Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

10 mln voor vliegende auto; namaakindustrie kost 83 mld

Ondernemersnieuws: Skype-oprichter steekt 10 miljoen euro in startup voor vliegende auto's, de namaakindustrie kost de EU jaarlijks 83 miljard euro en Amazon introduceert de contactloze winkel.

1. 10 miljoen euro voor vliegende auto’s


Vergeet de zelfrijdende auto, de vliegende auto heeft de toekomst. Dat denkt in ieder geval Skype-oprichter Niklas Zennström. Zijn investeringsmaatschappij Atomico investeert 10 miljoen euro in de Duitse startup Lilium Aviation. Dit bedrijf uit München ontwikkelt auto’s die loodrecht opstijgen en landen en ook geschikt zijn voor normaal vervoer over de weg. Met het geld van Atomico hopen de Duitsers begin 2017 al hun eerste testvlucht te kunnen maken. Uiteindelijk moet de vliegende auto afstanden van 300 kilometer in de lucht kunnen afleggen, met een snelheid tot 300 kilometer per uur. Volgens Zennström zijn vliegende auto’s de beste oplossing voor problemen rondom mobiliteit en luchtvervuiling.  


2. Amazon Go: contactloze winkel


Amazon heeft een concept voor een winkel gepresenteerd waarbij de klant niet meer te maken heeft met personeel. In Amazon Go, zoals de winkel die begin 2017 in Seattle opent gaat heten, is er geen kassa meer te vinden. Met dank aan het zogeheten Just Walk Out-systeem. Dat leunt op dezelfde technologie als de besturing voor zelfrijdende auto’s en detecteert automatisch wanneer producten worden gepakt en weer teruggezet in het schap. Afrekenen doet men via de Amazon Go-app. In de schappen van de winkel liggen bijvoorbeeld kant-en-klaar maaltijden, delicatessen en ‘Amazon Meal Kits’, waarmee je zelf in een half uurtje een maaltijd voor twee personen maakt.


3. EU vermaant ‘Silicon Valley’ wegens haatzaaien


De Europese Commissie roept Google, Facebook, Twitter en Microsoft op om haatzaaien adequater aan te pakken. Uit onderzoek van de Commissie blijkt namelijk dat de bedrijven niet altijd binnen 24 uur reageren op een serieuze klacht. Hiertoe zijn ze volgens de Europese gedragscode tegen haatzaaiende en extremistische boodschappen wel verplicht. De Commissie onderzocht 600 klachten, in 316 gevallen werd er door de bedrijven ingegrepen. In 40 procent van de gevallen werd er pas na 24 uur gereageerd. Gemiddeld werd in 28 procent van de gevallen geoordeeld dat de boodschap moest worden verwijderd. Facebook schrijft nu dat het samen met YouTube meer gaat doen om terroristische content aan te pakken. Vorige week vermaande de Duitse regering Facebook al na een antisemitisch incident, waarop het sociale medium een aantal maatregelen aankondigde.


4. 83 miljard euro waardeverdamping door namaak en piraterij


In Nederland gaat jaarlijks meer dan 2,4 miljard euro verloren als gevolg van namaak en piraterij, waardoor er 25.800 banen minder bestaan. Binnen de hele EU gaat het zelfs om een waardeverlies van 83 miljard euro en 790.000 verloren banen. Dat is de uitkomst van een grootschalig onderzoek van het Bureau voor intellectuele eigendom van de Europese Unie. In de negen onderzochte sectoren in Nederland gaat het om een omzetverlies van 5,2 procent, waarmee ons land de vijfde plaats inneemt van landen met het minste omzetverlies. Het is niet toevallig dat de resultaten nu worden gepubliceerd. Het Bureau voor intellectuele eigendom hoopt dat er voor consumenten een duidelijk signaal vanuit gaat: koop geen namaak, oké?


5. Volkswagen steekt honderden miljoenen in Uber-concurrent


Volkswagen pompt honderden miljoenen euro’s in Moia. Het autobedrijf probeert zich met dit merk in te vechten op de markt van on demand vervoersbedrijven zoals Uber. Het doel: één van de drie grootste mobiliteitaanbieders ter wereld worden, met een omzet van miljarden euro’s. Moia-CEO Ole Harms presenteerde de nieuwste loot van de Volkswagen-tak op het congres TechCrunch Disrupt in Londen. Op 1 januari gaat hij van start in Berlijn en Hamburg. Net als bij Uber kun je via Moia taxiritjes boeken. Later moet het ook een autodeelplatform worden. 


6. En dan dit: Domino’s experimenteert met rendierbezorging


In deze tijden van drone- en robotbezorging gaat ’s werelds bekendste pizzabakker Domino’s juist volledig back to basic. Het heeft namelijk geëxperimenteerd met pizzabezorging door rendieren. Waar anders dan Japan? In het actieplan (Japans, pdf) is te lezen dat rendierbezorging significante voordelen heeft ten opzichte van bijvoorbeeld auto’s of helikopters. Zo heeft het voertuig geen licentie nodig, kan het zware items vervoeren en zijn de kosten minimaal. De resultaten vielen overigens dusdanig tegen dat de proef onmiddellijk is gestaakt. Het rendier probeerde bijvoorbeeld krampachtig van zijn lading af te komen en bleek niet in staat om op efficiënte wijze naar het bezorgadres te navigeren. 



7. Quote van de dag:



Tot zover de Sprout update van dinsdag 6 december 2016. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.


Laat ons je helpen slimmer te ondernemen!


✓ Vergroot de vindbaarheid van jouw bedrijf met een seo-vriendelijk profiel op Sprout.nl
✓ Promoot jouw product bij ondernemers en investeerders met een gratis online advertentie
✓ Blijf up to date en ontvang Sprout Magazine op je deurmat én digitaal
✓ Ontmoet mede-ondernemers tijdens exclusieve kennis- en netwerkevents
✓ Direct contact met Sprout-members in de buurt met het online netwerk

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.