1. Dopper komt met eigen watertap
Dopper heeft woensdag een watertap gelanceerd voor winkels, bedrijven en andere instellingen. De maker van hervulbare flessen wil daarmee het gebruik van kraanwater verder stimuleren. De Bijenkorf en Auping behoren tot de eerste partners die de taps plaatsen. Bedrijven die een tap installeren, kunnen via een digitaal dashboard de impact bijhouden. Volgend jaar brengt Dopper de watertap ook naar België, Duitsland, Frankrijk en Spanje en er komt ook een buitenversie.
2. Franse gigant stapt in Online Betaalplatform
Richard Straver verkoopt zijn Online Payment Platform voor een flink deel aan de Franse betaalprovider Worldline. Die krijgen met de deal een belang van 40 procent in de specialist in betalingen tussen consumenten onderling (C2C). Stravers betaaldienst heeft 60 werknemers en draait op marktplaatsen als Marktplaats.nl, eBay en Gumtree. Hij richtte zijn bedrijf in 2011 op als Online Betaalplatform.
3. Grote adverteerders boos om Twitter om kinderporno
Grote merken als Mazda, Dyson en Ecolab staken hun campagnes op Twitter, omdat die hun advertenties laat verschijnen naast tweets die naar kinderporno leiden. Volgens Reuters adverteren Disney en zelfs kinderziekenhuizen doodleuk naast teksten over kinderhandel en -verkrachting. Twitter zegt de zaak te onderzoeken in nauwe samenwerking met de adverteerders, maar worstelt al langer met het tegengaan van kinderporno op zijn platform.
4. RVO: ondernemers eindigen bij CJIB om coronavoorschot
RVO dreigt vorderingen op 2.000 ondernemers die niet op tijd hun TVL-voorschotten terugbetalen over te dragen aan het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB). De RVO benadert elke ondernemer minimaal zes keer voordat het zover is. De dienst begrijpt ‘dat in deze tijd van hoge inflatie, stijgende energieprijzen en lagere koopkracht het terugbetalen van TVL erg lastig kan zijn’ en hanteert daarom ruime betalingsregelingen en is ook in voor uitstel van betaling of ‘maatwerk’. In totaal moeten circa 55.000 ondernemers een voorschot terugbetalen.
5. Picnic zamelt glas in met PAKT
Picnic start in Alphen aan den Rijn een proef met het inzamelen van glazen verpakkingen voor hergebruik. De online super werkt daarvoor samen met startup PAKT van Thijs Wester en Peter Verweij. PAKT sorteert en reinigt de glazen potten en flessen, die retour fabrikant gaan. Ook groentefabrikant HAK en Kesbeke tafelzuren hebben zich aangesloten bij PAKT.
Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?
Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Startups & Scaleups,
met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.
6. En dan dit: de favo startups van LinkedIn
Yep, ook LinkedIn heeft een redactie die dol is op lijstjes. Voor de derde keer komt het met de Nederlandse LinkedIn Top Startups, die het heeft gerankt op personeelsgroei, interesse in hun vacatures, interacties van LinkedIn-gebruikers en medewerkers met het bedrijf op LinkedIn en op de mate waarin ze talent wegkapen bij topbedrijven. Niet zomaar wat startups dus. De top drie bestaat uit Lightyear (500 werknemers inmiddels), Picnic (7500) en – best verrassend want een stuk kleiner en jonger – Pieter Pot (60).
Wat we ook tegenkwamen:
- Geheide pageturner: Roland Kahn over zijn leven, werk en liefdes (Managementboek)
- Microsofts datacenter verbruikte in 2021 geen 20 maar 84 miljoen liter water (Computable)
- Magisch: iRobot komt met een stofzuiger en dweilrobot in één (Emerce)
- Nieuw schoenenmerk Perlie is aan het sharefunden (Retailtrends)
- Constantijn en fotogoeroe Jimmy Nelson duiden NL in de podcast van Mo Gawdat (Slo Mo)