Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Machtsstrijd bij moederbedrijf Postcode Loterij – Klantenservice energiebedrijven zwaar overbelast

En verder in deze nieuwsupdate: Salesforce zet 10 procent van personeel op straat, vergaderen op woensdag verboden bij Shopify en Britten hebben door dat Brexit een slecht idee was.

boudewijn poelmann novamedia postcode loterij
Getty Images
Je leest nu: Machtsstrijd bij moederbedrijf Postcode Loterij – Klantenservice energiebedrijven zwaar overbelast

1. Postcode Loterij heeft knallende ruzie met oprichter

Het is onrustig in de top van Novamedia, het bedrijf achter de Nationale Postcode Loterij en de VriendenLoterij. Dat schrijven De Telegraaf en het FD. Oorzaak volgens ingewijden: oprichter Boudewijn Poelmann. Die trad eind 2020 formeel terug uit het dagelijks bestuur, maar zou achter de schermen nog veel macht hebben.

Probleem is dat de besluiten bij Novamedia unaniem moeten worden genomen. Poelmann is minderheidsaandeelhouder, maar heeft zo wel een beslissende stem. Hij zou onder meer nieuwe benoemingen hebben geblokkeerd. Het bestuur stapte in oktober naar de Ondernemingskamer, waar in januari een zitting was gepland. Volgens het FD zijn Poelmann en het bestuur woensdagavond tot een akkoord gekomen om dat te voorkomen, maar een definitieve oplossing lijkt nog niet in zicht.

Lees ook: Mr. Postcodeloterij Boudewijn Poelmann begint opnieuw als impact-investeerder

2. Klantenservice energiebedrijven overbelast door vragen over prijsplafond

Het prijsplafond voor energie zorgt voor veel vragen bij consumenten over hun meterstanden. Zo veel, dat de klantenservices van energiebedrijven amper bereikbaar zijn. Zo heeft Essent het aantal telefoontjes naar de klantenservice beperkt en laat Eneco zelfs klanten wachten op toegang tot de app.

Energiebedrijven zeggen de frustratie van klanten te begrijpen, maar wijzen op hun beurt met een vinger naar de overheid. Die rondde pas half december de plannen voor het prijsplafond af.

Lees ook: Een klant met een klacht? Zo gaat online super Crisp daarmee om

3. Salesforce zet 10 procent van personeel op straat

Ook CRM-gigant Salesforce ontkomt niet aan bezuinigingen. Het bedrijf van Marc Benioff ontslaat 10 procent van alle werknemers, wat neerkomt op zo’n 7.500 banen.  Ook sluit het bedrijf kantoren in bepaalde markten. In een brief aan werknemers en de Securities and Exchange Commission verwijst Benioff naar de uitdagende omgeving waarin het bedrijf moet opereren. Hij erkent dat Salesforce tijdens de pandemie te veel mensen heeft aangenomen. Of er in Nederland ook ontslagen vallen, is niet duidelijk.

4. Shopify zet bijl in vergadercultuur

Het Canadese e-commercebedrijf Shopify heeft een goed voornemen voor het nieuwe jaar: minder onnodig vergaderen. Alle terugkerende vergaderingen met meer dan twee mensen zijn geschrapt, meldt Bloomberg. En op woensdagen zijn meetings sowieso verboden.

Vergaderingen met minimaal vijftig mensen mogen alleen op donderdag worden gehouden. Ook worden medewerkers aangemoedigd om vergaderingen af te slaan en uit grote appgroepen met collega’s te stappen.

Lees ook: 10 vergadertips waarmee je nooit meer in een ‘verticale coma’ belandt

5. Historische stijging cao-lonen, maar inflatie stijgt harder

De cao-lonen zijn sinds 2008 niet zo hard gestegen als afgelopen jaar. In 2022 gingen de salarissen met gemiddeld 3,2 procent omhoog ten opzichte van 2021, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek. Toch was die stijging lang niet genoeg om de inflatie te compenseren. De consumentenprijzen stegen met ongeveer 10 procent.

In het onderwijs was de stijging met meer dan 5 procent het grootst. Het kleinst was de stijging in de visserij en landbouw: 2 procent.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout-nieuwsbrief Management & Leiderschap,
met elke dag het laatste nieuws en de beste artikelen over management en leiderschap.

Door je in te schrijven ga je automatisch akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden

6. Must read: de spelregels van zakelijk appen

Het is snel, simpel en iedereen gebruikt het: WhatsApp. Ook op de werkvloer wordt de chatapp veelvuldig ingezet voor communicatie met collega’s en klanten. Maar het ontbreekt vaak aan beleid. Het FD zet de do’s en don’ts voor zakelijk appen op een rij. Is het bijvoorbeeld slim om ‘s avonds te appen met klanten? En hoe stap je uit een groepsapp met collega’s?

7. Bij de koffieautomaat: Britten hebben door dat Brexit een slecht idee was

Twee jaar na de Brexit begint het door te dringen tot het Britse volk: vertrekken uit de EU was een vergissing. Het FD kijkt in een analyse naar de huidige staat van het Verenigd Koninkrijk. En dat stemt treurig. De publieke voorzieningen zijn zwak, zorgpersoneel staakt, er is een tekort aan medicijnen en bedrijven klagen. Uit peilingen blijkt dat een meerderheid van de Britten toenadering tot Brussel wil zoeken, maar dat blijft een politiek taboe.

Nieuws inhalen? Lees alle Management & Leiderschap-updates