Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Belgische bierfamilie koopt plastische chirurgieketen Faceland – Stijging snelgroeiende bedrijven in Nederland

Ander nieuws: Koffiejongens hekelen recycleprogramma koffiegiganten, groot datalek parkeerapp Easypark en klinkende resultaten oordoppenbusiness.

faceland botox

1. Bierfamilie koopt Faceland

Verlinvest, het investeringsvehikel van de Belgische bierfamilie De Spoelberch, zou ‘tientallen miljoenen’ hebben betaald voor een meerderheidsbelang van zo’n 70 procent in Faceland. De keten voor cosmetische behandelingen is in 2013 opgericht door plastisch chirurg Stijn Bauland en ondernemer Ruud van den Handel. Het bedrijf heeft ruim dertig klinieken verspreid over Nederland, Duitsland, Zwitserland en België.

Faceland voert botoxinjecties en bovenooglidcorrecties uit tegen relatief lage prijzen. De omzet stijgt dit jaar naar verwachting met een kwart naar 40 miljoen. Over 2022 werd er 3,3 miljoen euro winst geboekt, schrijft Het FD.

2. Stijging snelgroeiende bedrijven in Nederland

In 2022 is het aantal snelgroeiende bedrijven met 8,3 procent gestegen. Dat blijkt uit een onderzoek van het Erasmus Centre for Entrepreneurship en de Rotterdam School of Management. Nederland telt volgens de onderzoekers 2.805 snelgroeiende bedrijven.

Onder een snelgroeiend bedrijf wordt verstaan dat een onderneming gedurende drie jaar met 20 procent of meer in fte’s is gegroeid. Alleen ondernemingen die aan het begin van de periode minstens 10 fte hadden, worden meegeteld. Er is niet louter goed nieuws in het zogeheten ScaleUp Dashboard te vinden. Zo’n 45 procent van de Nederlandse bedrijven zou krimpen.

3. Koffiejongens hekelen recycleprogramma koffiegiganten

Het plan van grote koffieverkopers (onder meer Nespresso, Douwe Egberts, Eurocaps en Ahold Delhaize) om recycling van koffiecapsules te stimuleren kan op weinig enthousiasme van De Koffiejongens rekenen. Zij zien het als ‘een misleidende stap vanuit de machtige koffielobby’ om transitie naar duurzame cups in de weg te zitten.

Ceo Bart Dingjan stelt in een reactie op de aankondiging van Big Coffee dat het recyclen van aluminium en plastic inferieur is aan composteerbare koffiecups. Mag u raden wat De Koffiejongens verkopen.

4. Subsidie voor Monkeys by the Sea

Maker van visvervangers Monkeys by the Sea ontvangt 1,1 miljoen euro subsidie om de producten verder te ontwikkelen. De startup van Thijs Wullems verwerkt lokale ingrediënten zoals zeewier en bietenpulp tot een alternatief voor vis. De subsidie wordt gebruikt om voedingswaarde, houdbaarheid, smaak en textuur te verbeteren. Negen ton is afkomstig van de Europese Unie, terwijl de provincie Zeeland twee ton inlegt.

Lees ook: Monkeys by the Sea maakt visvervangers zonder soja met regionale ingrediënten

5. Grote hack parkeerapp Easypark

Parkeerapp Easypark, voorheen bekend als Parkmobile, zou getroffen zijn door een cyberaanval. Hierbij zouden persoonsgegevens en gedeeltelijke betaalgegevens zijn ontvreemd. Easypark zegt direct maatregelen te hebben genomen en er is bij de Autoriteit Persoonsgegevens melding gedaan van een datalek. Het datalek zou niet hebben geleid tot ‘ongeautoriseerde parkeeracties’.

Techjuriste Lisette Meij stelt tegenover AD dat het probleem groter is dan Easypark doet voorkomen. ‘Een dergelijk totaalpakket aan gegevens kan naar mijn mening wel degelijk een probleem opleveren. Denk bijvoorbeeld aan een BN’er of een politicus.’ Je zou op basis van de gegevens mogelijk een gedetailleerd beeld van iemands leven kunnen vormen.

6. Er zit muziek in oordoppenbusiness

Verkopers van oordoppen voor festivals doen goede zaken, zo blijkt uit een rondgang van RTL Nieuws. Drogisterijketens Kruidvat en Trekpleister zagen een verdubbelen van de verkoop, de Nederlandse Vereniging van Audicienbedrijven houdt het op een stijging tussen de 5 en 15 procent. Oordoppenproducent Alpine zag de omzet met 52 procent stijgen.

Op maat gemaakt oordoppen, die zo’n 120 euro kosten, zijn ook populair. Audicien Schoonenburg zag de verkoop met 70 procent stijgen. De stijging zou onder meer komen door grote campagnes over gehoorschade.

Lees ook: Xander de Buisonjé levert met Breggz slimme oortjes met perfect geluid 

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout-nieuwsbrief Startups & Scaleups,
met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
Door je in te schrijven ga je automatisch akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden

7. En dan dit: Nederlanders trekken portemonnee voor kerstkaart

Hallmark en Kaartje2go vertellen aan NU.nl dat Nederlanders steeds luxere kerstkaarten aanschaffen. Ook wint de nieuwjaarskaart – die bestaat blijkbaar – aan populariteit. Luxe kaarten hebben vaak glitter, goud, muziek of lichtjes.

Naar schatting hebben Hallmark en Kaartje2go dit jaar al zo’n 2 miljoen kaarten verkocht, terwijl de kerstpiek nog moet komen. Hallmark verwacht zo’n 6 tot 7 miljoen kaarten te verkopen. Kaartje2go ziet dat de verkoop 4,5 procent hoger ligt dan vorig jaar. ‘Tegelijk zegt dit nog niet heel veel, aangezien we juist de komende zeven dagen de piek verwachten in de verkoop van kerstkaarten’, aldus een woordvoerder.

Wat we ook lazen:

  • Vintage Telegraaf. Deze zeven plagen tarten het Nederlandse investeringsklimaat. (Telegraaf)
  • Phoenix herrijst uit zijn as dankzij de chipindustrie. (NRC)
  • De verborgen kosten van fundraisen. Veel startups betalen investeerders fees om de investeringsronde te sluiten. (Sifted)
  • Dood van Friends-acteur Matthew Perry werpt schaduw over ketamine-startups (Wall Street Journal)
  • Grote techbedrijven zijn bezorgd over nieuwe regels voor betaaldiensten. (FD)
  • Jarell Habets gooide het roer om met vracht-startup Shypple. ‘We moesten uit de draaimolen van steeds meer investeringen.’ (Quote)
  • Wordt 2024 het jaar dat flitsbezorgers uit Amsterdam verdwijnen? (Parool)