1. ‘Crisp trekt binnenkort Duitsland in’
Picnic-challenger Crisp bereidt zich volgens de Duitse zakenkrant Handelsblatt, voor op uitbreiding naar de Duitse markt. Oprichter Tom Peeters wil het bericht niet bevestigen, en ook naar de deelstaat waar de online super het land binnentrekt, is het gissen. Vorige week maakte Crisp bekend dat het 30 miljoen heeft opgehaald, geld dat in Duitsland goed van pas komt: behalve Picnic komen de Nederlanders er nog meer bezorgkruideniers tegen, waarvan een zelfs Knuspr heet – min of meer Duits voor Crisp.
2. Coalitiepartijen willen TVL naar 100 procent
Coalitiepartijen VVD, CDA, D66 en ChristenUnie vragen het kabinet de tegemoetkoming voor vaste lasten (TVL) voor ondernemers uit het steunpakket te verhogen naar 100 procent. Bij een omzetverlies van minstens 30 procent wordt nu 85 procent van de vaste lasten vergoed. Woensdag zette staatssecretaris Mona Keijzer ook alvast die andere belangrijke wens voor de TVL recht: voortaan wordt gekeken naar de werkelijke hoofdactiviteit in plaats van de SBI-code uit het Handelsregister voor toekenning van de steun.
3. Nederland kocht 27 procent vaker iets online
We hebben in 2020 26,6 miljard uitgegeven bij webshops, een stijging van 7 procent vergeleken met een jaar eerder. Het aantal aankopen steeg met 27 procent naar 335 miljoen. Uit cijfers van brancheclub Thuiswinkel.org blijkt dat dankzij corona vooral de online uitgaven binnen Home & Living (+83 procent), DIY/Garden (+74 procent), Sport en Recreatie (+62 procent) en Food/Nearfood (+58 procent). Dat de totale groei op het oog nogal meeviel, is te wijten aan de online reissector: pakketreizen dipten 72 procent en losse vliegtickets en accommodaties 37 procent.
4. Modelabel Humanoid maakt doorstart na faillissement
Het Nederlandse modemerk Humanoid, dat ontstond in de Arnhemse punkscene, is omgevallen. Zes jaar geleden wilde het label onder de Belgische investeerder Vendis nog internationaal gas geven en de VS, Italië en ook Azië en Scandinavië veroveren. Vorig jaar haakte de investeerder af. Financieel directeur Maikel van den Dungen maakt nu een doorstart, waarbij ook oprichtster Sandra Harmsen is betrokken.
5. Grapperhaus: pas op voor fout geld
Ondernemers moeten alert zijn op criminelen die de coronacrisis aangrijpen om ‘fout geld’ in hun bedrijf te investeren. Daarvoor waarschuwt de campagne ‘Blijf Alert‘, van onder meer Grapperhaus’ ministerie van Justitie en Veiligheid en ondernemersverenigingen. De campagne moet ondernemers helpen malafide investereerders sneller te herkennen. Ook wordt de ondernemer verteld hoe hij verdachte situaties kan melden en met wie hij kan overleggen over mogelijke acties.
Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?
Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Startups & Scaleups,
met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.
6. Corona bezorgt Just Eat Takeaway geen winst
Het gaat Just Eat Takeaway (JET) niet om winst, maar om de groei. En dat maakt 2020 een prima jaar: 23 procent meer klanten, 42 procent meer bestellingen en 54 procent meer omzet (totaal 2,4 miljard euro). De forse omzetgroei geeft wel een vertekend beeld, begin vorig jaar werd namelijk de overname van de Britse maaltijdbezorger Just Eat afgerond. En dat telt behoorlijk op. De honger van Groen en co is voorlopig niet gestild. De voorgenomen overname van Grubhub zal de vijfde acquisitie zijn voor JET in krap drie jaar.
7. En dan dit: beveiligingscamera’s Tesla gehackt
Hackers hebben toegang tot 150.000 beveiligingscamera’s gekregen, die onder andere hangen in ziekenhuizen, gevangenissen, scholen en… Tesla, meldt Bloomberg. De camera’s zijn van de scaleup uit Silicon Valley Verkada, en de hackers claimen dankzij een ‘super admin’-wachtwoord ook toegang te hebben tot videoarchieven die zijn verzameld door de IP-camera’s. Verkada claimt de toegang inmiddels te hebben geblokkeerd.
Wat we ook lazen:
- Foei! Hennep in een ijstent, maar let vooral op de naam: Pablo’s IJscobar. (De Telegraaf)
- Het Brabantse Antea heeft de fameuze (creepy) robothond Spot van Boston Dynamics aangeschaft. (ED)
- Hoe Disney+ in 16 maande flikte waar Netflix 10 jaar over deed. (Inc.)
- Spac-gekte: investeerder Chris Sacca wordt regelmatig gevraagd om in het bestuur te stappen – om niks te doen, in ruil voor aandelen. (Business Insider)
- Dit is de man die Mollie groot moet maken in Europa. (FD)