Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ook Rabo verdacht van witwassen – Just Eat Takeaway dondert uit AEX

En verder in deze nieuwsupdate: de beste zakelijke dienstverleners van 2022, directeur moet opdraaien voor miljoenentekort bij failliete Neckermann-winkels en wat leiders kunnen leren van Louis van Gaal.

rabobank openbaar ministerie witwassen
Foto: Getty Images

1. Rabobank verdachte in witwas-onderzoek

Het Openbaar Ministerie is een strafzaak begonnen tegen Rabobank. De bank zou te weinig hebben gedaan om witwassen tegen te gaan. Een geldstraf dreigt. Eerder kregen ING en ABN Amro boetes van honderden miljoenen opgelegd, omdat ze de controle op mogelijke criminele geldstromen en terrorismefinanciering niet op orde hadden.

2. Dit zijn de beste zakelijke dienstverleners van 2022

Whyz Executive Search is opnieuw de beste zakelijke dienstverlener van Nederland. Dat blijkt uit de MT1000, het jaarlijkse onderzoek van MT/Sprout onder zakelijke beslissers. Whyz was ook in 2021 hun favoriet.

MT/Sprout vraagt jaarlijks duizenden zakelijke beslissers met welke dienstverleners ze graag zakendoen. Bedrijven worden beoordeeld op klantgerichtheid, productleiderschap en excellente uitvoering. Ook wordt de Net Promoter Score (NPS) bepaald. Check de volledige MT1000 van 2022, plus de winnaars per categorie.

3. Just Eat Takeaway duikelt uit AEX-index

Het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl, Just Eat Takeaway, raakt op 19 december zijn plek kwijt in de AEX-index. Het maaltijdbezorgimperium van Jitse Groen moet plaatsmaken voor Exor, de investeringsmaatschappij van de Italiaanse ‘Fiat-familie’ Agnelli met grote belangen in autoconcern Stellantis en Ferrari.

Elk kwartaal wordt de samenstelling van de AEX en de weging van de bedrijven opnieuw geëvalueerd. Just Eat Takeaway verkast door de slechte beursprestaties naar de MidKap-index. Het bedrijf is nog ‘slechts’ 4,6 miljard euro waard. Tijdens de coronacrisis piekte de waardering nog op 17 miljard euro.

Lees ook: Jitse Groen van Just Eat Takeaway, een ceo die van zich afbijt

4. Directeur aansprakelijk voor miljoenentekort bij failliet Neckermann

Winkelbaas Ronald Steenbergen moet opdraaien voor het miljoenentekort bij de failliete Neckermann-winkels. Dat bevestigt de curator tegenover RTL Nieuws. Steenbergen was bestuurder van groothandel Readen, die begin 2016 ambitieuze plannen lanceerde rond winkelbedrijf Neckermann.com, met een groothandel, een webshop en dertien fysieke winkels.

Binnen een jaar waren de groothandel en winkels failliet. Begin 2020 viel ook de webwinkel om. Ondertussen werd het bedrijf verdacht van oplichting en deed de Fiod een inval. De curator is al zes jaar bezig met de afwikkeling van het faillissement en stelde Steenbergen en zijn broer Joop verantwoordelijk. De rechtbank ging daar onlangs in mee. Vraag is of Steenbergen de miljoenen kan betalen. Hij is inmiddels zelf ook failliet.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout-nieuwsbrief Management & Leiderschap,
met elke dag het laatste nieuws en de beste artikelen over management en leiderschap.

Door je in te schrijven ga je automatisch akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden

6. Must read: Wat managers kunnen leren van Louis van Gaal

Louis van Gaal mag dan 71 jaar zijn, zijn managementstijl is verrassend modern. Leiderschapsexpert Franka Rolvink Couzy ontleedt de aanpak van de bondscoach en komt tot 7 lessen voor managers. Zo heeft Van Gaal 37 stafleden met elk een eigen specialiteit. ‘Hij vult zijn blinde vlekken aan met specialistische kennis en neemt altijd een weloverwogen beslissing.’

7. Bij de koffieautomaat: De Speld neemt kerstcommercials supermarkten op de hak

It’s the most wonderful time of the year! Dat vinden ook grote supermarkten. Traditiegetrouw haken ze in op het feestseizoen met sfeervolle commercials. Dit jaar brengen Albert Heijn, Jumbo, Plus, Lidl en Aldi een blijde kerstboodschap.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De satirische website De Speld kan het niet langer aanzien. Hij neemt de zoetsappige kerstfilmpjes op de hak in een nieuwe video, getiteld ‘De definitieve kerstcommercial’. Het spotje begint met het beeld van een kind dat zich eenzaam voelt, gevolgd door gevoelige momenten en sfeerbeelden die terugkomen in bijna elk spotje van de grootgrutters.

Nieuws inhalen? Lees alle Management & Leiderschap-updates