Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Pon slaat maritieme slag; Familie Poot sluit deal over grond Schiphol

Plus: Vestia en ABN AMRO schikken derivatenkwestie, Lufthansa beloont langer doorwerken, "Prijs aan pomp blijft laag".

Elke dag presenteert MT de business uit het nieuws van de dag in 10 punten. Vandaag: 1. Pon breidt invloed in maritieme sector uit Pon Holdings en investeerder Parcom mogen Imtech Marine overnemen. De Europese Commissie heeft de deal goedgekeurd zonder dat het 'nadelige gevolgen voor de concurrentie heeft'. Al sinds 11 augustus hadden Pon en Parcom interesse in het Imtech-onderdeel, de dag dat moederbedrijf Imtech surseance van betaling moest aanvragen. Pon staat bekend als een van de grootste familiebedrijven van Nederland en biedt via haar dochterbedrijven een breed scala van producten aan: van auto's en elektrische fietsen tot scheepsmotoren en grondverzetmachines. In de martieme sector levert Pon al producten en diensten aan de offshore en onshore raffinarderijen en zware infrastructuur. Het transactiebedrag is niet bekend gemaakt. 2. Familie Poot sluit deal over grond Schiphol De familie Poot van het bedrijf Chipshol heeft het Groenenbergterrein bij Schiphol voor 38 miljoen euro verkocht aan vastgoedfonds AEW Europe. Onder meer de pensioenfondsen ABP (ambtenaren) en PGGM (zorg) participeren in dit fonds, meldt de Telegraaf. Op het terrein kan voor ongeveer 100.000 m2 aan logistiek vastgoed verrijzen. Al sinds 1993 liggen Chipsol, de Rijksoverheid, Schiphol en de gerechtelijke macht met elkaar in de clinch in de zogenaamde Chipsholaffaire. In 2014 werd bekend dat de familie hun grond rondom Schiphol van de hand gaat doen. Naar verluidt zou het gaan om in totaal 121 hectare grond, die voor 250 miljoen euro te koop is gezet. Dit is de eerste pluk die verkocht is. 3. Vestia en ABN AMRO schikken derivatenkwestie Vestia en ABN AMRO zijn een schikking overeenkomen. De bank betaalt de woningcorporatie 55 miljoen euro voor een eerder gesloten derivatentransactie. In juni 2012 zijn de betreffende contracten tussen beide partijen beëindigd. De ABN AMRO weigerde echter bepaalde correspondentie en documenten aan Vestia over te dragen, waarna laatstgenoemde een kort geding aanspande tegen de bank. Met de schikking is deze kwestie afgesloten. Vestia ging in 2012 bijna ten onder aan de tientallen derivatencontracten die het is aangegaan. De contracten waren juist bedoeld om renterisico's af te dekken, maar bleken na de economische crisis een molensteen om hun nek. Vestia wil ook schikken met andere banken. 4. Lufthansa gaat langer doorwerken belonen Lufthansa stelt haar werknemers een hoger pensioen in het vooruitzicht zodra ze langer blijven doorwerken. De Duitse vliegmaatschappij biedt het cabinepersoneel een eenmalige bonus en een loonsverhoging van 1,7% in de jaren 2016 en 2017. Lufthansa is in conclaaf met de vakbond over een nieuwe loon - en voorwaardendeal. Ook stort Lufthansa 20 miljoen euro extra in de pensioenpot van het cabinepersoneel. De bonus is een bedrag van 2.000 euro per persoon over het lopende boekjaar. Deze wordt uitgekeerd aan 19.000 mensen. Een geste waarvoor het bedrijf voor 38 miljoen euro in de buidel moet tasten. Vroegtijdig pensioen blijft overigens mogelijk. 5. "Prijs aan pomp blijft laag" De prijs aan de pomp blijft voorlopig aan de lage kant. Dit zegt Paul van Selms van United Consumers tegen RTL Nieuws. Verklaring is de overproductie van olie, die voorlopig nog aan blijft houden. Een liter benzine (euro 95) blijft rond de 1,50 euro schommelen. Voor een liter diesel moet 1,25 euro afgerekend worden. Ter vergelijking: eind 2012 rekenden 'we' 1,90 euro per liter benzine af aan de pomp. Saudi Arabië verminderde in eerdere jaren juist de productie om de prijs weer op te drijven. Nu er een concurrentieslag gaande is tussen Saudische en Amerikaande olieproducenten, hopen de Arabieren dat met de lagere olieprijzen de Amerikanen het onderspit delven. Iran daarentegen, dringt er bij het olieproducerend kartel OPEC erop aan om de productie weer terug te schroeven om de olieprijs weer op te drijven. 