Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Stork schrapt een tiende van Nederlandse banen – CMO Unilever neemt ontslag

En verder: Uber-concurrent Lyft wil naar de beurs; Fiscus betaalde 1,1 miljoen voor test van systeem dat niet doorging; Blunderende Blokkerbaas heeft nieuwe baan en rapper wil geld zien van Fortnitemakers.

John Oostveen, partner bij Overname-experts, denkt dat het aan de ‘vijandigheid van het overnamebod’ lag. Hij schat de kans minder dan 30 procent in dat Unilever later alsnog wordt overgenomen door Heinz. ‘Het belangrijkste aspect van een overname is dat beide partijen het willen, dat was in dit geval niet zo. Dit bod kwam uit de lucht vallen én was niet gewenst’, legt Oostveen uit. Druk op focus Vanwege het bod staat Unilever onder druk van aandeelhouders om op korte termijn meer winst te genereren, de cfo lijkt het daarmee eens te zijn. De ceo van het bedrijf, Paul Polman, is echter altijd voor een lange termijnstrategie geweest met een focus op duurzaamheid. Het pensioenfonds liet weten zich zorgen te maken over een eventuele verandering van strategie, want dat zou ten koste gaan van de duurzaamheid. Nu de druk aan alle kanten wordt opgevoerd, kijkt iedereen naar wat Polman gaat doen. ‘Ik denk dat hij een middenweg zal zoeken tussen de twee uitersten. Dus wel meer focus op korte termijnwinst, maar daar moet de duurzame strategie van het bedrijf niet onder lijden’, aldus Oostveen. ‘Dat is wel erg lastig, kijk maar naar bijvoorbeeld banken. Hun focus op winst staat op gespannen voet met een duurzaam beleid.’ Vijandige overname Aandeelhouder van Kraft Heinz - Warren Buffet liet weten dat het aanbod ‘nooit vijandig bedoeld was, ondanks dat het misschien wel zo werd geïnterpreteerd’. ‘Het kwam zeker wel vijandig over’, vindt Oostveen. En volgens verschillende media dook Unilever gauw in de boeken om te kijken hoe ze zichzelf konden beschermen tegen een overname van Heinz. Succesfactor Het betekent niet dat Unilever nooit overgenomen zou kunnen worden. ‘Maar het is enorm belangrijk dat ze het zelf ook willen, anders is een overname bijna nooit succesvol. Uiteindelijk moeten de mensen het toch doen, daarvan is het succes van de overname afhankelijk. De match van de partijen moet goed zijn, het moet klikken.’ Maar het belangrijkst: het over te nemen bedrijf moet passen in de strategie van de koper. ‘Zo kan een bedrijf ervoor kiezen om een bod uit te brengen op een soortgelijke partij. Maar het bedrijf kan er ook voor kiezen om hun aanbod van producten of diensten uit te breiden en daarom een ander bedrijf over te nemen.’ Valkuilen bij overname Waar het bij (vijandige) overnames vaak mis gaat, is de samensmelting van de twee bedrijven na de deal. ‘Er wordt vaak te veel gefocust op alle zaken rondom het bod, maar wat het belangrijkst is komt erna pas. Hoe ga je het personeel motiveren? En het management? Behoud je de twee bedrijfsnamen of niet? Hoe smelt je twee bedrijfsculturen om tot één? En natuurlijk de strategie. Als blijkt dat het bedrijf dat je net hebt overgenomen toch net een ander beleid of strategie heeft, zal je je doelen nooit meer halen.’ Overname voor status Wat ook meespeelt binnen corporate Nederland is status. ‘Dat is nog een valkuil bij overnames. Bestuursleden van grote corporates hebben veel te maken met machtspelletjes, dat speelt een grote rol binnen die wereld. Soms nemen ze dus vanuit die gedachte een bekend merk over. En dan blijkt later dat ze hun huiswerk niet goed gedaan hebben en dat het bedrijf niet goed past.’ ABN Amro ‘Iets soortgelijks gebeurde bij ABN Amro. De bank werd in 2007 door drie partijen overgenomen: Royal Bank of Scotland, Fortis en Banco Santander. Ze boden een hoge prijs voor de overname. De drie banken verdeelden de activiteiten van ABN. De Spaanse bank kwam er goed mee weg, want die verkocht hun activiteiten weer door aan een Italiaanse bank. De overige twee konden uiteindelijk de financiering niet ophoesten, waardoor de Nederlandse overheid moest ingrijpen en de bank overnam. Het was een overname gedreven door status, maar er was te weinig draagvlak en ze hadden hun huiswerk van tevoren niet goed genoeg gedaan.’
Foto: Getty Images

