1. SoundCloud lanceert betaalde dienst
Het hing al even in de lucht, maar nu is ‘ie er: SoundCloud Go, de betaalde dienst van muziekstreamer SoundCloud. Na twee jaar onderhandelen heeft het bedrijf deals weten te sluiten met grote muzieklabels. In ruil voor 9,99 dollar (voor Android) en 12,99 dollar (voor iOS-apparaten, omdat Apple 30 procent pakt) per maand krijgen gebruikers toegang tot 125 miljoen tracks. Dat zijn er vier keer zoveel als bij de concurrenten Spotify en Apple Music. De gratis service blijft gewoon bestaan. De dienst is nu beschikbaar in de VS, maar zodra SoundCloud rond is met Buma Stemra kunnen we er in Nederland ook mee aan de slag.
2. Miljoenen voor attractie aan ‘t IJ
Vastgoedontwikkelaar Nedstede steekt 10 à 12 miljoen euro in het This is Holland-paviljoen. Dit paviljoen is in aanbouw op de IJ-oever in Amsterdam. Bij deze toeristische attractie stappen mensen in een vliegsimulator en maken met hulp van 3D-schermen een virtuele vlucht langs Nederlandse hoogtepunten. Het idee van Daniel de Kruijk en Marc Koets kost in totaal 18 miljoen euro. Nedstede-eigenaar Michael van de Kuit meldde Quote dat hij een deelneming in het paviljoen neemt en 100 procent eigenaar van het vastgoed wordt. Volgens hem past deze investering in de Amsterdamse leisure-markt bij de nieuwe koers van zijn bedrijf.
3. Jaarsalaris Google-topman van acht nullen
Google-bestuurder Sundar Pinchai verdiende in zijn eerste jaar bij Google 100,5 miljoen dollar. Dat heeft moederbedrijf Alpabet aan de Amerikaanse toezichthouder laten weten. Dit bedrag heeft hij overigens nog niet op zijn rekening staan. Voor 99,8 miljoen dollar is het namelijk een aandelenpakket, dat pas in 2017 uitgekeerd kan worden. Ook de andere bestuurders hebben weinig te klagen. Financieel bestuurder Ruth Porat ving vorig jaar 31 miljoen dollar en president-commissaris Eric Schmidt dik 8 miljoen dollar.
4. Funda voor Ferrari’s
Eén website met daarop alle exclusieve auto’s die in Nederland te koop zijn. Die was er dus nog niet. Daarom zette de 21-jarige Barend Peijnenburg de site Luxcar.nl op, samen met drie studievrienden. Ze hebben de site uit eigen zak gefinancierd (3000 euro in totaal) en hopen geld te gaan verdienen met advertenties, video-items en fotoreportages op de site. Op Luxcar.nl, dat aanstonds live gaat, staan nu ongeveer 350 auto’s van 20 dealers. Totaal hebben ze een waarde van zo’n 40 miljoen euro. Het doel van de jongens met hun bedrijf? De eigen droomauto zo snel mogelijk bij elkaar verdienen.
5. Zandbakruzie in tech-land
Classy is het niet, smeuïg wel. De (voormalige) ceo’s van tech-bedrijven Nest en Dropcam vechten een ruzie uit in de media. Oorzaak van hun conflict: de personeelsexodus bij Nest, dat slimme producten voor in huis produceert. In de afgelopen 12 maanden stapten 70 van de 1200 medewerkers op. Dit gebeurde niet lang nadat Nest camerabedrijf Dropcam had opgekocht. Volgens Nest-ceo Tony Fadell zijn de voormalig medewerkers van Dropcam niet goed genoeg en passen ze niet bij het Nest-team. Dat laat de voormalige Dropcam ceo Greg Duffy zich niet zeggen. Op Medium haalt hij uit naar Fadell: “Ik zou Fadell’s uitlatingen grappig vinden, als ze niet zo beledigend waren voor mijn team.” Volgens hem heeft Nest de exodus helemaal aan zichzelf te wijten en heerst er een verziekte sfeer op de werkvloer. The story continues.
6. En dan dit: slimme fles (met wifi!) houdt je wijn vers
“Zonder twijfel één van de belachelijkste uitvindingen van het internet of things.” Het oordeel van The Verge-redacteur Jacob Kastrenakes over de Kuvée fles is genadeloos. En dat terwijl het idee erachter heus niet onaardig is. Startup Kuvée beweert een fles te hebben ontwikkeld, waarin wijn 30 dagen na openen goed blijft. De uitvinding bestaat uit twee delen: de fles en zogenaamde wijncartridges. Die cartridges klik je in de fles, waarna de wijn dankzij een trucje nog een maand goed blijft. De slimme fles is voorzien van een aanraakscherm en wifi, zodat je meteen weer nieuwe wijncartridges kunt bestellen. Handig als je toch al aangeschoten bent.
7. Quote van de dag:
Tot zover de Sprout update van woensdag 30 maart 2016. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.
Laat ons je helpen slimmer te ondernemen!
✓ Vergroot de vindbaarheid van jouw bedrijf met een seo-vriendelijk profiel op Sprout.nl
✓ Promoot jouw product bij ondernemers en investeerders met een gratis online advertentie
✓ Blijf up to date en ontvang Sprout Magazine op je deurmat én digitaal
✓ Ontmoet mede-ondernemers tijdens exclusieve kennis- en netwerkevents
✓ Direct contact met Sprout-members in de buurt met het online netwerk