6. Toyota kondigt einde benzinemotoren aan In 2050 rolt er geen benzine - of dieselauto meer van de band, aldus Toyota. De Japanse automaker verwacht dat de CO2-uitstoot over 35 jaar met 90 procent is teruggedrongen. Vandaag de dag verloopt Toyota ongeveer 1,27 miljoen hybride voertuigen per jaar. In 2016 moeten dit er 1,5 miljoen zijn. In 2020 moeten er 20 miljoen stuks zijn verkocht. Veel zal afhangen van het succes van de Toyota Mirai, de volledig elektrisch aangedreven nieuwkomer van de Jappen. En of ook de laadinstructuur in hetzelfde tempo mee gaat groeien met de verkoop, is een volgende vraag. 7. Winstwaarschuwing van IBM IBM heeft over het lopende boekjaar een winstwaarschuwing afgegeven. Voor het veertiende (!) kwartaal op rij, moest het technologieconcern een omzetdaling rapporten. Volgens IBM ligt de voornaamste verklaring in 'ongunstige wisselkoerseffecten'. IBM voorspelt voor 2015 een operationele winst per aandeel van 14,75 à 15,75 dollar. In juli rekende het bedrijf nog op 15,75 tot 16,50 dollar per aandeel. In het derde kwartaal bedroeg deze winst 3,34 dollar. IBM probeert al een tijd een omslag te maken naar cloud computing en data analytics, maar moet verliezen accepteren van oudere producten en diensten. De totale operationele winst van 3,5 miljard dollar is afgenomen naar iets minder dan 3 miljard dollar. De omzet slonk 14 procent tot 19,3 miljard dollar. 8. Oslo zet stop op fossiele energie Oslo verkoopt al haar belangen in steenkool -, olie- en gasbedrijven. Het is daarmee de eerste hoofdstad ter wereld die deze stap zet, aldus het FD. Oslo heeft met De Groene Partij, De Arbeiderspartij en het linkse SV een coalitie van behoorlijk progressieve signatuur. Bovendien wil Oslo in 2019 geheel autovrij zijn. Een afkeer van fossiele energie lijkt de nieuwe trend in het Scandinavische land. Eerder dit jaar besloot het Noorse parlement dat het nationale staatsfonds, met een vermogen van 900 (!) miljard dollar een van de grootste ter wereld, haar belangen in de steenkoolindustrie moet verkopen. Noorwegen geldt als dé olieproducent van West-Europa en is nummer 15 ter wereld. Van het totale Bruto Nationaal Product van 440 miljard euro is de oliesector goed voor ruim een vijfde. 9. Getal van de dag: 22 miljoen euro Het ministerie van Sociale Zaken heeft 22 miljoen euro subsidie ingeruimd voor het programma 'Duurzame Inzetbaarheid'. De subsidie heeft tot doel om mensen langer en productief aan het werk te houden en een inzet op 'leeftijdsbewust personeelsbeleid'. Zowel bedrijven als overheden komen voor de gelden in aanmerking. De subsidie per project bedraagt maximaal 50% van de projectkosten. Per aanvrager is de maximale hoogte van de subsidie vastgelegd op 10.000 euro. 10. Koffieautomaat: Scooter met smartphone besturen Een elektrisch scootertje met je smartphone besturen. Volgens de Chinese producent Xiaomi is dat geen enkel probleem. Het scootertje lijkt heel erg op het bekende Segway waar toeristen door de stad heen toeren. Saillant detail: Ninebot, de maker van dit apparaat, kocht in april dit jaar het in de slop geraakte Segway. Specificaties: met een volle batterij is een actie radius van 22 kilometer mogelijk, de maximale snelheid is 16 km/uur en mensen tot 85 kilo kan het aan. Bekijk hier de promo. Nieuws inhalen? Lees de 10 van gisteren Nieuwsbrief MT Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 10 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns. aanmelden nieuwsbrief

