1. 27 startups in finale beste spin-offs Nederland
MindAffect, Mosa Meat, i-Med Technology en 24 andere Nederlandse startups zijn door universiteiten genomineerd voor de Academic Startup Competition 2019, een competitie rondom de meest baanbrekende vernieuwingen van Nederlandse spin-offs. De wedstrijd komt uit de koker van onder meer StartupDelta. Op 14 mei is de finale, waarop er tien startups gekozen worden. Zij krijgen de mogelijkheid om hun innovaties op 4 en 5 juni aan een wereldwijd publiek te presenteren tijdens de Global Entrepeneurship Summit (GES).
2. Facebook verwacht miljardenboete privacyschandaal
Facebook houdt er rekening mee dat de Amerikaanse toezichthouder Federal Trade Commission (FTC) het concern een boete van 3 tot 5 miljard dollar op zal leggen wegens privacyschendingen. Facebook wordt ervan verdacht data van gebruikers illegaal te hebben gedeeld met Cambridge Analytica. Het bedrijf van Mark Zuckerberg heeft daarom bij de cijfers van het eerste kwartaal van 2019 alvast 3 miljard dollar opzij gezet. Facebook boekte een omzet van bijna 15,1 miljard euro, een stijging van 26 procent vergeleken met een jaar eerder. Wel was de nettowinst met 2,4 miljard dollar ruim de helft lager dan in het eerste kwartaal van 2018.
3. PvdA wil nationale taks voor techgiganten
Grote techbedrijven zoals Google, Uber en Airbnb moeten een nationale belasting betalen in Nederland, vindt de Partij van de Arbeid (PvdA). Nu doen zij dit nog nauwelijks. De regel zou moeten gelden voor grote bedrijven die wereldwijd minimaal 750 miljoen euro omzet maken en in Nederland voor minimaal 25 miljoen euro aan producten of diensten verkopen. De PvdA, die hier opvallend genoeg eerder tegen was, krijgt bijval van politici van de SP en PVV. Het kabinet ziet voorlopig echter meer in een pan-Europese digitaks. Mocht die er niet komen, zo stelt regeringspartij D66, dan biedt een nationaal initiatief een alternatief. De PvdA sluit zich met haar voorstel aan bij landen als België, Spanje en het Verenigd Koninkrijk, die eerder met vergelijkbare initiatieven kwamen.
4. Grote ergernis onder consumenten: verzendkosten
Shoppen in stenen winkels, we zijn er nog lang niet klaar mee, zo blijkt uit nieuw onderzoek van onderzoeksbureau GfK onder consumenten in 25 landen. Als Nederlandse consumenten hun product in een stenen winkel kopen, is dat omdat ze het eerst met eigen ogen willen zien. Ook het plezier van shoppen in een fysieke winkel is een reden om eens niet de digitale snelweg op te gaan. Wil je als retailer consumenten overhalen om hun product online te kopen, dan kun je hun het beste gratis bezorging bieden. Voor 40 procent zijn verzendkosten reden om een product dan maar niet online te bestellen. Dit aantal groeide met 6 procentpunt sinds 2015.
5. Basisinkomen goed voor koopkracht, aldus Nibud
Zouden we in Nederland een onvoorwaardelijk basisinkomen invoeren, dan stijgt de koopkracht voor mensen met lage en middeninkomens. Dit blijkt uit berekeningen van het Nationaal instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud), in opdracht van Vereniging Basisinkomen. Critici van het basisinkomen stellen al langer dat burgers uiteindelijk hun eigen basisinkomen moeten betalen, waardoor de koopkracht juist zou afnemen. Dit blijkt ongegrond, blijkt uit het Nibud-onderzoek. Ontvangt iedere Nederlander maandelijks 600 euro, dan stijgt de koopkracht van zowel bijstandsgerechtigden (1 tot en met 15 procent), mensen met een minimumloop (15 tot en met 50 procent), modale huishoudens (14 tot en met 49 procent) als dubbelmodale huishoudens (4 tot en met 34 procent).
Lees ook: Waarom Silicon Valley in de ban is van het basisinkomen
6. En dan dit: Webwinkels zetten streep door gratis retourneren
Online retailondernemers ergeren zich aan klanten die producten eeuwig terug blijven sturen. Ze kopen bijvoorbeeld drie maten van hetzelfde shirt, om er uiteindelijk twee te retourneren. Dat vreet aan de marges van webshops en daarom zijn die er méér dan klaar mee. Het Algemeen Dagblad meldt dat de Twentse webwinkel Sans Online 2 maanden geleden gestopt is met gratis retourneren, een voorbeeld dat nu gevolgd wordt door de populaire kledingwebshop Sweet Jewellery. Laatstgenoemde schat dat diens totale kosten van gratis retourneren in 6 maanden tijd 120.000 tot 130.000 euro bedragen – dat is veel, als je een jaaromzet van 4 miljoen euro hebt.
7. Quote van de dag:
Tot zover de Sprout-update van 26 april. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op Linkedin, Instagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders middels de Sprout Nieuwsbrief.
Bovenste foto: Larry Page van Google (Getty).