Plus: Samsung wil BlackBerry kopen, Nederland koploper in contactloos betalen en RadioShack bijna failliet.
Elke dag presenteert MT de business uit het nieuws van de dag in 10 punten. Vandaag:
1. Sander van der Laan weg bij Albert Heijn
Topman Sander van der Laan vertrekt bij Albert Heijn per 1 februari aanstaande, maakt het supermarktbedrijf bekend. Daarmee komt een eind aan een 16-jarige carrière van iemand die gold als belofte om uiteindelijk de hoogste post van ceo bij moederbedrijf Ahold te kunnen gaan bekleden. De resultaten van Albert Heijn laten al een tijdje te wensen over in vergelijking met de groei die concurrenten zoals Jumbo laten zien. Van der Laan begon in 1998 bij Ahold en ging in 2008 naar de Verenigde Staten om daar Aholds dochter Giant te leiden. In 2010 kwam hij terug als ceo van Albert Heijn. Van der Laan vertrekt zoals dat eufemistisch heet 'in goed overleg'. Hij wordt opgevolgd door Wouter Kolk.
-
Lees de analyse: Waar ging het mis voor AH-baas Van der Laan?
2. Shell schrapt Al Karaana project
De oliebedrijven Shell en Qatar Petroleum trekken de stekker uit het petrochemieproject Al Karaana. Shell meldt in een persbericht dat de biedingsronde onders bouwers heeft aangetoond dat de bouwkosten zo hoog zouden worden, dan het project commercieel onhaalbaar is, mede door het huidige klimaat in de energiesector. Het project is eind december 2011 gestart en Qatar Petroleum zou er een belang van 80 procent in krijgen, Shell 20 procent..
3. Samsung zou bod hebben gedaan op BlackBerry
Samsung heeft BlackBerry benaderd voor een overname, meldt persbureau Reuters. Samsung zou tussen de 13,35 dollar tot 15,49 dollar per aandeel over hebben voor BlackBerry, ofwel tussen de 6 en 7,5 miljard dollar (omgerekend 5 tot 6,4 miljard euro). Afgelopen week zouden vertegenwoordigers van beide bedrijven met elkaar gesproken hebben over een mogelijke deal. Samsung zou vooral interesse hebben in de patentenportefeuille van het concern. BlackBerry zegt 'niet in gesprek te zijn met Samsung met betrekking tot een mogelijk aanbod om BlackBerry te kopen'. Samsung gaf nog geen commentaar.
4. Nederland koploper in contactloos betalen
Nederland is in Europa koploper in contactloos betalen. Uit cijfers van creditcardbedrijf MasterCard blijkt dat Nederlanders in december 1,5 miljoen keer hebben afgerekend door hun betaalpas of smartphone bij een betaalapparaat te houden, schrijft DFT. van die transacties was 74 procent voor een bedrag onder de 7 euro. Supermarkten en consumenten maken steeds meer gebruik van het zogeheten near field communication-systeem (NFC). Die chiptechnologie zit op betaalpassen en in telefoons. Door de chip langs de betaalautomaat te halen, rekenen consumenten contactloos af. Rond 10 miljoen Nederlanders kunnen met hun pinpas op deze manier betalen bij zo'n 55.000 winkels en bedrijven. Wereldwijd groeide die betaalvorm vorig jaar met 79 procent ten opzichte van 2013. Volgens Mastercard zullen 80 procent van alle betaalterminals in Nederland het komende jaar contactloos betalen accepteren.
5. Herstel huizenmarkt vertraagt
Het eind 2013 begonnen herstel van de woningmarkt zette in het derde kwartaal door, maar minder snel dan in het eerste halfjaar van 2014, blijkt uit cijfers van makelaarsvereniging NVM over het derde kwartaal.De NVM-makelaars verkochten in het derde kwartaal 29.015 woningen, ongeveer evenveel als het voorgaande kwartaal. Ten opzichte van een jaar geleden lag de gemiddelde koopprijs (214.000 euro) ongeveer 4 procent hoger. De woningverkopen vertonen op jaarbasis nog altijd groei. In november veranderden 10,6 procent méér huizen van eigenaar dan in dezelfde maand een jaar eerder. 'We zien dat de markt stabiliseert en dat de vooruitzichten voor de komende tijd positief zijn', zei NVM-voorzitter Ger Hukker.
6. Opslagaanbieder SpaceBoxx van start
Vandaag gaat SpaceBoxx van start, een bedrijf voor tijdelijke opslag. De start-up levert verhuisdozen en haalt die thuis gevuld weer op. Huurders huren niet een hele, maar slechts een deel van een opslagruimte, zegt oprichter Peter-Jan Hulsebosch in het FD. Hij werkt samen met opslagaanbieder CityBox en met BeeBoxx, leveranciers van plastic verhuisdozen. Investeerders als Marc Schröder en Michiel Muller (Tango, Route Mobiel, Fashiolista), Maarten Beucker Andreae (internetbureau TTY) en Marijn Muijser (Booking.com) steken er samen ongeveer een miljoen euro in.
7. Ryanair wil ook vanaf Lelystad vliegen
De Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair onderhandelt met Schiphol over een ‘package-deal’ voor vluchten vanaf de nationale luchthaven en de luchthaven bij Lelystad. Ryanairs commercieel directeur Kenny Jacobs zei dat bij de bekendmaking van Ryanairs zomerdienstregeling woensdag in Eindhoven, schrijft het FD. In oktober vorig jaar gaf Ryanair aan dat het interesse heeft om vanaf Schiphol te vliegen. Op zijn vroegst gaat dit in 2016 gebeuren, zei Jacobs woensdag. Hoeveel routes straks vanaf Lelystad door Ryanair gevlogen worden, is nog niet duidelijk.
8. RadioShack op randje van faillissement
Electronicaketen RadioShack is dicht bij een faillissement. Na 11 maanden van verlies op rij is het bedrijf bijna door zijn cash heen, schrijft de Wall Street Journal. Er wordt gepraat met investeerders, ook met private equity-partijen, om ofwel de schuld te herstructureren ofwel de boedel op te kopen. De keten heeft 4.300 winkels en 24.000 werknemers. Al sinds de jaren 90 heeft RadioShack het moeilijk en een tegenvallend feestdagenseizoen eind vorig jaar maakte de problemen acuut.
9. Getal van de dag: 5
Meldden we gisteren op basis van de Franse krant Le Figaro dat Air France 5.000 banen zou gaan schrappen, vandaag hebben ze weer wat: de luchtvaartmaatschappij komt op 5 februari aanstaande met een reorganisatieplan. Op die datum zal volgens de krant het personeel worden ingelicht.
10. Koffieautomaat: Booth babes have changed, really
De Detroit Auto Show is in volle gang en daarom dook de Wall Street Journal in het fenomeen 'booth babes', de aantrekkelijke dames die de auto's vergezellen op de stands van de autofabrikanten. In de jaren 70 en 80 moesten ze vooral mooi zijn en zelfs wulps over de motorkap kronkelen (foto), tegenwoordig is hun rol aanmerkelijk inhoudelijker, vond de WSJ uit. Eerst moesten ze al gedetailleerde informatie over de auto's aan geïnteresseerde klanten kunnen geven, en nu moeten de dames – en ook steeds meer heren – feedback van beursbezoekers opdoen. Want Big Data is immers alles. Gewapend met tablet benaderen ze de klant subtiel en vragen diens mening over van alles omtrent de auto. Als de klant weer vertrokken is, tikt de standwerker alles razendsnel in. En op naar de volgende.
Nieuws inhalen? Lees de 10 van gisteren
Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 10 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.