1. Coolblue start bakstenen offensief
Coolblue opent dit jaar vijf nieuwe stenen winkels in Nederland en België om door te groeien. Vooral Wallonië, waar de webwinkel nog niet zo sterk vertegenwoordigd is, krijgt veel aandacht, zegt oprichter en ceo Pieter Zwart in een toelichting op de jaarcijfers van het bedrijf. Nu heeft hij negen fysieke winkels: zeven kleinere winkels in steden als Rotterdam, Eindhoven en Groningen, en twee megafilialen in Amsterdam en Den Haag. In april staat de opening van een derde XXL-winkel in Tilburg gepland. Coolblue boekte in 2018 een omzet van 1,3 miljard euro, een groei van 160 miljoen. Dat is minder dan de 1,5 miljard die Zwart eerder had aangekondigd. Maar winst maakt Coolblue wel: die steeg van 9 tot 12 miljoen.
2. Aidence laat AI los op medische scans en doet ronde van 10 miljoen
Artifical Intelligence blijkt erg goed in het vinden van tumoren op CT-scans. Dat bewijzen Jeroen van Duffelen en Mark-Jan Harte met hun startup Aidence, waarvoor ze in een (tweede) geldronde 10 miljoen euro hebben opgehaald. Rabo Ventures is daarmee aan boord, naast bestaande investeerders Inkef Capital, Northzone, HenQ en Health Innovations. In totaal heeft Aidence nu 12,5 miljoen opgehaald en is hard op weg de witjassen te overtuigen van het nut van AI. Zijn deep learning software is al in meer dan 10 ziekenhuizen in Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Scandinavië geïnstalleerd.
3. Miljoenen voor gameclipdienst van Pim de Witte
Gameondernemer en Sprout 25 onder de 25-veteraan Pim de Witte heeft 3,5 miljoen dollar opgehaald voor zijn scaleup Medal.tv, meldt Techcrunch. Medal.tv laat gamers clips van hun laatste spelmomenten in bijvoorbeeld Fortnite of Apex Legends delen op social media en tegen betaling opslaan in de cloud. De geldronde werd geleid door de Britse investeerders Backed vc en Initial Capital. Techcrunch memoreert ook de opmerkelijke ondernemerscarrière van De Witte, die als tiener al een flink gamehostingbedrijf runde, maar daar uitstapte om een ebola-bestendig tablet te ontwikkelen en een crisis-app voor Artsen zonder Grenzen. Medal.tv is zijn comeback in gaming.
4. Miele doet Dobbi na met wasdienst
Ruben van Pelt en Maurits Tiethoff krijgen concurrentie van naam voor hun wasdienst Dobbi: Miele zelve start Miele Laundry Club, een wasservice die de was van klanten gratis ophaalt en binnen 48 uur schoon en gestreken weer thuisbezorgd. De wasservice is op dit moment voorlopig beschikbaar in Amsterdam. Naar verwachting zal de service later dit jaar naar andere steden worden uitgebreid. Miele vraagt een vast bedrag van 35 euro voor een waszak, waar ongeveer zes kilo aan kleding in past. (Dat is trouwens een tientje meer dan bij Dobbi
5. Investeringen in fintech verdubbeld
De investeringen in fintech zijn vorig jaar ruimschoots verdubbeld tot 112 miljard dollar, melden de bonentellers van KPMG in een rapport over de sector. Een paar enorme klappers droegen daar flink aan bij: Ant Financial, dochter van Alibaba, haalde dit voorjaar 14 miljard dollar op, de Britse betalingsverwerker Worldpay liet zichzelf voor bijna 13 miljard dollar overnemen en investeerder Blackstone pompte 17 miljard dollar in dataleverancier Refinitiv.
6. En dan dit: Tesla boekt bijna miljard omzet in Nederland
Waar een klein land groot in kan zijn: Nederland blijkt in 2018 de derde afzetmarkt geweest voor Tesla, na de VS en China. Door de run op de Models S en X verdrievoudigde de omzet tot net geen miljard dollar: 966 miljoen om precies te zijn. Dat blijkt uit het deze week gedeponeerde jaarverslag. Sinds dit jaar houdt de lage bijtelling van 4% voor batterijauto’s op bij een catalogusprijs van 50K, daarboven tikken milieuridders de volle 22% af: de Tesla-taks. Het wordt spannend of de nieuwe Model 3 de verwachte verkoopdip kan compenseren.
7. Quote van de dag:
Tot zover de Sprout update van donderdag 22 februari. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op Linkedin, Instagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders middels de Sprout Nieuwsbrief.