Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Philips doet miljardenovername; TMG luidt de noodklok

Plus: Retail krijgt volgend jaar 3 uitdagingen, voor DNB dreigt een claim van DSB en betaalprovider Adyen is 1,5 miljard waard.

Elke dag presenteert MT de business uit het nieuws van de dag in 10 punten. Vandaag: 

 1. Philips neemt Volcano over voor 1,2 miljard dollar

Philips neemt het Amerikaanse Volcano over, een producent van beeldtechnologie voor cardiovasculaire toepassingen. Philips betaalt 1,2 miljard dollar, omgerekend ongeveer 1 miljard euro. De overname moet de groei van medische behandelmethodes met katheters met beeldtechnologie stimuleren, aldus Philips, dat de markt voor die behandelingen op 4 miljard euro per jaar schat. Volcano boekte in 2013 een omzet van 400 miljoen dollar.

 2. Sietze Hepkema (SBM) wordt commissaris

SBM Offshore-bestuurder Sietze Hepkema stapt volgend jaar over naar de raad van commissarissen. Hij wordt als bestuurder opgevolgd door Erik Lagendijk, die van verzekeraar Aegon komt. Hepkema zal als commissaris goverance en compliance blijven doen, de taken waarvoor hij in 2012 werd binnengehaald. Met de recente grote schikking zit Hepkema's klus er grotendeels op, want dat was zijn belangrijkste opdracht. SBM Offshore koos de ervaren advocaat voor de juridische afwikkeling van de problemen die het bedrijf ondervond, en dat was heel slim. Lees hier waarom:

 3. TMG verwacht verlies in 2014

Telegraaf Media Groep (TMG) verwacht 2014 af te sluiten met een verlies. Dat zei de uitgeverij dinsdag bij de uiteenzetting over de strategie voor de toekomst. De focus gaat liggen op hoofdmerken als De Telegraaf, Privé, de regionale kranten en Sky Radio. Wat de nieuwe koers gaat betekenen voor titels als Geenstijl en Speurders.nl is onduidelijk. Het verwachte verlies dit jaar is veroorzaakt door 'omzetten en resultaten die over de hele linie tegenvallen vanwege aanhoudend dalende oplage- en advertentie-inkomsten', aldus het bedrijf. TMG bestempelt 2015 als een transitiejaar waarin 'met regelmaat' stappen zullen worden aangekondigd om de organisatie aan te passen. Bij Sky Radio Group zijn 'het luisterbereik en de verbinding van de consument met het merk Radio Veronica teruggelopen tot een onacceptabel niveau', aldus TMG. Het bedrijf gaat dan ook afschrijven op de radiozenders.

 4. DSB dreigt DNB met claim

De Nederlandsche Bank (DNB) hangt mogelijk een claim boven het hoofd van 600 miljoen tot 1 miljard euro. De curatoren van de in 2009 omgevallen DSB Bank betoogden dinsdag voor de rechtbank in Amsterdam dat de toezichthouder aansprakelijk is voor schade van schuldeisers als gevolg van het faillissement. DNB verleende volgens de curatoren in 2005 ten onrechte een bankvergunning aan DSB. De jaren daarna zou er sprake zijn geweest van falend toezicht. En toen activist Pieter Lakeman opriep tot een bankrun en de bank op omvallen stond, sloeg DNB over naar de andere kant, zeggen de curatoren. Toen zorgde DNB ervoor dat DSB werd afgesneden van krediet, waardoor faillissement onafwendbaar werd. De curatoren zijn hierover vorig jaar een juridische procedure gestart, samen met drie organisaties die klanten met een vordering op DSB vertegenwoordigen. Het gaat er in eerste instantie om of de rechter DNB aansprakelijk houdt.

 5. Financiën weert besmette banken

Het ministerie van Financiën zal zakenbanken met een besmette reputatie zoveel mogelijk weren bij de beursgang van ABN Amro, schrijft Het FD. Momenteel voert een groep van 15 à 20 zakenbanken gesprekken met ABN Amro, Financiën en NLFI, de holding die de aandelen ABN Amro houdt namens de Staat, over de beursgang. Naar verwachting zal minister Dijsselbloem van Financiën de beursgang van ABN Amro begin volgend jaar door de Tweede Kamer loodsen, waarna ongeveer 10 zakenbanken voor de begeleiding worden geselecteerd. Vanaf de zomer is de bank klaar voor een beursgang, zo zei topman Gerrit Zalm eerder al.

 6. NPM Capital kantoor Amsterdam dicht

SHV sluit de Amsterdamse vestiging van zijn investeringsdochter NPM Capital. De 29 personeelsleden worden ondergebracht in het SHV-hoofdkantoor in Utrecht. Bij de operatie sneuvelt de pas vorig jaar aangetreden NPM-topman Kees Arends, schrijft DFT. SHV is het bedrijf van de familie Fentener Van Vlissingen en een van de grootste familiebedrijven van Nederland.

 7. Adyen gewaardeerd op 1,5 miljard dollar

Pieter van der Does heeft bij investeerders 250 miljoen dollar opgehaald voor zijn betaalprovider Adyen, een bedrijf dat vorig jaar was genomineerd voor MT's verkiezing van Gamechanger van het Jaar. Daarmee komt de waardering van het bedrijf op maar liefst 1,5 miljard dollar. Het is een on-Nederlands succesverhaal: Adyen, opgericht in 2006, had in 2013 een omzet van 70 miljoen euro en kende in vijf jaar tijd een groei van een duizelingwekkende 14.000 procent. Lees meer:

 8. 'In 2015 wordt kaf van koren gescheiden'

Winkeliers kunnen volgend jaar 3 grote uitdagingen verwachten. Dat zegt sectormanager retail bij de Rabobank, Alexander Heijkamp, in gesprek met Management Team. 'We voorzien dat volgend jaar het kaf van het koren worden gescheiden. Het wordt duidelijk welke bedrijven de komende jaren gaan overleven en welke zodanig worstelen dat ze gaan omvallen.' Volgens Heijkamp zijn daarbij drie dingen belangrijk: klantenbinding, meer en op een betere wijze verzamelen van informatie over de klant en het serieus nemen van de tweedehandsmarkt. Lees het complete interview met Heijkamp:

9. Getal van de dag: 75 miljoen euro

75 miljoen euro. Zoveel geld probeert Victor Muller op te halen voor Spyker, dat sinds twee weken in surseance verkeert. Bewindvoerder Henk Pasman schrijft in zijn verslag dat Muller werkt aan een financiering van 75 miljoen euro, maar onderbouwt dat verder in het geheel niet. Wie is de investeerder erachter? Staat er iets zwart op wit? De bewindvoerder beantwoordt die vragen niet. Het blijft dus onduidelijk hoe serieus we dat bedrag moeten nemen.

 10. Koffieautomaat: Heineken verliest James Bond

Heineken verliest James Bond als most iconic drinker van zijn biermerk. In de Bond-film Skyfall was Heineken nog prominent in beeld, maar in de nieuwe film Spectre keert Bond terug naar het drankje waar hij beroemd mee is geworden: wodka. Shaken, not stirred uiteraard. De producers hebben een sponsordeal gesloten met Belvedere Vodka. Een bedrag voor die deal is niet genoemd. Belvedere gaat een grote reclamecampagne opzetten rond Spectre, net zoals Heineken deed rond Skyfall. Die campagne heeft 60 miljoen euro gekost, zo meldde Heineken destijds. Bekijk hier het introductie-evenement van Spectre:


 

Nieuws inhalen? Lees de 10 van gisteren

Nieuwsbrief MT

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 10 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.

aanmelden nieuwsbrief