1. Bloomon gaat voor zwarte cijfers, schrapt banen
Bloemenverkoper Bloomon heeft om winst te kunnen maken begin dit jaar het roer omgegooid en elf van de honderd banen geschrapt, vertelt medeoprichter Bart Troost in het Financieele Dagblad. Belangrijkste koerswijziging is dat het bedrijf, dat in 2014 begon als een abonnementsdienst, zijn boeketten sinds kort ook los verkoopt. Bloomon haalde 35 miljoen euro groeigeld op voor internationale groei, maar zet die buitenlandse expansie nu op een lager pitje. Afgelopen september schreef het bedrijf voor het eerst zwarte cijfers. Bloomon test momenteel de verkoop van bloemen in een aantal supermarkten van Albert Heijn.
2. Geen kassa meer nodig bij Decathlon
Klanten bij sportwinkel Decathlon kunnen hun tennisrackets en sportschoenen binnenkort op hun mobieltje afrekenen, en zo een bezoek aan de kassa overslaan. Na het scannen en afrekenen met een Decathlon-app of mobiele website worden de RFID-chips van betaalde producten uitgeschakeld, zodat je zonder het alarm af te laten gaan de winkel uit kunt wandelen. De mobiele self-checkout scheelt het personeel volgens de retailer “onnodige handelingen aan kassa’s waardoor zij écht waarde kunnen toevoegen aan de klantreis”. De wereldwijde uitrol van het concept naar 1500 winkels in 49 landen volgt op een pilot in twee Nederlandse winkels.
3. Casper Sleep werkt aan beursgang
De Amerikaanse matrassenverkoper Casper Sleep maakt zich op voor een beursgang, meldt Bloomberg op gezag van ingewijden. De matrassendisruptor uit New York zou mogelijk al dit jaar of in de eerste helft van volgend jaar zijn debuut op Wall Street maken. Het vijf jaar oude Casper sloot zich eerder dit jaar aan bij de unicorn-club na een investering van 100 miljoen dollar. Extra beurskapitaal is bestemd voor het openen van honderden fysieke winkels. De online matrassenverkoper landde al in een paar Europese landen waaronder Duitsland, maar nog niet in Nederland, waar bedrijven als Matt Sleeps, Eve Sleep, Simba en Bruno de markt vooralsnog onderling mogen verdelen.
4. Red je pakketje zoekt donateurs voor groene vloot
Red je pakketje, de same day delivery-pakketdienst van Sam Rohn, Kay Rohn en Tijs van Driel, heeft een donatiecampagne geopend om 100.000 euro op te halen voor een bezorgnetwerk met alleen maar elektrische auto’s en fietsen. Red je pakketje wil binnen 3 jaar het eerste CO2-vrije bezorgnetwerk met landelijke dekking ter wereld te worden, kondigde medeoprichter Sam Rohn 2 maanden geleden aan. De dienst heeft nu 150 bezorgbusjes rondrijden. Om die allemaal te vervangen, inclusief laadinfrastructuur, is in totaal 11 miljoen euro nodig. Komt dat filmpje:
5. Batterij-startup Skoon lanceert deelplatform
Skoon, de batterij-startup waarmee Peter Paul Van Voorst en Daan Geldermans dieselgeneratoren overbodig willen maken, heeft samen met investeerder Kees Koolen een deelplatform voor (industriële) batterijen onthuld. Een SnappCar-model zorgt ervoor dat kostbare, industriële accu’s beter worden benut, is het idee. En het verlaagt de drempel voor de aanschaf van een ‘Skoonbox’, een accu met een capaciteit van 600 kWh en de omvang van een container. Eerste deelnemers op het platform (Skoon Cloud genaamd) zijn mobiele accu’s van Wattsun en Greener.
6. En dan dit: geen herkansing meer voor PostNL-pakket
PostNL stuurt paketten die niet in één keer kunnen worden afgeleverd voortaan direct naar de dichtstbijzijnde PostNL-locatie. Volgens het postbedrijf lukt het afleveren in 95 procent van de gevallen bij de eerste bezorgpoging. Ook zou een groot deel van de ontvangers waarbij de eerste bezorgpoging niet slaagde, ook bij de tweede poging niet thuis geven. En uit klantonderzoek zou blijken dat de meeste ontvangers liever willen dat deze pakketjes direct naar een PostNL-locatie worden gebracht. Bij de eerste bezorgpoging wordt er ook bij de buren aangebeld.
7. Quote van de dag:
Tot zover de Sprout-update van maandag 21 oktober. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op Linkedin, Instagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders via de Sprout-nieuwsbrief.