1. Grote webwinkels dwingen goedkoop pakketvervoer af
Een paar grote webwinkels hebben met hun zeer grote aantallen pakketten een sterke inkooppositie op markt voor pakketvervoer, zegt de ACM bij het verschijnen van een onderzoek naar de markt voor pakketvervoer. Daaruit blijkt dat de grootste verzenders per pakket gemiddeld vaak minder dan de helft van het enkelstukstarief betalen. Hierdoor kunnen winkels zoals Bol.com en Coolblue bijvoorbeeld adverteren met ‘gratis’ verzenden, same day delivery en latere aanlevering van pakketten bij een pakketvervoeder. “De afwezigheid van onderhandelingsmacht verzwakt de concurrentiepositie van kleine webwinkels”, aldus de ACM. Omdat de macht van grote wegwinkels geen focus van het ACM-onderzoek is, laat de waakhond deze kwestie vooralsnog rusten. Wel is de toezichthouder bezorgd over de dominante positie van PostNL en DHL.
2. Oprichter verkoopt Fletcher Hotels
Ondernemer Chris Luken heeft het door hem opgerichte Fletcher Hotels verkocht, met 73 hotels de grootste hotelketen van Nederland. Kopers zijn het zittende management (ceo Rob Hermans en cfo Edwin van Heteren), investeerder NIBC Bank en Luxemburgse hotelinvesteerder Xead Group. Fletcher had vorig jaar een omzet van 125 miljoen euro en telt 2600 personeelsleden. Het overnamebedrag wordt niet bekendgemaakt. De nieuwe eigenaren willen de keten de komende jaren laten groeien tot 100 hotels. Oprichter Luken (50) neemt afscheid van zijn bedrijf en gaat op reis. De voormalige Van der Valk-ober bedacht in 1994 ‘De Hotelbon’ en kocht drie jaar later zijn eerste eigen hotel op Texel, dat hij vernoemde naar zijn hond ‘Fletcher’. Luken: “Ik sluit een mooie fase van mijn leven af en heb ervan genoten dit bedrijf op te bouwen. Dat het zittende management Fletcher Hotels verder voortzet, is een kroon op mijn werk.”
3. Struikelende unicorns remmen Nederlandse techbedrijven
De afwaardering van unicorns – niet-beursgenoteerde techbedrijven met een waarde van minimaal 1 miljard dollar – raakt ook Nederlandse techbedrijven, schrijven onderzoekers van ABN Amro in aanloop naar Startup Fest Europe en The Next Web. Vanaf eind vorig jaar vonden sterke afwaarderingen plaats en door de afgenomen risicobereidheid brachten Amerikaanse durfinvesteerders hun investeringen wereldwijd terug. En dat terwijl het meeste investeringsgeld in scale-ups, zoals Adyen en Takeaway.com, uit de VS komen. In 2015 namen Amerikaanse investeerders 72 procent voor hun rekening. Desondanks lijkt het met de hoeveelheid startkapitaal (seed- en serie A-investeringen) nog wel snor te zitten. “Het Nederlands ecosysteem is inmiddels zo sterk, dat het tegen een stootje kan.”
4. Werkgevers waarschuwen voor technostress
Continu bereikbaar zijn is slecht voor de gezondheid van werknemers, waarschuwt werkgeversvereniging AWVN. De organisatie wil meer aandacht voor ‘technostress’, de druk om – ook na werk – constant bereikbaar te zijn. “En het gaat nog veel verder dan alleen de werkmail”, zegt woordvoerder Jannes van der Velde tegen de NOS. “Mensen zijn voortdurend online en dat dwingt tot nadenken”. Mailen na werktijd verbieden hoeft volgens hem niet, maar werkgevers moeten wat hem betreft nadenken over maatregelen. In Duitsland kregen werknemers van BMW bijvoorbeeld twee jaar geleden op afgesproken tijden het ‘recht van onbereikbaarheid’. “We hopen op termijn een bijdrage te kunnen leveren aan het verminderen van digitale stress”.
5. Uber drukt taxiprijs
De introductie van Uber heeft wereldwijd gezorgd voor latere taxitarieven, concludeert Deutsche Bank in een jaarlijks onderzoek naar prijsniveaus in verschillende landen. In New York werd een taxirit de afgelopen twee jaar 35 procent goedkoper, in Londen nam de prijs voor een ritje met 46 procent af. In Uber-thuisstad San Francisco daalden de kosten het meest, in een jaar met 30 procent. In Amsterdam daalden de tarieven met 9 procent, maar passagiers zijn hier desondanks nog altijd relatief veel geld kwijt. Voor een taxirit van 8 kilometer ben je in Amsterdam gemiddeld ruim 24 euro kwijt. Alleen in Zürich, Stockholm en Tokio is een ritje duurder.
6. En dan dit: Nieuw fonds reikt MILF’s helpende hand
MILF Capital is de op het eerste gezicht gewaagde naam van een nieuw investeringsfonds in de VS. Bij nadere inspectie blijkt de zaak echter niet zo seksueel getint als het lijktMothers I’d Like to Finance. Het fonds voorziet moeders met “geweldige concepten” van startkapitaal, hands on management en kennis. Bedenker Alison Bernstein (moeder van 4) wil andere “gedreven, zelfverzekerde moeders” helpen bij het realiseren van hun dromen. En daar is natuurlijk niets dubieus aan.
7. Quote van de dag:
Tot zover de Sprout update van maandag 23 mei. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.
Laat ons je helpen slimmer te ondernemen!
✓ Vergroot de vindbaarheid van jouw bedrijf met een seo-vriendelijk profiel op Sprout.nl
✓ Promoot jouw product bij ondernemers en investeerders met een gratis online advertentie
✓ Blijf up to date en ontvang Sprout Magazine op je deurmat én digitaal
✓ Ontmoet mede-ondernemers tijdens exclusieve kennis- en netwerkevents
✓ Direct contact met Sprout-members in de buurt met het online netwerk