1. AI-zoekmachine Bluetick wint 25 onder de 25
Koen Aarns (24) en Martijn Keizer (24) hebben donderdagavond met Bluetick de 25 onder de 25-award voor beste jonge ondernemers in de wacht gesleept. Bluetick werkt aan een AI-zoekmachine waarmee advocaten vergelijkbare zaken kunnen vinden. Het zelflerende systeem neemt woorden als ‘mes’ en ‘moord’ niet alleen letterlijk, maar kijkt ook naar de context van een zaak, waardoor er meer aanverwante zaken worden gevonden. Het team van Bluetick bestaat naast Aarns en Keizer uit Kasper Kooijman (27) en Thijs Kranenburg (25). Runners-up waren de circulaire tegels van Waterweg (Eva Aarts (22) en Wies van Lieshout (26)) en waterfilter Aquablu, van Marnix Stokvis (24) en Marc van Zuylen (24).
Lees verder: Koen Aarns en Martijn Keizer (Bluetick) beste jonge ondernemers van 2020
2. Corona-update:
- KLM krijgt een steunpakket van 3,4 miljard euro om de coronacrisis te overleven.
- Ook parkeerbedrijven worden zwaar getroffen in de coronacrisis.
- Nederlandse sportscholen verliezen door de coronacrisis een derde van hun leden, en zijn pas in 2021 weer gezond.
- Artsen willen ook een coronabonus.
- Vorige week gingen 84 bedrijven en eenmanszaken failliet. Dat zijn er ruim twintig meer dan een week eerder.
- Corona betekent de doodsteek voor de Amerikaanse fastfoodketen Chuck E. Cheese (734 restaurants in zestien landen). Het eerste Chuck E. Cheese-restaurant werd in 1977 geopend door Atari-oprichter Nolan Bushnell.
- Twee medewerkers van Tesla die tijdens de coronapandemie thuis mochten blijven, zijn toch ontslagen. De twee vermoeden dat ze gestrafd worden vanwege hun kritiek op het openblijven van een Tesla-fabriek.
- Driekwart AEX-bedrijven maakt geen gebruik van het tweede noodpakket.
- Er dreigt een kaalslag in de podiumkunsten, blijkt uit een enquête.
- De Duitse overheid heeft een faillissement van luchtvaartmaatschappij Lufthansa voorkomen. In ruil voor een steunpakket van 9 miljard euro kijgt de staat een belang van 20 procent.
3. FNV en CNV duiken op Temper
Vakbonden FNV en CNV kraken de werkwijze van Temper, een dienst die personeel in de horeca, logistiek en schoonmaak koppelt aan bedrijven. Omdat Temper die mensen als freelancer laat werken, loopt de Nederlandse schatkist jaarlijks zo’n 18 miljoen euro aan premies en belastingen mis, schatten de vakbonden. In een ‘Witboek Temper’ stellen zij dat Temper in feite een uitzendbureau is. FNV en CNV geven Temper twee weken de tijd om alle zzp’ers in dienst te nemen, anders volgt er een rechtszaak. Temper wil best met de bonden in gesprek, zegt medeoprichter Niels Arntz tegen de Volkskrant.
4. Amsterdam klimt op startup-ranglijst
Amsterdam blijft klimmen op de internationale ranglijst voor startup-steden van Startup Genome, een Amerikaans adviesbureau. Dankzij goede verbindingen, toegang tot talent en succesvolle bedijven waaronder Adyen en Picnic heeft de Nederlandse hoofdstad (en omstreken) Berlijn en Parijs ingehaald. Amsterdam steeg ten opzichte van vorig jaar drie plekken en claimt nu wereldwijd de twaalfde plek. In Europa moet Amsterdam alleen nog Londen en Stockholm voor zich dulden. Startup-prins Constantijn (Techleap.nl) waarschuwt dat Amsterdam zijn vorderingen niet moet laten wegvagen door de coronacrisis.
Lees verder: Amsterdam startup-stad haalt Berlijn en Parijs in
5. Kabinet maakt 23 miljoen vrij voor AI Coalitie
Het kabinet trekt nog eens 23,5 miljoen euro uit voor de in oktober opgerichte AI Coalitie, een verbond waar inmiddels 350 bedrijven, kennisinstellingen, overheden en maatschappelijke organisaties bij zijn aangesloten. Het geld is bedoeld voor onderzoek naar en het ontwikkelen van AI-toepassingen. De AI Coalitie wil de komende zeven jaar 2 miljard euro in investeren in kunstmatige intelligentie, waarbij overheid en bedrijfsleven ieder de helft voor hun rekening nemen. De investering is een antwoord op de kritiek dat Nederland vergeleken bij landen zoals Frankrijk en Duitsland achterloopt op AI-gebied.
6. En dan dit: ook Lidl komt met fancollectie
Na Zeeman en Febo komt ook Lidl met een eigen kledinglijn. Net als de festivalcollectie van Zeeman en de haute friture van Febo bestaat het ‘fanware’-assortiment van de Duitse budgetsupermarkt uit foeilelijke felkleurige sneakers, badslippers en t-shirts. Om reuring te veroorzaken wordt de vanaf 2 juli verkrijgbare collectie alvast aangejaagd met een prijsvraag. Lekker cringeworthy filmpje – waarin een besnorde bierdrinker het door Grolsch aangevochten Lidl-biermerk Kordaat nuttigt – na de break:
Wat we ook tegenkwamen:
- Op de ‘Boerderij van de Toekomst’ zoekt de Wageningen Universiteit naar een verdienmodel voor duurzame landbouw. (de Telegraaf)
- Vrouwen stromen minder vaak door naar topfuncties omdat zij vaker in deeltijd werken en minder overwerken, concludeert het Sociaal en Cultureel Planbureau.
- Ikea liet zijn fantasie over een post-coronawereld de vrije loop, en het resultaat is exotisch. (Fast Company)
- De producent van de zelfbalancerende Segway kapt ermee. De ‘gadget van de eeuw’ bleek in de praktijk een hightech brekebeen. (Volkskrant)
- Op een parkeerplaats in het Belgische Luik zijn duizenden gedumpte pakketjes gevonden van AliExpress, bestemd voor Nederlandse klanten. (Hart van Nedeland)
It was a great urbex day ️ The urbex day had a weird ending Is someone looking for a ali express package? Share as…
Geplaatst door Jan van der Kraan op Maandag 22 juni 2020
Tot zover de Sprout-update van vrijdag 26 juni. Tot maandag!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op Linkedin, Instagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders via de Sprout-nieuwsbrief.