Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Coolblue nadert 1 miljard omzet; goede review kan schadelijk zijn

Ondernemersnieuws: Coolblue groeit richting 1 miljard omzet, goede review niet altijd voordelig en Amerikaanse oprichter moet 5 jaar blijven na overname. 

1. Coolblue nadert 1 miljard


De komende 12 maanden doorbreekt Coolblue de grens van 1 miljard euro omzet, voorspelt oprichter Pieter Zwart tegenover radiozender BNR. De omzet van de 17 jaar oude elektronicawinkel stokte vorig jaar nog bij ‘maar’ 550 miljoen euro. Maar tijdens de eerste zes maanden van dit jaar groeide Zwarts bedrijf alweer 60 procent. Ook de winst – vorig jaar een schamele 3 miljoen – groeit de komende jaren door, verwacht hij. Dat Coolblue groeit terwijl een keten als MS Mode kopje onder gaat wijt Zwart aan de rol die winkels bij Coolblue (7 stuks) spelen. ‘We hebben een hele goede website, de winkel is daar een verlengstuk van.’ Mocht Coolblue na België weer een nieuw land aanboren dan zal dat volgens Zwart waarschijnlijk niet Duitsland zijn; snel en gratis leveren is door de omvang van dat land te duur. Scandinavië ligt volgens hem meer voor de hand. 


2. Goede recensie zadelt webwinkel op met kosten


Elk voordeel heb z’n nadeel: (te) positieve recensies kunnen schadelijk zijn voor webwinkels, schrijven onderzoekers van de Universtiteit van Groningen en Münster in een nieuw onderzoek. Die hoge beoordelingen kunnen namelijk onrealistisch hoge verwachtingen wekken bij consumenten, die het product vervolgens gedesillusioneerd terugsturen – met alle kosten van dien. De marketingexperts ploegden voor hun onderzoek twee jaar aan verkoopdata door met 630.000 transacties van ruim 2100 producten van elektronica- en meubelwebsites. Hoge waarderingen zijn an sich geen probleem, zolang die maar in evenwicht worden gehouden door minder lovende kritieken. Zijn die er niet, dan wordt de toegenomen omzet tenietgedaan door de hogere kosten van de retourzendingen.


3. Consument mag nieuwwaarde mobieltje terugvragen


Klanten die in de winkel een ‘gratis’ mobiele telefoon bij hun abonnement kregen mogen van de rechtbank in Den Haag de nieuwwaarde van het toestel terugvragen, bericht de NOS. En dat is een tegenvaller voor providers, die erop rekenden dat de compensatie gelijk zou staan aan het verschil tussen een sim-only-abonnement en een abonnement met een mobieltje. Dat zou neerkomen op een bedrag van zo’n 400 à 500 euro. De nieuwwaarde van veel smartphones ligt echter al snel op 600 tot 700 euro. De Hoge Raad bepaalde eerder al dat ‘gratis’ mobieltje-contracten worden beschouwd als lening. Enkele duizenden consumenten zouden zich inmiddels hebben gemeld bij claimorganisaties Consumentenclaim en ConTel.


4. MS Mode weer open


Na het faillissement van MS Mode gaan de 130 winkels van de damesmodeketen vandaag weer open. Dat is te danken aan een akkoord dat de curatoren hebben gesloten met de Rabobank. Ondertussen wordt met een aantal partijen gepraat over een overname van het bedrijf dat afgelopen week failliet werd verklaard. Volgens het akkoord blijven de winkels nog minstens vier weken open. MS Mode is onderdeel van Coolinvestments, de holding van Coolcat-oprichter Roland Kahn. 


5. Belastingtruc Goldschmeding mag


De fiscale constructie waarmee Randstad-oprichter Frits Goldschmeding 6 jaar geleden een vordering op zijn drie dochters en een belastingschuld aan zijn eigen bv verkocht kan toch door de beugel, bericht het FD op basis van een uitspraak van de Hoge Raad. Daarmee legt de Hoge Raad een advies van de advocaat-generaal om de constructie af te keuren naast zich neer. De rijkste inwoner van Nederland bespaart dankzij de belastingtruc jaarlijks honderdduizendduizenden euro’s aan vermogensrendementsheffing. De schuld van zijn drie dochters ontstond nadat Goldschmeding hen ieder 10 procent van zijn Randstadbeheer verkocht, en deels schonk. In die bv zit een aandeel van bijna 35 procent in Randstad.


6. En dan dit: ceo moet 5 jaar blijven na overname


Dat Walmart eerder deze maand bereid bleek 3,3 miljard dollar op tafel te leggen voor de amper 1 jaar oude webwinkel Jet.com lijkt tenminste deels vanwege het inlijven van oprichter Marc Lore. De ceo moet na de overname maar liefst minimaal 5 jaar aan het roer blijven bij Jet.com, en krijgt daarbij ook de teugels in handen bij Walmart.com. Zo hoopt de grootgrutter aan te kunnen klampen bij Amazon. Lore is gepokt en gemazeld in het opboksen tegen die e-commerce-gigant; na een slopende prijzenoorlog verkocht hij zijn online luier- en zeepwinkel Quidsi in 2010 voor 545 miljoen dollar aan Amazon.


7. Quote van de dag:



Tot zover de Sprout update van maandag 15 augustus. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.


Laat ons je helpen slimmer te ondernemen!


✓ Vergroot de vindbaarheid van jouw bedrijf met een seo-vriendelijk profiel op Sprout.nl
✓ Promoot jouw product bij ondernemers en investeerders met een gratis online advertentie
✓ Blijf up to date en ontvang Sprout Magazine op je deurmat én digitaal
✓ Ontmoet mede-ondernemers tijdens exclusieve kennis- en netwerkevents
✓ Direct contact met Sprout-members in de buurt met het online netwerk

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.