Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Geen staatssteun voor KLM door sputterende piloten – Peter de Mönnink weg bij Talpa

En verder: Inge Bryan naar NCC Group, Nederlandse CFO's optimistischer en opvolgdrama bij Audax.

Dat De Mönnink vertrekt bij Sanoma is niet echt een grote verrassing. Hij zit in een dubbelrol sinds de overname van SBS door Talpa. De Mönnink bleef toen aan als CEO van SBS naast zijn rol als directeur van Sanoma Nederland om de overgang in goede banen te leiden. In een interview met Adformatie meldde hij bij de overname: 'In de eerste plaats: ik heb voor mezelf nog niet helder wat ik ga doen.' Crossmediaal Als directeur van Sanoma was het een van zijn taken om meer crossmediale samenwerkingen te creëren tussen SBS en de bladen van Sanoma. Als zijn grootste succes noemt hij de samenwerking tussen VT Wonen en Net5, waarbij een speciaal televisieprogramma wordt gemaakt rondom de VT Wonen producten. Het levert hem veel waardering op. In 2016 wint Sanoma 5 crossmediale awards en als klap op de vuurpijl wordt De Mönnink uitgeroepen tot Cross Media Man van het Jaar 2016. Voordat hij in 2014 bij Sanoma aan de slag ging, zat Peter de Mönnink vanaf 1988 bij Reed Elsevier. Hij  begon als Product Manager en zat sinds 1998 op verschillende leidinggevende posities. In zijn rol als Global Chief Strategy & Internet was hij eindverantwoordelijk voor het ontwikkelen van het digitale portfolio van Reed Business. In zijn laatste rol als CEO van Reed Business Nederland & International gaf hij leiding aan een groot mediaportfolio in verschillende landen. Strategie Bij zijn aantreden bij het dan kwakkelende Sanoma citeert Adformatie uit zijn voorstelinterview. De Mönnink zegt dan: 'Hope is not a strategy.' Daar bedoelt hij mee dat uitvoering van de overeengekomen strategie absoluut essentieel is. De Mönnink: 'En dat werkt simpelweg beter als er een echte focus en collectieve aspiratie is. De besluiten zijn doorgaans moeilijk, maar als ze genomen zijn is het een kwestie van "executie". Daar ligt voor beursgenoteerde bedrijven de "waardecreatie"'. Over zijn stap naar Talpa zegt hij het volgende: ' In de vier jaar bij Sanoma heb ik met een fantastisch team samengewerkt en gezamenlijk hebben we vele successen weten te behalen in een ongelofelijk dynamische markt. Ook voor de toekomst zijn de vooruitzichten voor het sterke merkenportfolio goed. Daar ben ik uitermate trots op.'

#1. Geen staatssteun KLM door sputterende piloten

KLM balanceert op het randje van het faillissement. De Nederlandse staat zou zijn miljardensteun terugtrekken als piloten niet akkoord gaan met een langer loonoffer. Dat meldt De Telegraaf. Piloten is gevraagd om vijf jaar lang loon in te leveren, maar de pilotenvakbond VNV en FNV gaan niet akkoord met dit voorstel. ‘Dat vind ik zeer teleurstellend en ook risicovol’, aldus minister Wopke Hoekstra

#2. Peter de Mönnink weg bij Talpa

Ceo Peter de Mönnink (foto) vertrekt eind dit jaar als ceo van Talpa Network. Hij wordt opgevolgd door zijn voorganger en RvC-lid Pim Schmitz. Naar eigen zeggen gaat de Mönnink het mediabedrijf verlaten ‘om mijn ambitieniveau te verleggen’. John de Mol laat weten het ‘meer dan spijtig’ te vinden dat zijn CEO vertrekt. Hij prijst zijn vermogen om de koers gedurende de Covid-crisis te wijzigen. De Mönnink had het plan om de mediaconsument met een inlog bij alle Talpa-content te laten kunnen, om het bedrijf zo minder afhankelijk te maken van media-inkomsten. De privacywet (AVG) verhinderde dit plan. Ondanks de lovende woorden zou er ook kritiek klinken.

