Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Cowboy heeft snel 16 miljoen nodig – Waterstoftruck uit Delft nog dit jaar de weg op

Ook nieuws: Cricket-app krijgt funding, Carbon Equity gaat hard met climate tech, Online Payment Platform naar Engeland en Lidl en Tesco hebben mot om logo.

Cowboy e-bike funding

1. Cowboy zoekt 16 miljoen tegen gehalveerde waardering

De zwaar verlieslijdende e-bike-scaleup Cowboy wil binnen drie maanden 16 miljoen euro ophalen ‘voor verdere groei’. De Belgische tegenhanger van VanMoof haalde begin vorig jaar nog 71 miljoen op en klopt nu opnieuw bij grote investeerders en de crowd aan. ‘We willen 15 miljoen ophalen bij instellingen en een kleine verhoging van ongeveer 1 miljoen via crowdfunding’, aldus oprichter en ceo Adrien Roose in een toelichting.

De nieuwe geldronde waardeert de maker van hippe stadsfietsen wel een stuk lager: van de waardering van 172 miljoen euro vorig jaar rest nog 97 miljoen euro. In 2021 boekte Cowboy nog een verlies van 23,4 miljoen euro, op een omzet van 16,1 miljoen.

Lees ook: Stella Fietsen laat zien waar de pijn zit: goedkopere e-bikes uit de gratie

2. Delftse startup komt met truck op brandstofcel

Het Delftse Zepp.solutions komt later dit jaar met een truck die rijdt op een brandstofcel en waterstof. De eerste twee vrachtwagens gaan naar transportbedrijven, die de beschikking krijgen over een trekker die 700 kilometer ver komt op tanks met 50 kilo waterstof. De eigenschappen komen verder overeen met de dieselvrachtwagen die de Delftse startup gebruikt als basis voor zijn fuel cel truck.

Zepp.solutions maakt zijn waterstof-elektrische aandrijflijn ook geschikt voor andere soorten vrachtwagens. Een prijs is nog niet bekend, wel dat de waterstoftruck in aanmerking komt voor een subsidie van 37 procent.

3. Ludimos haalt geld op voor cricket-coach in een app

Dutch Sport Tech Fund investeert in Ludimos, een startup die AI inzet om cricketers slimmer te laten trainen. De app van oprichter Madan Rajagopal trackt via de camera speler, bat en bal en heeft cricketbonden in Nederland, Schotland, Duitsland en Spanje als klanten.

Ook de Indische Premier League is gebruiker, en dat verklaart het potentieel: in India is cricket sport nummer 1, en wereldwijd spelen 460 miljoen mensen cricket. Rajagopal kreeg ook Stadia Ventures als investeerder mee en haalde ook 3 ton op met crowdfunding. Hoeveel de geldmeter in totaal aantikt, wil hij niet kwijt.

Lees ook: Oud-voetballer lanceert investeringsfonds voor techbedrijven in de sport

4. Carbon Equity zoekt extra 75 miljoen voor climate tech

Jacqueline van den Ende gaat lekker met Carbon Equity, het fondsenhuis waarmee ze particuliere beleggers toegang geeft tot investeringen in climate tech-bedrijven. Nu haar eerste fonds is gesloten op 42 miljoen euro, start ze een tweede: Climate Tech Portfolio Fund II.

Dat mikt op 75 miljoen euro, ook weer te investeren in een handvol klimaatfondsen die samen meer dan 150 climate tech-startups en scaleups in Noord-Amerika en Europa van financiële brandstof voorzien. ‘We hebben nu ruim 90 miljoen aan vermogen onder beheer, van meer dan 400 investeerders’, laat Van den Ende weten.

Lees ook: Jacqueline van den Ende scoort 1,8 miljoen voor carbon equity: ‘Er is geen trade-off meer’

5. Payment provider OPP naar Engeland

Paymentprovider Online Payment Platform gaat naar Engeland. In het FD vertelt oprichter Richard Straver, die transacties verzorgt voor platforms als Marktplaats en Paypal, dat hij zijn groei kan versnellen met een vestiging daar. Vorig jaar verkocht hij 40 procent van zijn scaleup aan de Franse betaalreus Worldline, die een optie heeft om ook de rest in te lijven.

Straver was al actief in Duitsland en België. Zijn bedrijf heeft de eerste Britse klant al getekend: Gumtree, een van de grootste online marktplaatsen van het land.

Lees ook: Falen en weer opstaan: de bijzondere carrière van Richard Straver

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout-nieuwsbrief Startups & Scaleups,
met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
Door je in te schrijven ga je automatisch akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden

6. En dan dit: Lidl en Tesco vechten om geel-blauw logo

Een blauw vierkant met een geel rondje erin. Mogen we handen zien? Yep: het logo van de Duitse discounter Lidl. Maar de achtergrond die de grootste Britse supermarkt Tesco gebruikt voor zijn vasteklantenkorting heeft dezelfde kleuren. Jatwerk, vindt de Duitse kruidenier, die daarom al een tijdlang met zijn Britse rivaal vecht om wie het recht heeft om de blauw-gele kleuren te mogen voeren.

Hun strijd is nu voor het hoogste rechtscollege beland. De rechter boog zich dus deze week in Londen nog een laatste keer over de twee gele rondjes: een met de naam Lidl erin, de ander met de term Clubcard Prices.  To be continued.

Wat we ook lazen: