1. Pon slaat grote slag in VS
De eigenaar van fietsenmerk Gazelle, Pon.Bike, neemt het Amerikaanse Dorel Sports over, de maker van onder meer Cannondale, meldt de Volkskrant. Volgens eigen zeggen wordt Pon hierdoor in één klap de grootste fabrikant van fietsen van de wereld. Met de overname is een bedrag van iets meer dan 700 miljoen euro gemoeid. Het fusiebedrijf is goed voor een jaaromzet van 2,5 miljard euro. Moederbedrijf Pon maakte naam als importeur van onder meer Volkswagen en Porsche, maar is tegenwoordig op de hele vervoersmarkt actief. Het maakt ook onderdelen voor fietsen en is mede-eigenaar van Swapfiets.
2. Oudgedienden vertrekken bij ABN-Amro
Drie bankiers van het eerste uur na de nationalisatie vertrekken bij ABN Amro, schrijft het Financieele Dagblad. Hun vertrek valt samen met de ‘radicale vereenvoudiging’ van de organisatie topman, maakte topman Robert Swaak bekend. ABN Amro gaat het kleinbedrijf samenvoegen met de retailbank voor particuliere klanten. De corporate bank, die sinds vorig jaar al wordt afgebouwd, wordt samengevoegd met de commercial bank voor het bedrijfsleven. Van de drie vertrekkende bankiers zaten Frans van der Horst en Pieter van Mierlo aan het eind van hun termijn. Rutger van Nouhuys stapt over naar de Amerikaanse Citibank. Of de herschikking nog tot een verdere vermindering van het aantal arbeidsplaatsen leidt, is onduidelijk.
3. Kinderopvang: ‘Verlaag eisen voor crèche-personeel’
De personeelstekorten in de kinderopvang zijn zo nijpend dat wachtlijsten tot een jaar normaal geworden zijn en groepen moeten worden gesloten. Dat schrijven kinderopvangorganisaties aan het kabinet, meldt onder meer de Telegraaf. De branche wil dat de regels worden versoepeld, zodat bijvoorbeeld beroepskrachten die nog in opleiding zijn kunnen meetellen als ‘vast gezicht’. Ook wil de sector de taaleis (die door het kabinet is aangekondigd) wordt geschrapt. Eerder becijferde de sector al dat er in de eerste helft van dit jaar 7300 vacatures open stonden voor banen in de kinderopvang.
4. Top van bedrijfsleven waarschuwt voor dode planeet
Wereldleiders moeten meer doen om de vernietiging van de natuur tegen te gaan, schrijven elf ceo’s in een open brief in the Guardian. Als regeringen niet ingrijpen zullen veel diersoorten uitsterven en ecosystemen ineenstorten. ‘De aarde dreigt een dode planeet te worden’, waarschuwen ze. De brief is onder meer ondertekend door de ceo’s van H&M en Unilever en is gericht aan de deelnemers aan de VN-klimaattop die later deze week van start gaat in China.
5. IMF-topvrouw mag blijven
Kristalina Georgieva blijft aan het roer staan van het Internationaal Monetair Fonds (IMF). De Bulgaarse werd beschuldigd van corruptie, maar de raad van bestuur heeft in een verklaring ‘zijn volledige vertrouwen’ in haar uitgesproken. Dat meldt Nu.nl. Georgieva zou een aantal jaren geleden, toen ze nog bij de Wereldbank werkte, druk op haar medewerkers hebben uitgeoefend. Ze wilde dat China hoger op een ranglijst voor landen met een aantrekkelijk bedrijfsklimaat kwam te staan. Zelf heeft Georgieva de beschuldigingen altijd tegengesproken. De raad zegt nu dat er geen bewijs is dat ze ‘een ongepaste rol’ heeft gespeeld.
Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?
Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Management & Leiderschap,
met elke dag het laatste nieuws en de beste artikelen over management en leiderschap.
6. Must read: Consument vindt biologisch eten te duur
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) wil hogere subsidies voor boeren die biologisch voedsel produceren. Daarvoor pleit de toezichthouder in een rapport aan de Tweede Kamer. Volgens de ACM kunnen hogere subsidies boeren verleiden om de overstap naar biologisch te maken, waardoor het aanbod van dit soort voedsel in de winkels stijgt en het ook goedkoper wordt. Van de consumenten hoeft de bioboer het voorlopig niet te hebben, constateert de NRC. Die is over het algemeen niet bereid hogere prijzen te betalen voor duurzaam geproduceerd eten. De ACM oppert om de btw op biologisch voedsel daarom te verlagen.
7. Zoom-topic: Lego maakt geen meisjes- of jongensspeelgoed meer
Speelgoedfabrikant Lego wil voortaan geen onderscheid meer maken tussen speelgoed voor jongens of meisjes. Het Deense bedrijf heeft dat volgens de Telegraaf besloten omdat uit onderzoek blijkt dat een meerderheid van de jongens bang is te worden uitgelachen als ze met zogenaamd meisjesspeelgoed spelen. Ook hun ouders blijken daar bang voor te zijn. Tegelijkertijd melden de onderzoekers dat meisjes wel meer vertrouwen krijgen door met ‘jongensspeelgoed’ te spelen. Lego wil stereotypes over gender vanaf nu zoveel mogelijk vermijden.
Nieuws inhalen? Lees alle Management & Leiderschap-updates