Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

V&D praat weer over loonsverlaging; Shell winnaar van MT500

Plus: Nike genoemd in Fifa-schandaal, NAM moet kosten flink verlagen en Sony ziet toekomst voor Blu-ray.

Elke dag presenteert MT de business uit het nieuws van de dag in 10 punten. Vandaag:

1. V&D en vakbonden praten weer over loonsverlaging

V&D en de vakbonden gaan weer met elkaar in onderhandeling over de salarisverlaging die V&D wil doorvoeren. Dat besloten ze woensdagavond op aandringen van het gerechtshof in Amsterdam. Beide partijen hebben toegezegd om komende maand weer serieus te gaan praten. Mochten ze er dan niet uit komen, dan willen ze hun standpunten opnieuw bepleiten in de rechtszaal. Op 30 juni laten ze weten welke vorderingen ze hebben geboekt, en op 8 juli staat een vervolgzitting gepland. V&D veroorzaakte begin dit jaar commotie met het plan om de salarissen met 5,8 procent te korten, wat een besparing van 10 miljoen euro moet opleveren.

2. Shell is nummer 1 in MT500

Shell is in Nederland het bedrijf met de beste reputatie. Dat is de uitkomst van de MT500, het jaarlijkse onderzoek van Management Team onder managers. De 800 managers die aan het onderzoek deelnamen, verkozen Shell boven onder meer Microsoft Nederland, KLM, Triodos Bank en BMW Nederland. Het was dit jaar voor de vijftiende keer dat het MT500-onderzoek is gehouden. Het onderzoek richtte zich dit jaar op drie criteria: klantvriendelijkheid, productleiderschap en excellentie van de uitvoering. Lees meer over de MT500, over winnaar Shell en bekijk de lijst:

3. Nike genoemd in Fifa-corruptieschandaal

In het onderzoek naar corruptie bij voetbalbond Fifa duikt de naam van sportmerk Nike op. Bij het omkopingsschandaal is volgens justitie een sportkledingfabrikant betrokken die het Braziliaanse nationale elftal sponsort. Dat is sinds 1996 Nike, schrijft de Wall Street Journal. Zelf gaat Nike niet concreet in op de Fifa-kwestie, maar zegt wel mee te werken met de autoriteiten.

4. NAM moet kosten verminderen door lagere gasproductie

De Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) moet de kosten met een kwart omlaag brengen om zijn financiële doelen voor 2015 te kunnen halen, schrijft het FD op basis van een intern memo. De NAM heeft de doelen afgesproken met zijn aandeelhouders Shell en Exxon. Er zijn twee redenen voor de kosteningrepen: de lage gasprijs en de drie productiebeperkingen die zijn opgelegd om de kans op aardbevingen in Groningen te verminderen. De plannen voor de bezuinigingen zijn intern aangekondigd door NAM-directeur Gerald Schotman op 13 mei, de dag voor Hemelvaartsdag. Schotman sprak toen op het hoofdkantoor in Assen het personeel toe, aldus het FD.

5. Facilicom stapt over op one-tier board

Schoonmaakbedrijf Facilicom Services Group stapt als een van de eerste familiebedrijven in Nederland over op het one-tier model: een raad van bestuur waarin ook niet-operationele leden en externe deskundigen zitting hebben, schrijft het FD. Het familiebedrijf uit Schiedam is met 28.000 werknemers een van de grootste particuliere bedrijven van Nederland. Het bedrijf wil door de wijziging minder afhankelijk zijn van de interesse van de volgende generatie en het wil expertise van buiten aantrekken, zegt bestuursvoorzitter Hans Gennissen donderdag in een toelichting op de jaarcijfers 2014.

6. Dance-industrie laat export swingen

Het economisch belang van de dance-industrie groeit. De exportwaarde van de Nederlandse dance-sector is de laatste jaren met 50 procent gestegen en kan dit jaar uitkomen op 200 miljoen euro, schrijven economen van ING in een rapport. Jaarlijks worden er 170 dance-events georganiseerd waar 2,7 miljoen bezoekers op afkomen. De dj's, vj's, producers en evenement-organisatoren draaien samen een jaarlijkse omzet van 260 miljoen euro bij elkaar. In 2013 voegde de export van de dance-industrie een waarde van 120 miljoen euro toe aan de economie, aldus ING.

7. Altice heeft wel gesproken met TWC over overname

Het Franse kabelconcern Altice heeft serieus gesproken met het Amerikaanse Time Warner Cable over een eventuele overname, maar zag daar uiteindelijk vanaf. Het bedrijf was 'niet klaar' voor zo'n grote acquisitie, zei topman Patrick Drahi woensdag, meldt DFT. Drahi is wel in de Verenigde Staten geweest om met TWC te praten, maar een overname van die omvang was te groot om te behappen. De financiering was geen probleem, zei Drahi, want hij kon terecht bij Franse en Amerikaanse banken. Time Warner Cable wordt voor 55 miljard dollar overgenomen door Charter Communications waar 'kabelcowboy' John Malone grootaandeelhouder is.

8. Sony probeert het nog eens met Blu-ray

Sony heeft de startup Optical Archive overgenomen, een bedrijfje dat Blu-rayschijven gebruikt om grote hoeveelheden data te archiveren. Blu-ray werd zo'n vijftien jaar geleden door Sony ontwikkeld, als opvolger van de dvd. Erg populair zijn de schijfjes echter niet meer, door de opkomst van streamingdiensten zoals Netflix. Optical Archive heeft een nieuw doel voor de schijfjes gevonden: langdurig data archiveren. Blu-rayschijven zijn een stuk goedkoper dan harde schijven en ook beter geschikt voor de langdurige opslag, aldus Sony

9. Getal van de dag: 6.500

Het aantal faillissementen zal komend jaar met 15 procent dalen naar 6.500 failliete bedrijven, voorspelt kredietverzekeraar Atradius. Bedrijven gaan profiteren van de grotere vraag naar goederen en diensten en een verbetering van de financieringsomstandigheden door de dalende marktrente. Maar toch blijft het aantal faillissementen hoog: in 2007, vóór de crisis, lag het aantal bedrijven dat over de kop ging 42 procent lager. De bouw en de non-food retail zijn de zwaarst getroffen sectoren.

 10. Koffieautomaat: Aston Martin wil een echt luxury brand worden

Met het imago van sportwagenfabrikant Aston Martin zit het wel goed. Maar toch wil ceo Andy Palmer van zijn merk een echt, breder luxury brand maken, zegt hij tegen de Wall Street Journal. Palmer denkt daarbij aan reisartikelen, zoals koffers en tassen, maar ook horloges, mode en misschien zelfs jachten en hotels. Een soort Hermès in de autowereld, zegt Palmer die in oktober vorig jaar overkwam van Nissan om het 102 jaar oude Britse merk te leiden. Hij wil Aston Martin vooral voor vrouwen aantrekkelijk maken, want momenteel is 95 procent van de klanten man. Een eerste stap om dat te bereiken is een adviescomité voor het studiemodel DBX, bestaande uit alleen maar vrouwen.


 

Nieuws inhalen? Lees de 10 van gisteren

Nieuwsbrief MT

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 10 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.

aanmelden nieuwsbrief