Elke dag presenteert MT de business uit het nieuws van de dag in 10 punten. Vandaag:

1. Pon breidt invloed in maritieme sector uit

Pon Holdings en investeerder Parcom mogen Imtech Marine overnemen. De Europese Commissie heeft de deal goedgekeurd zonder dat het ‘nadelige gevolgen voor de concurrentie heeft’. Al sinds 11 augustus hadden Pon en Parcom interesse in het Imtech-onderdeel, de dag dat moederbedrijf Imtech surseance van betaling moest aanvragen. Pon staat bekend als een van de grootste familiebedrijven van Nederland en biedt via haar dochterbedrijven een breed scala van producten aan: van auto’s en elektrische fietsen tot scheepsmotoren en grondverzetmachines. In de martieme sector levert Pon al producten en diensten aan de offshore en onshore raffinarderijen en zware infrastructuur. Het transactiebedrag is niet bekend gemaakt.

2. Familie Poot sluit deal over grond Schiphol

De familie Poot van het bedrijf Chipshol heeft het Groenenbergterrein bij Schiphol voor 38 miljoen euro verkocht aan vastgoedfonds AEW Europe. Onder meer de pensioenfondsen ABP (ambtenaren) en PGGM (zorg) participeren in dit fonds, meldt de Telegraaf. Op het terrein kan voor ongeveer 100.000 m2 aan logistiek vastgoed verrijzen.
Al sinds 1993 liggen Chipsol, de Rijksoverheid, Schiphol en de gerechtelijke macht met elkaar in de clinch in de zogenaamde Chipsholaffaire. In 2014 werd bekend dat de familie hun grond rondom Schiphol van de hand gaat doen. Naar verluidt zou het gaan om in totaal 121 hectare grond, die voor 250 miljoen euro te koop is gezet. Dit is de eerste pluk die verkocht is.

3. Vestia en ABN AMRO schikken derivatenkwestie

Vestia en ABN AMRO zijn een schikking overeenkomen. De bank betaalt de woningcorporatie 55 miljoen euro voor een eerder gesloten derivatentransactie. In juni 2012 zijn de betreffende contracten tussen beide partijen beëindigd. De ABN AMRO weigerde echter bepaalde correspondentie en documenten aan Vestia over te dragen, waarna laatstgenoemde een kort geding aanspande tegen de bank. Met de schikking is deze kwestie afgesloten. Vestia ging in 2012 bijna ten onder aan de tientallen derivatencontracten die het is aangegaan. De contracten waren juist bedoeld om renterisico’s af te dekken, maar bleken na de economische crisis een molensteen om hun nek. Vestia wil ook schikken met andere banken.

4. Lufthansa gaat langer doorwerken belonen

Lufthansa stelt haar werknemers een hoger pensioen in het vooruitzicht zodra ze langer blijven doorwerken. De Duitse vliegmaatschappij biedt het cabinepersoneel een eenmalige bonus en een loonsverhoging van 1,7% in de jaren 2016 en 2017. Lufthansa is in conclaaf met de vakbond over een nieuwe loon – en voorwaardendeal. Ook stort Lufthansa 20 miljoen euro extra in de pensioenpot van het cabinepersoneel. De bonus is een bedrag van 2.000 euro per persoon over het lopende boekjaar. Deze wordt uitgekeerd aan 19.000 mensen. Een geste waarvoor het bedrijf voor 38 miljoen euro in de buidel moet tasten. Vroegtijdig pensioen blijft overigens mogelijk.

5. “Prijs aan pomp blijft laag”

De prijs aan de pomp blijft voorlopig aan de lage kant. Dit zegt Paul van Selms van United Consumers tegen RTL Nieuws. Verklaring is de overproductie van olie, die voorlopig nog aan blijft houden. Een liter benzine (euro 95) blijft rond de 1,50 euro schommelen. Voor een liter diesel moet 1,25 euro afgerekend worden. Ter vergelijking: eind 2012 rekenden ‘we’ 1,90 euro per liter benzine af aan de pomp. Saudi Arabië verminderde in eerdere jaren juist de productie om de prijs weer op te drijven. Nu er een concurrentieslag gaande is tussen Saudische en Amerikaande olieproducenten, hopen de Arabieren dat met de lagere olieprijzen de Amerikanen het onderspit delven. Iran daarentegen, dringt er bij het olieproducerend kartel OPEC erop aan om de productie weer terug te schroeven om de olieprijs weer op te drijven.

