1. Ook ABN neemt voorschot op negatieve spaarrente
Na ING moeten ook zakelijke spaarders bij ABN Amro er rekening mee houden dat zij binnenkort moeten betalen voor het stallen van hun spaargeld. ABN stuurde zijn klanten daarover deze week een brief, aangezien voor die negatieve spaarrente de algemene voorwaarden moeten worden aangepast. ING bepaalde vorig jaar al dat het spaarpercentage “onder uitzonderlijke marktomstandigheden” negatief kan uitpakken. Sommige ondernemers hebben de bui misschien al zien hangen: door de negatieve rente van de Europese Centrale Bank (ECB) staat de rente op hun spaarrekeningen al een tijdje op zo’n beetje nul procent. “Mocht negatieve rente zich voordoen, dan streven wij ernaar om zakelijke klanten met een beperkt saldo op hun rekening zoveel mogelijk te ontzien”, zegt een ABN-woordvoerder in een poging de pr-schade te beperken.
2. Fleurop wint bloemenoorlog
Onfrisse praktijken in bloemenland: de manier waarop Topbloemen in de betaalde zoekresultaten van Google misbruik maakt van de naam van concurrent Fleurop kan niet door de beugel, heeft een rechter in Den Haag bepaald. Topbloemen kocht massaal Google Adwords in voor de zoekterm ’Fleurop’, waarna het zijn eigen aanbod toonde. “Derden mogen niet op onze naam meeliften, dat maakt het zoeken voor de consument erg onduidelijk”, reageert Fleurop-directeur Jeroen de Zwart. Hij noemt het vonnis “een grote en grensverleggende stap in de wereld van AdWords”. “Op internet was ons waardevolle merk tot nu vogelvrij”. Topbloemen moet een boete betalen ter hoogte van de (nog vast te stellen) omzet die Fleurop is misgelopen. De overtreder kan daarnaast een dwangsom van maximaal 250.000 euro tegemoet zien als het zich niet aan de uitspraak houdt.
3. Miljoen voor data-startup
Online datamanager voor energiebedrijven Energyworx heeft zijn kas aangevuld met een investering van 1 miljoen euro. Het geld van investeerder Henq gebruikt het bedrijf van Edwin Poot om uit te breiden in Europa en de Verenigde Staten, inclusief de opening van een nieuw kantoor in San Francisco. Het bedrijf uit Houten boekt succes met een behoorlijk specifieke niche: het helpt energiebedrijven bij de verwerking van grote hoeveelheden data en het daarbij creëren van nieuwe businessmodellen. “De energietransitie als gevolg van de veranderende energiemix, ontwricht de bestaande business modellen van energie- en nutsbedrijven”, zegt het zelf. “Daarnaast groeit de hoeveelheid data exponentieel door de komst van slimme meters, nieuwe netsensoren, IoT en de toenemende frequentie van data.”
4. Macintosh ten onder door aftandse winkels
Winkelketen Macintosh (o.a. Scapino, Pro Sport en Dolcis) ging eind vorig jaar onder meer failliet doordat de winkels van het bedrijf er “merkbaar sleetser” uit gingen zien door de slechte resultaten. Dat schrijft het bestuur van het bedrijf in een memo die is opgenomen in het curatorenverslag. Uiteraard wordt ook “de recessie” genoemd als oorzaak van de ondergang van het bedrijf, naast de invloed van “online” en “relatief lange huurcontracten”, die het sluiten van winkels onmogelijk maakten. Als klap op de vuurpijl had Macintosh volgens het bestuur veel te veel overheadkosten, waaronder ook de plicht om – als beursgenoteerd bedrijf – regelmatig cijfers te rapporteren.
5. Gekke Gerrit legt het loodje
Dumpsupermarkten zagen aan de poten van de gevestigde supermarktbranche, maar lang niet alle prijsvechters zijn succesvol met hun pallets met afbakbrood en restpartijen afwasmiddel. In Amsterdam legt dumpsuper Gekke Gerrit na amper een jaar alweer het loodje, bericht het Parool. Oprichter Gerrit Hoksberg droomde dat zijn formule zou uitgroeien tot een landelijke keten, maar de omzet bleef achter bij de verwachtingen. Vooral het beperkte assortiment lijkt de winkel de das om te hebben gedaan. “Als je koffie verkoopt, moet je ook melk en suiker hebben”, zegt een woordvoerder. Anderhalf jaar geleden ging Mega Food Stunter van Teunis Demmer stuntend ten onder. Een bedrijf als Op=Op Voordeelshop lijkt het nog altijd voor de wind te gaan.
6. En dan dit: doek valt voor videorecorder
Als laatste van een reeks producenten van videorecorders trekt nu ook het Japanse bedrijf Funai zijn handen af van de praktisch uitgestorven mediaspeler. Daarmee valt na 40 jaar definitief doek voor de door JVC geïntroduceerde VHS-speler. Funai leverde ooit 15 miljoen videorecorders per jaar af. Het mag een klein wonder heten dat het bedrijf überhaupt nog videorecorders maakte (vorig jaar verkocht het nog 750.000 stuks): filmmaatschappijen brengen al tien jaar geen films meer uit op VHS. De apparaten werden ondertussen nauwelijks meer verkocht en het werd steeds moeilijker aan de benodigde onderdelen te komen. Het wachten is op een revival zoals die van lp’s.
7. Quote van de dag:
Tot zover de Sprout update van vrijdag 22 juli. Tot maandag! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.
Laat ons je helpen slimmer te ondernemen!
✓ Vergroot de vindbaarheid van jouw bedrijf met een seo-vriendelijk profiel op Sprout.nl
✓ Promoot jouw product bij ondernemers en investeerders met een gratis online advertentie
✓ Blijf up to date en ontvang Sprout Magazine op je deurmat én digitaal
✓ Ontmoet mede-ondernemers tijdens exclusieve kennis- en netwerkevents
✓ Direct contact met Sprout-members in de buurt met het online netwerk