1. Delftse RoboValley haalt 100 miljoen euro binnen
Chrysalix Venture Capital steekt 100 miljoen euro in een Nederlands investeringsfonds voor robotica. Het geld van de Canadese investeerder komt terecht in een fonds dat samen met RoboValley wordt opgericht. RoboValley (‘connecting robots and people worldwide’) is een netwerk van de TU Delft, waarbinnen bedrijven, overheden en 170 onderzoekers samenwerken. Het fonds moet het gat dichten tussen (wetenschappelijk) onderzoek en het bedrijfsleven. En het moet robots gaan voortbrengen in de vorm van bijvoorbeeld drones, slimme software voor gezondheidszorg of automotive en snellere toepassing van materialen voor 3D-printing.
2. E-commerce goed voor 455 miljard euro
De totale waarde van de Europese e-commerce is vorig jaar met 14 procent gestegen naar 455 miljard euro. Dat blijkt uit een onderzoek van Ecommerce Europe. In Nederland bedroeg de omzet van de elektronische handel in 2015 16 miljard euro. Met inmiddels 13 miljoen e-shoppers staat ons land niet meer in de top 10 groeiers. Naar schatting zijn er in Europa inmiddels 750.000 webshops, die goed zijn voor 2,5 miljoen banen.
3. Verzekering voor bootdelers
Booteigenaren en huurders die gebruikmaken van bootdeelplatform Barqo kunnen vanaf nu een verzekering afsluiten. De Bootdeelverzekering van Centraal Beheer geeft dekking bij het verhuren en huren van een boot, in tegenstelling tot andere bootverzekeringen die schade bij (huur of) verhuur uitsluiten. Centraal Beheer zet volop in op de deeleconomie. Zo heeft de Apeldoornse verzekeraar verzekeringen voor spullendeelplatform Peerby en autodeelapps MyWheels en WeGo, en heeft het de voorwaarden in de woonverzekering aangepast om woningdelen via Airbnb mogelijk te maken.
4. HelloFresh gaat als raket binnen Rocket Internet
De omzet van investeerder en bedrijvenbouwer Rocket Internet is in het eerste kwartaal van het jaar flink gestegen. En die stijging hebben de Duitsers vooral te danken aan voedselboxleverancier HelloFresh. In totaal steeg de omzet van Rocket Internet met een derde tot 532 miljoen euro. Ruim 70% van die stijging (namelijk 96 miljoen euro) komt van de hogere omzet bij HelloFresh. Ook de omzet van thuisbezorgsite Foodpanda verdubbelde. Ondertussen draaien al deze bedrijven trouwens nog wel verlies. Vooral bij HelloFresh gaat het hard: van 7 miljoen euro verlies in het eerste kwartaal vorig jaar, naar 27 miljoen in dit eerste kwartaal.
5. Online ondernemerstalenten gezocht voor LOEY Awards
Een nieuwe prijs voor ambitieuze internetondernemers: de LOEY Talent Award. Kanshebbers op deze onderscheiding zijn innovatieve internetondernemers die de Nederlandse online industrie inspireren. Dat schrijft stichting LOEY in een persbericht. Ieder jaar rijkt stichting LOEY de LOEY Award uit voor de meer gevestigde online ondernemers en daar komt dit jaar dus voor het eerst de LOEY Talent Award bij. Via een nominatieformulier kunnen ondernemers genomineerd worden. De winnaar krijgt een bokaal en komt in contact met de toppers uit de online ondernemersindustrie in Nederland.
6. En dan dit: zwemsneakers zijn crowdfundinghit
Voor de derde keer weet anti-slipsokkenproducent Ockyz veel geld op te halen met een crowdfundingcampagne. De beoogde 75.000 euro werd op Symbid binnen no-time gehaald en nu zijn ze met overfunding rap op weg om de 120.000 euro aan te tikken. De Rotterdamse startup ontwikkelde Sweakers. Dat zijn sokken die voorkomen dat mensen (vooral kinderen) uitglijden naast het zwembad. Het bedrijf denkt zelf aan de vooravond van een grote doorbraak te staan. Center Parcs is al binnen als eerste grote klant. Het gecrowdfunde geld hebben ze nodig om snel uit te kunnen breiden naar 20 exporteurs in meerdere Europese landen.
7. Quote van de dag:
Tot zover de Sprout update van woensdag 1 juni 2016. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.
Laat ons je helpen slimmer te ondernemen!
✓ Vergroot de vindbaarheid van jouw bedrijf met een seo-vriendelijk profiel op Sprout.nl
✓ Promoot jouw product bij ondernemers en investeerders met een gratis online advertentie
✓ Blijf up to date en ontvang Sprout Magazine op je deurmat én digitaal
✓ Ontmoet mede-ondernemers tijdens exclusieve kennis- en netwerkevents
✓ Direct contact met Sprout-members in de buurt met het online netwerk