6. Toyota kondigt einde benzinemotoren aan

In 2050 rolt er geen benzine – of dieselauto meer van de band, aldus Toyota. De Japanse automaker verwacht dat de CO2-uitstoot over 35 jaar met 90 procent is teruggedrongen. Vandaag de dag verloopt Toyota ongeveer 1,27 miljoen hybride voertuigen per jaar. In 2016 moeten dit er 1,5 miljoen zijn. In 2020 moeten er 20 miljoen stuks zijn verkocht. Veel zal afhangen van het succes van de Toyota Mirai, de volledig elektrisch aangedreven nieuwkomer van de Jappen. En of ook de laadinstructuur in hetzelfde tempo mee gaat groeien met de verkoop, is een volgende vraag.

7. Winstwaarschuwing van IBM

IBM heeft over het lopende boekjaar een winstwaarschuwing afgegeven. Voor het veertiende (!) kwartaal op rij, moest het technologieconcern een omzetdaling rapporten. Volgens IBM ligt de voornaamste verklaring in ‘ongunstige wisselkoerseffecten’.
IBM voorspelt voor 2015 een operationele winst per aandeel van 14,75 à 15,75 dollar. In juli rekende het bedrijf nog op 15,75 tot 16,50 dollar per aandeel. In het derde kwartaal bedroeg deze winst 3,34 dollar. IBM probeert al een tijd een omslag te maken naar cloud computing en data analytics, maar moet verliezen accepteren van oudere producten en diensten. De totale operationele winst van 3,5 miljard dollar is afgenomen naar iets minder dan 3 miljard dollar. De omzet slonk 14 procent tot 19,3 miljard dollar.

8. Oslo zet stop op fossiele energie

Oslo verkoopt al haar belangen in steenkool -, olie- en gasbedrijven. Het is daarmee de eerste hoofdstad ter wereld die deze stap zet, aldus het FD. Oslo heeft met De Groene Partij, De Arbeiderspartij en het linkse SV een coalitie van behoorlijk progressieve signatuur. Bovendien wil Oslo in 2019 geheel autovrij zijn. Een afkeer van fossiele energie lijkt de nieuwe trend in het Scandinavische land. Eerder dit jaar besloot het Noorse parlement dat het nationale staatsfonds, met een vermogen van 900 (!) miljard dollar een van de grootste ter wereld, haar belangen in de steenkoolindustrie moet verkopen. Noorwegen geldt als dé olieproducent van West-Europa en is nummer 15 ter wereld. Van het totale Bruto Nationaal Product van 440 miljard euro is de oliesector goed voor ruim een vijfde.

9. Getal van de dag: 22 miljoen euro

Het ministerie van Sociale Zaken heeft 22 miljoen euro subsidie ingeruimd voor het programma ‘Duurzame Inzetbaarheid’. De subsidie heeft tot doel om mensen langer en productief aan het werk te houden en een inzet op ‘leeftijdsbewust personeelsbeleid’. Zowel bedrijven als overheden komen voor de gelden in aanmerking. De subsidie per project bedraagt maximaal 50% van de projectkosten. Per aanvrager is de maximale hoogte van de subsidie vastgelegd op 10.000 euro.

 10. Koffieautomaat: Scooter met smartphone besturen

Een elektrisch scootertje met je smartphone besturen. Volgens de Chinese producent Xiaomi is dat geen enkel probleem. Het scootertje lijkt heel erg op het bekende Segway waar toeristen door de stad heen toeren. Saillant detail: Ninebot, de maker van dit apparaat, kocht in april dit jaar het in de slop geraakte Segway. Specificaties: met een volle batterij is een actie radius van 22 kilometer mogelijk, de maximale snelheid is 16 km/uur en mensen tot 85 kilo kan het aan. Bekijk hier de promo.

Nieuws inhalen? Lees de 10 van gisteren

Nieuwsbrief MT

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 10 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.

aanmelden nieuwsbrief