1. Verdere kaalslag in de winkelstraat: Modeketen Didi failliet
Modeketen Didi is een dag na het verkrijgen van uitstel van betaling failliet verklaard. De webshop is inmiddels dicht, maar de winkels blijven in de hoop op een doorstart voorlopig nog wel open. De kans daarop lijkt niet erg groot gezien alle mislukte pogingen de laatste tijd om een koper te vinden en de slechte marktomstandigheden voor fysieke modewinkels in het algemeen vanwege de almaar groeiende concurrentie van internet. Eerder deze week werd bekend dat de meeste winkels van Steps en alle winkels van Promiss dichtgaan. Didi was volgens Trouw al sinds 1980 de plek voor de uitgesproken vrouw van middelbare leeftijd en heeft 81 winkels en 350 voltijdsbanen.
2. Sonos klaagt Google aan voor stelen audiotechnologie
Het Amerikaanse elektronicabedrijf Sonos heeft Google aangeklaagd voor inbreuk op vijf verschillende patenten, schrijft The New York Times. Sonos eist behalve een schadevergoeding dat Google geen speakers, smartphones en laptops meer mag verkopen. De patenten hebben betrekking op zogeheten ‘multiroom-audiotechnologie’, zoals het synchroniseren van audio op meerdere apparaten. Voor Sonos wil met de gang naar de rechter voorkomen dat grote techbedrijven als Google en Amazon hun macht misbruiken om kleinere bedrijven te vermorzelen.
3. Jumbo contracteert ervaren AH-directeur Cees van Vliet
Cees van Vliet gaat na 25 jaar Albert Heijn aan de slag voor Jumbo. Hij wordt per direct de nieuwe chief operations officer van de supermarktketen uit Veghel, meldt Retailnews. “Cees gaat vooral fungeren als bruggenhoofd tussen de strategische ontwikkeling van ons familiebedrijf en de dagelijkse uitvoering in de winkels”, zegt CEO Frits van Eerd. Tot 1 juli 2019 was Van Vliet directeur winkels en distributie bij Albert Heijn en daarvoor bekleedde hij er ook al diverse topfuncties. Hij weet dus als geen ander hoe Jumbo AH pijn kan doen.
4. Fagron mag vrouw frauderende controller toch ontslaan
De rechter heeft bepaald dat het Rotterdamse farmabedrijf Fagron de vrouw van een van fraude verdachte controller toch ontslaan. Wel moet het bedrijf haar volgens RTL Z een transitievergoeding van ruim 35.000 euro betalen. Haar man Danny G. was hoofd van de financiële afdeling en wordt ervan verdacht zo’n 1,6 miljoen euro te hebben verduisterd. De kantonrechter stelde mei vorig jaar dat niet is aangetoond dat de vrouw, die hoofd inkoop was bij Fagron, geweten heeft van de fraude. Maar volgens het gerechtshof doet dat er inmiddels niet meer toe: “Voor het voortbestaan van de arbeidsrelatie is wederzijds vertrouwen noodzakelijk. Dit vertrouwen ontbreekt inmiddels al een jaar en er is geen vooruitzicht op verbetering.”
5. Personeel sigarenbedrijf Agio krijgt afscheidscadeau van €10 miljoen
Zakenfamilie Wintermans verkocht onlangs het sigarenbedrijf Agio aan het Deense STG en geeft het personeel een afscheidscadeau van tien miljoen euro. “Op deze manier willen we een blijk van waardering geven voor de loyaliteit, en de mooie momenten die we met elkaar hebben gedeeld en het wederzijdse respect dat we altijd hebben gevoeld”, zegt Boris Wintermans in het Eindhovens Dagblad. De tien miljoen euro wordt naar rato van de lengte van het dienstverband verdeeld onder de ruim drieduizend werknemers wereldwijd. De verkoop van Agio leverde de familie Wintermans 210 miljoen euro op.
6. Must read: Waarom Boeing-CEO Dennis Muilenburg moest opstappen
The Wall Street Journal heeft een prachtige reconstructie gemaakt van de laatste maanden van Dennis Muilenburg als CEO van vliegtuigbouwer Boeing. Zijn strijd met de toezichthouders en zijn niet uitgekomen voorspelling dat de 737 MAX snel weer zou gaan vliegen blijken hem uiteindelijk fataal te zijn geworden. Het bestuur hield lang vertrouwen in Muilenburg, maar zag hem vanwege zijn moeizame relatie met The Federal Aviation Administration op het laatst als probleem in plaats van de oplossing.
7. Koffieautomaat: De niet uitgekomen voorspellingen van de NS uit 2006
Stations met bioscopen en kinderopvang. Drempelloos overstappen van de file naar de trein. De superbussen van de inmiddels overleden Wubbo Ockels. De Nederlandse Spoorwegen hadden in 2006 mooie toekomstvisioenen over 2020. Maar die voorspellingen zijn niet uitgekomen, schrijft de NOS. Volgens Jeroen Fukken, directeur strategie en innovatie van de NS, komt dat onder andere door een gebrek aan samenwerking: “Voor ons is inmiddels duidelijk geworden dat je heel veel dingen niet kunt realiseren in je eentje. We zijn meer gaan samenwerken met andere vervoersbedrijven en met autopartijen.”
Nieuws inhalen? Lees de 7 van gisteren
Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 7 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.