit te breiden in het buurland. Volgens Handelsblatt stapt de scaleup van Michiel Muller in de gaten die onder meer Gorillas en andere flitsbezorgers laten vallen in hun assortiment en service. In Darmstadt, Mannheim en Wiesbaden gaan de Hollanders daarom eerder live dan gepland, en ook rond Hamburg en Berlijn breidt de Picnic-olievlek zich uit.
Bijzonder open is lokale Picnic-baas over wat dat offensief kost: hij wil in 2023 uitkomen op 400 miljoen omzet, maar verliest daarop wel 67 miljoen euro.
Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?
Schrijf je in voor de MT/Sprout-nieuwsbrief Startups & Scaleups,
met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.
6. En dan dit: Vietnamese Elon Musk superrijk dankzij VinFast
De wereld heeft er sinds deze week een opmerkelijke multimiljardair bij, meldt het FD: de Vietnamees Pham Nhat Vuong, die zijn automerk VinFast naar techbeurs Nasdaq heeft gebracht. De koers van Vinfast steeg daar aanvankelijk met 255 procent naar een beurswaarde naar 85 miljard, waarop Bloomberg Vuong waardeerde op 44 miljard dollar. Niet slecht, voor een selfmade man uit Hanoi die eigenhandig een conglomeraat uit de grond stampte. De naam VinFast zul je vaker tegenkomen: zijn elektrische SUV’s zijn al een tijdje in Nederland te bestellen, maar de levering laat nog op zich wachten.
Wat we ook lazen:
- Live Nation verdient meer aan het (door)verkopen van (Lowlands-)tickets dan aan het organiseren van concerten en festivals (FD)
- ‘Milde’ recessie best prima, bedrijven gaan nog steeds gebukt onder een groot personeelstekort (NOS )
- Rusland deelt boete uit aan Reddit wegens ‘desinformatie’ rond de oorlog in Oekraïne (Emerce)