1. Stork schrapt een tiende van Nederlandse banen

Industriële dienstverlener Stork schrapt ongeveer 300 van de 3000 banen in Nederland. Het bedrijf moet reorganiseren omdat de resultaten in Nederland de laatste jaren teleurstellend zijn en de winstgevendheid moet verbeteren, zo meldt het bedrijf. Stork hoopt onder meer door interne herplaatsingen het banenverlies te beperken tot zo’n 250.

 

IN EEN EERDER BERICHT EN IN DE SUBJECT VAN DE NIEUWSBRIEF STOND DAT HET OM EEN DERDE VAN DE BANEN GING. DAT IS ONJUIST

2. Unilever CMO neemt ontslag

Hoofd marketing van Unilever Keith Weed heeft zijn ontslag ingediend. Weed kondigde zijn ontslag aan via Twitter: ‘It’s with a happy and heavy heart that I’ve decided to retire from Unilever in April. It’s been over a year in planning with exciting challenges to follow.’ Volgens een woordvoerder is het zoeken van een nieuwe CMO aan de nieuwe CEO van het bedrijf Alan Jope, die begin 2019 aantreedt.

3. Uber-concurrent Lyft wil naar de beurs

De Amerikaanse taxidienst Lyftwil naar de beurs. De concurrent van Uber diende donderdag een verzoek in bij de SEC, de toezichthouder op de financiële markt. Lyft is kleiner dan Uber, maar beleggers waardeerden Lyft bij de laatste investeringsronde op 15 miljard dollar. Hoeveel aandelen het bedrijf naar de beurs brengt, en tegen welke prijs, is nog niet bekend.

4. Fiscus betaalde 1,1 miljoen voor test van systeem dat niet doorging

Het testen van het overhevelen van ict-systemen van het ene naar het andere besturingsplatform heeft de Belastingdienst 1,1 miljoen euro gekost. Uiteindelijk ging de hele overheveling niet door omdat het Bureau ICT-toetsing, dat controleert of nieuwe ict-projecten van de overheid wel kans van slagen hebben, het een te grote investering vond, afgezet tegen de voordelen die het zou opleveren.

5. Manager van de dag: Rob Heesen

Rob Heesen, de man die tijdens een interview over een reorganisatie bij Blokker liet zien hoe je geen interview geeft, heeft een nieuwe baan. Hij wordt de baas van AH To Go, zo maakte Ahold donderdag bekend. In het najaar van 2017 moest Heesen bij Blokker vertrekken omdat de ingezette reorganisatie niet de verwachten resultaten opleverden. Heesen volgt Jan-Willem Dockheer op, die volgens het bedrijf vertrekt om ‘een externe uitdaging aan te gaan.’

6. Tweet van de dag: Vertrouwen in de mensheid

7. Koffieautomaat: Rapper klaagt Fortnite aan om gestolen dansje

De Amerikaanse rapper 2Milly klaagt Fortnite-maker Epic Games aan omdat het dansje ‘Swipe it’ dat in seizoen 5 zit, gestolen zou zijn uit de video Milly Rock. 2 Milly zegt nooit benaderd te zijn voor het gebruik van het dansje en heeft ook geen vergoeding ontvangen, zo schrijft Variety .

Nieuws inhalen? Lees de 7 van gisteren. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief met dagelijks de 7 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.

Aanmelden nieuwsbrief