1. Corona roundup: werktijdverkorting, nep-beschermers en minikrach
Inmiddels 100 Nederlandse bedrijven hebben deeltijd-WW aangevraagd omdat hun omzet is geteisterd door de corona-crisis. 45 daarvan hebben daarvoor toestemming gekregen, meldt Sociale Zaken. Medewerkers die uit angst zelf besluiten thuis te blijven vanwege corona, zitten overigens fout, aldus de FNV. Intussen zet de KLM op intercontinentale vluchten kits in met gels, een beschermingsbril en mondkapjes voor het geval dat, en haalt Bol.com juist (dure) mondkapjes van zijn site vanwege claims dat ze effectief zouden beschermen tegen het griepvirus. Inmiddels heeft coronastress een minikrach veroorzaakt waarbij 10 procent aan beurswaarde is verdampt.
2. Akkoord over verplichte AOV voor zpp’ers (die ze op kosten jaagt)
Hij komt dichterbij: de verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering (aov) voor zzp’ers. Volgens het FD wordt het na lang gesteggel een uitkering van maximaal 1650 euro per maand bruto, tegen een inkomensafhankelijke premie van naar verwachting tussen 80 en 130 euro netto. Werkgevers en -nemers willen hun voorstel volgende week presenteren aan minister Wouter Koolmees van Sociale Zaken. De eerste reacties zijn ook al binnen: de premie is te hoog en de uitkering te laag, aldus zzp-organisaties.
3. Bunq groeit lekker, maar Revolut scoort 500 miljoen
En hop, de Britse Bunq-concurrent Revolut heeft weer een half miljard dollar opgehaald om de gevestigde banken nog wat extra dwars te zitten. Met de nieuwe geldinjectie staat de meter voor de fintech op een totaal van 769 miljoen, en een waardering van tegen de 5 miljard. Slecht nieuws voor onze eigen challenger Bunq: de stortvloed aan kapitaal gaat deels naar de Europese expansie van Revolut. Uit de voorlopige cijfers van Bunq blijkt donderdag, dat de bank inmiddels 433 miljoen aan kapitaal voor zijn klanten beheert, alweer een verdubbeling. De meeste groei is te zien in Nederland, Duitsland en Frankrijk, aldus oprichter Ali Niknam.
4. Codeertreintjes scoren op Kickstarter
Kibet Kipkemoi gaat lekker op Kickstarter met LoCoMoGo, de startup waarmee hij kinderen leert programmeren via een speelgoedtreintje. Binnen 10 uur had hij het (bescheiden) doel van 10K euro’s binnen, inmiddels staat de tikker op ruim 26 mille. LoCoMoGo was onlangs nog Startup van de Week en stond op techbeurs CES tussen andere startups op het Nederlandse paviljoen in Las Vegas.
5. Peak Capital investeert in klantenservice via WhatsApp en chatbot
Peak Capital steekt 1,75 miljoen euro in Trengo, de startup waarmee Patrick Meutzner, Marcel van de Weerd en Igo Trampe de klantcommunicatie via Facebook, Whatsapp, voice en chat bundelen voor hun gebruikers. Zo handelen klantgerichte teams makkelijker samen de gesprekken af – desgewenst deels geautomatiseerd. Met het geld van Peak willen de drie de groei in Europa versnellen. Trengo is opgericht in 2017 en heeft al meer dan 700 klanten. “We waren niet actief op zoek naar financiering”, zegt Meutzner, “maar we waren na gesprekken met Peak Capital onder de indruk van hun kennis en ervaring met het opschalen van SaaS-bedrijven.”
6. En dan dit: Hooghoudt gaat Direct 2 Consumer, gepasseerde slijters laaiend
Jeneverstoker Hooghoudt kwam dinsdagmorgen met een eigen webshop, maar was blijkbaar vergeten de Nederlandse slijters te informeren over zijn direct to consumeraanpak: die waren laaiend, lieten dat goed merken op de Facebookpagina van Hooghoudt, dat daarop zijn winkel weer offline haalde. “Deze reactie hadden we niet verwacht”, aldus marketingdirecteur Niels Grootenboer tegen Retailtrends. “We zijn er erg van geschrokken.” De webshop is bedoeld als aanvulling op ‘het slijterskanaal’ en bood vier nieuwe jenevers aan. Hooghoudt gaat nu (wel) met slijters praten om zijn shop – in een aangepaste vorm – alsnog live te krijgen.
7. Quote van de dag:
Tot zover de Sprout-update van donderdag 27 februari. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op Linkedin, Instagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders via de Sprout-nieuwsbrief.