Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Google-auto heet Waymo; ‘Uber bespiedt celebrities’

Ondernemersnieuws: de zelfrijdende auto van Google heet Waymo, Uber zou politici en beroemdheden bespioneren en 'Zit je haircut?' uitgeroepen tot slechtste slogan van 2016.

1. Zelfrijdende auto Google heet nu Waymo


Google-moederbedrijf Alphabet richt Waymo op, een apart bedrijf voor de ontwikkeling van de zelfrijdende auto. CEO John Krafcik presenteerde de jongste loot aan de Alphabet-tak op een persconferentie in San Francisco. Hij benadrukte dat Waymo een technologiebedrijf is en dus geen autoproducent. Krafcik: “Waymo mag dan wel een nieuw bedrijf zijn, we bouwen voort op de geavanceerde technologie voor zelfrijdende auto’s die Google de afgelopen jaren heeft ontwikkeld.” Om de technologie te testen, gaat Waymo de samenwerking aan met autoproducenten zoals Chrysler.


2. ‘Zit je haircut?’ slechtste slogan van 2016


Niet ‘Tiet voor een goede BH’, ‘Food to Thai for!’ of ‘Wij spelen open taart’, maar ‘Zit je hair cut?’ is verkozen tot slechtste slogan van 2016. De Utrechtse kapper Local Heroes wint de verkiezing nipt van ‘Your shit is my food’, de slogan van een loodgieter in Den Haag. Don Schröder, eigenaar van de kapperszaak, vertelt aan Nu.nl dat hij de slogan niet zelf heef bedacht: “Ik heb hem netjes gestolen van een collega uit Limburg. Die gebruikte hem een jaar of tien geleden al.” Volgens één van de twee initiatiefnemers van de verkiezing spinnen de ondernemers garen bij de wedstrijd. Neerlandica en communicatiewetenschapper Christine Liebrecht: “Vorig jaar had een modezaak van mannenkleding gewonnen. Die had daadwerkelijk veel meer klanten in de winkel en ook veel meer omzet. Qua naamsbekendheid heb je bijna geen betere gratis reclame dan dit.”


3. ‘Uber-personeel bespiedt beroemdheden en politici’


Personeel van autodeelbedrijf Uber heeft ongeoorloofde toegang tot passagiersgegevens. Dat zegt een oud-medewerker van het Amerikaanse bedrijf. De (onlangs ontslagen) Ward Spangenberg sleept zijn oud-werkgever nu voor de rechter. “Door de slechte beveiliging van klantendata, kunnen Uber-medewerkers politici, beroemdheden en zelfs persoonlijke kennissen zoals ex-vriendjes of – vriendinnetjes volgen”, schrijft hij in zijn aanklacht. Uber ontkent de beschuldigingen: ‘We hebben streng privacybeleid om niet geautoriseerde toegang tot passagiersdata tot een minimum te beperken. Mogelijke overtredingen worden onderzocht.’ En zo blijft Uber van de ene in de andere rechtszaak rollen. 


4. Imagobedrijf voor de gewone man: grapje of écht?


BN’ers op je verjaardagfeest (vanaf 1250 euro), je opzichtig door een (neppe) headhunter laten benaderen (vanaf 49,50 euro), of gewoon wat extra likes op Facebook kopen (vanaf 9,95 euro). Zomaar wat diensten van marketingbureau The Good Life Agency. Want ‘iedere Nederlander heeft recht op een goed imago’. En daar helpt The Good Life Agency je graag bij. Is dit echt? Daarover zijn media direct na de lancering verdeeld. Oprichter Fred Moolhuijsen zegt tegen NOS op 3 dat hij bloedserieus is. Maar als een verslaggever langs wil komen om wat diensten uit te proberen, geeft The Good Life Agency niet thuis. De advertentie op de satirische website De Speld geeft nog eens extra te denken. Wij wachten rustig af tot 16 december, dan komt waarschijnlijk de aap uit de mouw. Met de naamsbekendheid van The Good Life Agency zit het nu in ieder geval al goed. 


5. Nederlands tuktukbedrijf gaat voor 2,5 miljoen euro


Tuk Tuk Factory, een bedrijf dat elektrische tuktuks produceert, wil 2,5 miljoen euro ophalen via een achtergestelde lening op mkb-beurs NPEX. Dat schrijft het Financieele Dagblad. De obligaties hebben een looptijd van 5 jaar en een couponrente van 7 procent. Op dit moment verkopen de Nederlanders hun e-tuktuks in ruim dertig landen. Per maand rollen er veertig e-voertuigen van de band in hun fabriek in Thailand. Directeur Roland Vos verwacht dat de productie in de toekomst zal oplopen tot zesduizend tuktuks per maand, ‘vooral vanwege de huidige generatie vervuilende tuktuks in Azië die vervangen moet worden door een milieuvriendelijkere variant.’


6. En dan dit: stelende Amerikaan geeft 1 miljoen dollar uit aan gratis game


Een 45-jarige man in Californië besteedde onlangs 1 miljoen dollar aan een gratis spelletje op zijn smartphone. Dat biechtte hij op aan de rechtbank. Daar stond hij terecht voor het bestelen van zijn baas. Maar liefst 5 miljoen dollar maakte hij buit bij zijn werkgever Holt California, een bedrijf dat handelt in grote machines. Nadat hij van dat geld een lidmaatschap bij een golfclub, nieuwe meubels en wat luxe auto’s had aangeschaft, verloor hij zichzelf in het spel Game of War. De makers van deze gratis game verdienen hun geld met in-app aankopen. Zo kun je wapens of extra troepen kopen. De 45-jarige Amerikaan is overigens niet de enige die diep in de buidel tast voor het spel. Gemiddeld geven spelers zo’n 550 dollar uit, met uitschieters tot wel 9000 dollar. U bent gewaarschuwd.


7. Quote van de dag:



Tot zover de Sprout update van woensdag 14 december 2016. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.


Laat ons je helpen slimmer te ondernemen!


✓ Vergroot de vindbaarheid van jouw bedrijf met een seo-vriendelijk profiel op Sprout.nl
✓ Promoot jouw product bij ondernemers en investeerders met een gratis online advertentie
✓ Blijf up to date en ontvang Sprout Magazine op je deurmat én digitaal
✓ Ontmoet mede-ondernemers tijdens exclusieve kennis- en netwerkevents
✓ Direct contact met Sprout-members in de buurt met het online netwerk

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.