#3. CFO’s zien de boel weer iets rooskleuriger

Uit de terugkerende CFO Survey van Deloitte blijkt dat financieel directeuren iets optimistischer zijn dan in het voorjaar. 41 procent van de CFO’s is optimistischer over de financiële vooruitzichten voor hun bedrijf dan een aantal maanden geleden. De helft verwacht dat de inkomsten in de komende twaalf maanden stijgen, terwijl 30 procent uitgaat van een daling. Iets meer dan een op de vijf (22 procent) werkt op of boven het Covid-19-niveau. 45 procent verwacht over op zijn vroegst een jaar terug te keren naar dat niveau.

#4. Nieuwe bestuurders voor Wehkamp

Wehkamp breidt in het nieuwe jaar zijn directie uit met een cto. Anneke Keller wordt Chief Technology Officer en is momenteel hoofd van de Jumbo Tech Campus. Zij moet met haar IT-kennis Wehkamps positie op het vlak van e-commerce versterken. Frank van Valderen wordt de nieuwe hoogste financiële man bij de webwinkel. Hij is nu finance director bij Zalando’s Fashion Store in Berlijn. Van Valderen volgt Blake Booysen op. Hein Knaapen, voormalig HR-directeur van ING, versterkt de Raad van Commissarissen.

#5. Inge Bryan nieuwe Europadirecteur NCC Group

NCC Group stelt Inge Bryan per 1 januari 2021 aan als directeur voor haar activiteiten op het Europese vasteland. NCC Group is het Britse moederbedrijf van cyberbeveiligingsbedrijf Fox-IT. Bryan treedt ook toe tot het bestuur van NCC Group. De afgelopen jaren was ze werkzaam bij Deloitte Nederland als Cyber Risk Services en Public Policy Leader. Eerder had ze leidinggevende functies bij de Nationale Politie en de AIVD. Dit voorjaar vertrokken drie directieleden nadat een externe partij een bod op Fox-IT had gedaan.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout Management & Leiderschaps-nieuwsbrief,
met elke dag het laatste nieuws en de beste artikelen over management en leiderschap.

Aanmelden nieuwsbrief

#6. Must read: Het familiedrama bij Audax

Wanneer er bij familiebedrijven geen geschikte opvolgers binnen de familie gevonden worden, kunnen er grote problemen ontstaan. Dat bewijst het drama bij Audax dat fraai is opgetekend door Het Financieele Dagblad. Het concern achter de AKO-boekwinkels en talloze tijdschriften stelde begin dit jaar een Raad van Commissarissen in. CEO Casper de Nooijer kwam van buiten de familie. Jarenlang roept de inmiddels hoogbejaarde eigenaar Jacques de Leeuw, die zelf na zijn pensioen twee keer terugkeerde als ceo, dat zijn kinderen niet geschikt genoeg zijn om het bedrijf te leiden. Inmiddels is de Nooijer buitengegooid en zit zoonlief Hubert de Leeuw op de troon. De Nooijer, die het bedrijf wilde moderniseren zou de familie niet genoeg hebben meegenomen in zijn plannen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

#7. Koffieautomaat: Kabinet en Invest-NL willen half miljard pompen in groeibedrijven

Het kabinet en Invest-NL willen elk 250 miljoen investeren in start- en scale-ups. Het bedrag moet worden verdeeld over drie fondsen. Eén gericht op innovatieve scale-ups, één op kennisintensieve start- en scale-ups en eentje die alternatieve financiering voor groeibedrijven bevordert. ‘Wie investeert in startups en scale-ups, investeert in de toekomst van ons land. Naast het steunen van ondernemers die het moeilijk hebben, is het ook onze plicht om onze groeibedrijven perspectief te geven en ze ondersteunen in hun ontwikkeling’, aldus staatssecretaris Mona Keijzer.

Nieuws inhalen? Lees de 7 van vrijdag.